اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

برگزاری مانورهای بهداشتی و درمانی در گیلان

خبرگزاری فارس: دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از اجرای مانورهای آموزشی در بحث بهداشتی و درمانی خبر داد.

برگزاری مانورهای بهداشتی و درمانی در گیلان
احمد لسانی امروز در حاشیه برگزاری مانور تخلیه در ساعت صفر بحران، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری مانورهای به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: در راستای اجرای مانورهای آموزشی، مانورهای تخلیه، تریاژ، اطفا حریق و تخلیه خوابگاه‌ها نیز برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری همایش مدیریت خدمات سلامت در بهداشت و درمان در رشت افزود: در این همایش بحث ستاد هدایت و فرماندهی ارشد مرکزی مطرح شد.
دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دارای 9 طبقه‌بندی در کشور و 6 طبقه‌بندی در استان هستیم، اذعان داشت: همه اینها منطقه‌بندی شده و در هر منطقه نیز مسئولیت‌های ویژه‌ و ابلاغ شده که انجام می‌شود.
وی با اشاره به مسئولیت‌های موجود در علوم پزشکی، تصریح کرد: تمام آمار و اطلاعات پرسنلی مراکز درمانی، پزشکان عمومی و درمانگاه‌های روستایی را در اختیار داریم و در هر زمان اگر اتفاقی بیفتد آمادگی ارتباط با این مراکز وجود دارد.
لسانی با اشاره به فراهم کردن امکانات و وسایل دیگر در دانشگاه که در جلسات متعددی با استانداری هماهنگ شده و در دست بررسی است، ابراز داشت: اگر منابع آنها در دانشگاه فراهم شود، نتایج بهتری گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مانور اطفای حریق همراه با آموزش در یکی از خوابگاه‌های دانشکده علوم پزشکی واقع در بوستان انقلاب رشت انجام می‌شود، افزود: با انجام این عملیات دانشجویان می‌آموزند که چگونه در مواقع بحران و زلزله و یا موارد این چنینی، به مکانی پناه ببرند و از خود محافظت کنند.
دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این مانورها آمادگی در برابر حوادث است، خاطرنشان کرد: کشور ما سابقه زیادی در برابر مواجهه با بحران دارد و از حدود 40 اتفاق در جهان، 5 اتفاق مهم و بحرانی در کشور ما رخ می‌دهد.
وی یادآور شد: باید با آمادگی کامل و برگزاری مانور و تمرینات کامل، تمام پرسنل و هموطنان خود را برای جلوگیری و حداقل آسیب دیدن آماده کنیم.
به گفته لسانی، این عملیات‌ها در اشکال مختلف قبل از اتفاق اجرا می‌شود و باید با تمرینات کامل از حوادث جلوگیری کرد و اگر اتفاقی در زمینه بحران افتاد بدانیم که چگونه باید آن چالش را کنترل کرد.
وی با اشاره به اجرای مانور تریاژ که در بیمارستان پورسینای رشت انجام می‌شود، اذعان داشت: در این مانور بیماران به صورت‌های مختلف اورژانسی تریاژ شده و به واحدهای مختلف ارجاع داده می‌شوند.
دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: تریاژ، وقتی اتفاقی می‌افتد که اگر هجومی به طرف بیمارستان‌ها و به صورت فردی و از طرف آمبولانس‌های دولتی و خصوصی داشته باشیم و به ویژه در اورژانس که با یک تراکم جمعیتی مواجه می‌شویم که بیشتر یا آسیب دیده‌اند یا همراه مصدوم هستند.
وی افزود: این مانور زمانی انجام می‌شود که اگر هجومی به طرف بیمارستان است و تراکم جمعیتی صورت می‌گیرد و هر فرد وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهد.
لسانی یکی دیگر از اهداف این مانور را ارجاع درست بیماران با توجه به مشکلات آنها به مراکز درمانی مربوطه دانست و اضافه کرد: اگر هر بیمار یا مصدومی در زمان حادثه با توجه به نیاز خود به بیمارستان‌های مختلف مراجعه کند در رسیدگی بهتر و صرفه‌جویی در وقت و نیز جلوگیری از تراکم جمعیت به ما کمک می‌کند.
سوپر وایزر آموزشی بیمارستان رازیی رشت نیز به خبرنگار فارس اظهار داشت: اجرای مانور تخلیه  در ساعات صفر بحران، بیشتر جنبه آموزشی دارد و به همکاران می‌آموزد که در شرایط بحران کار امداد و نجات را به درستی انجام دهند و این  امر می‌تواند کمک کننده باشد.
ملوک پورعلیزاده با اشاره به مانور مقابله با آنفلوانزای نوع اول که در سال 88 برگزار شد، تصریح کرد: امسال مانور آتش نشانی که هدف از آن آشنایی همکاران در شرایط بحران و حفظ جان خود و بیماران است، را برگزار می‌کنیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول