اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گلستان خبر داد؛

افزایش 30 درصدی تولید میگو در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: تولید میگو در استان گلستان 30 در صد افزایش یافته است.

افزایش 30 درصدی تولید میگو در گلستان
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‎اکبر پاسندی عصر چهارشنبه در جمع فعالان بخش شیلات استان گلستان اظهار داشت: در سال گذشته 22 تن میگو در استان برداشت شده که امسال پیش‎بینی کرد 150 تن میگو برداشت شود که افزایش 30 درصدی دارد.
وی میگوی سفید وانامی نوع تولید میگوی استان اعلام کرد و افزود: تولید این نوع میگو در آب دریای خزر در بخش شهرستان گمیشان انجام می‎گیرد.
مدیرکل شیلات استان گلستان میزان سطح گشت میگو در سال 1389 را شش هکتار اعلام کرد و افزود: امسال این میزان به 70 هکتار رسیده که افزایش هفت برابری سطح کشت نسبت به سال گذشته رسیده است.
پاسندی افزود: برای نخستین بار میگوی استان گلستان توسط بازرگانان این استان به کشورهای اسپانیا، کویت، دوبی و لبنان صادر خواهد شد.
وی میانگین برداشت میگوی کشور را 2 هزار و 700 کیلوگرم در هر هکتار است که در استان گلستان این مقدار 3 هزار و 600 کیلوگرم است.
مدیر کل شیلات گلستان زمان پرورش میگو را 90 روز اعلام کرد و گفت: از اردیبهشت تا آبان و به منظور به صرفه شدن و ویژگی آب دریا در منطقه شهرستان گمیشان برنامه کشت همزمان میگو و پرورش ماهی قزل‎آلا هم زمان انجام می‎شود که از آبان تا نیمه اول اسفندماه زمان پرورش ماهی قزل‎الا است یعنی از یک مزرعه گشت میگو دو محصول در طول سال برداشت می‎شود.
پاسندی افزود: برای تولید 15 تن میگو وانامی امسال تعداد 16 میلیون قطعه بچه میگو وانامی با وزن حود 200 میلی‌گرم در استخرهای تولید بچه میگو در استان تولید و از 13 الی 19 تیرماه 1390 رهاسازی شده است.
هم اکنون که به وزن خود 12 الی 14 گرم رسیده است از سه روز قبل برداشت اولیه آغاز و در حال بسته‎بندی برای صادرات در مرکز استان گلستان در حال بسته‎بندی است.
پاسندی گفت: با توجه به مجوز صادره محیط زیست کشور در فاز اول سطح کشت در سال حدود هفت هکتار بوده که امسال به 70 هکتار و در سال آینده به 400 هکتار با افق تولید یک هزار تن میگو برنامه‎ریزی شده است.
وی اضافه کرد: دولت در سال قبل 55 میلیارد ریال و بخش خصوصی نیز 20 میلیارد ریال در این خصوص هزینه کرده است و در سال آینده نیز حدود 50 میلیارد ریال هزینه خواهد شد 
مدیر کل شیلات استان گلستان افزود: سرمایه‎گذاران با احداث مزارع و کارخانه غذا و عمل‎آوری فراورده مشارکت خوبی شروع کردند که در فاز‎های دوم و سوم فارغ‎التحصیلان نیز می‎توانند با تشکیل تعاونی و حمایت دولت اقدام به سرمایه‎گذاری و اشتغالزایی کنند.
وی ادامه داد: با راه‎اندازی کامل سایت میگو که در زمینی به مساحت 4000 هکتار است که از این مقدار 2 هزار و 300 هکتار مفید می‌باشد که تعداد 144 مزرعه 20 هکتاری که هر هکتار یک نفر مستقیم کار ایجاد کرد.
مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: در مجموع 2 هزار و 300 نفر اشتغال در بخش تولید و 700 نفر در بخش عمل‎آوری تولید غذای کنسانتره و تکثیر میگو جمعا 3 هزار نفر مشغول خواهند شد.
پاسندی گفت: کار برداشت میگو از 12 مهرماه شروع شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد و هزینه هر کیلو میگو 2 هزار و 500 تومان و فروش 4 هزار 750 تومان است.
وی ادامه داد: از نظر سلامت میگوی استان گلستان از لحاظ بیماری عاری از هرکونه بیماری می‎باشد و به تائید سازمان دامپزشکی کشور رسیده است
مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: میگوی وانامی در شرایط اقلیمی منطقه گمیشان و آب مناسب دریای این منطقه و وجود اراضی کم‌بازده منطقه گمیشان باعث شده در آینده گمیشان قطب تولید ماهی در کشور شود.
پاسندی افزود: همچنین این منطقه قابل توسعه بیش از 60 هزار هکتار پرورش میگو و ماهی قزل‎آلا در این منطقه باشیم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول