اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه گیلان خبر داد:

بررسی بیشترین آلودگی‌های دریای خزر در سواحل روسیه

خبرگزاری فارس: مدیر گروه محیط زیست دانشگاه گیلان گفت: کشورهای اطراف دریای خزر هیچ حمایتی از محیط زیست نمی‌کنند و در حال حاضر بیشترین آلودگی‌های کاسپین در سواحل روسیه مورد بررسی است.

بررسی بیشترین آلودگی‌های دریای خزر در سواحل روسیه
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کریم ثابت‌رفتار شامگاه سه‌شنبه در همایش «بررسی آلودگی دریای کاسپین» در سالن کنفرانس سازمان نظام مهندسی گیلان، با اشاره به اینکه دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، اظهار داشت: 77 درصد آب این دریاچه از رودخانه ولگا و 15 درصد آن از رودخانه‌های کوچک و بزرگ ایران تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم جهانی میراث مشترک ما و آیندگان است، افزود: ما حق استفاده نادرست از آن را نداریم.
استاد دانشگاه گیلان دریای کاسپین را تامین کننده 95 درصد مصرف جهان دانست و گفت: بیشترین غنای دریا معطوف به ماهی است که مشهورترین آنها ماهی آزاد و سفید هستند.
وی به 114 گونه و 63 زیر گونه از کمیاب‌ترین ماهیان جهان در کاسپین اشاره کرد و افزود: ماهی خاویاری که شش گونه آن در این دریا یافت می‌شود از نظر جمعیت بالغ بر 85 درصد ذخایر اقیانوس‌ها را شامل می‌شود.
ثابت‌رفتار با اشاره به اهمیت اقتصادی دریای کاسپین تصریح کرد: حمل و نقل‌های دریایی و ترانزیت کالا و نیز حفر چاه‌های نفت در دریا بر اهمیت اقتصادی آن می‌افزاید.
وی ابراز داشت: دریای کاسپین علاوه بر اینکه راه ارتباطی مناسبی است، موجب تعادل در کشاورزی نیز می‌شود.
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه گیلان، تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در اختیار ماست، ملک شخصی دولت‌های کشورهای حاشیه کاسپین نیست که هر کاری خواستند با آن بکنند بلکه میراث و امانتی است که باید برای آیندگان حفظ شود.
وی با بیان اینکه کشورهای اطراف کاسپین هیچ حمایتی از محیط زیست نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشترین آلودگی‌های کاسپین در سواحل روسیه مورد بررسی است.
ثابت‌رفتار برخی از عوامل تهدید کننده محیط زیست دریایی را برشمرد و عنوان داشت: آلودگی ناشی از منابع مستقر در خشکی، فرسایش خاک بر اثر جنگل تراشی و غارت منابع طبیعی، آلودگی‌های ناشی از حفاری، لوله‌کشی و بهره‌برداری از نفت و گاز دریایی از جمله عوامل تهدید کننده محیط زیست دریایی هستند.
وی آلودگی ناشی از تخلیه مواد زائد و سمی، تخلیه زوائد اتمی که خطرناک‌ترین نوع آلودگی محسوب می‌شوند را نیز از جمله عوامل تهدید کننده برای دریا و اکوسیستم دانست.
ثابت‌رفتار ابراز داشت: آلودگی‌های ناشی از موارد مذکور به تدریج روی لاروها و مراحل تخم‌گذاری ماهیان دریایی اثر سوء دارد و آنها را با مشکلات ژنتیکی و رفتاری مواجه می‌کند که در نتیجه غدد تولید مثل آنها را متاثر کرده و نابودی عظیمی را رقم می‌زند.
وی طبیعت را پاسخگوی رفتار و منطق انسان دانست و افزود: طبیعت پاسخ ما را در قبال رفتاری که با آن می‌کنیم، می‌دهد با این حال وقتی این همه نامهربانی از انسان دیده می‌شود چگونه می‌تواند عکس‌العمل خوبی نسبت به ما داشته باشد.
استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: موجوداتی که در بستر دریا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، زیرا دریای کاسپین از نوع دریاهای بسته است و امکان خروج آب از این دریا وجود ندارد و این امر موجب ماندگاری آلاینده‌ها و ته‌نشین شدن آنها در کف دریا و در نهایت نابودی موجودات می‌شود.
وی با بیان اینکه ما با حفر چاه‌های نفت در دریا مشکل نداریم، تصریح کرد: حفر چاه‌های نفت در دریا به خاطر حساسیت‌های خاص خود مستلزم رعایت تمام جوانب و احتیاط بسیار است.
ثابت‌رفتار حفاری‌های نفتی را بزرگ‌ترین بلا در جان دریا به ویژه کاسپین دانست و اظهار داشت: وقتی این همه بلا بر سر طبیعت می‌آوریم آیا نباید توقع داشته باشیم که هیچ اتفاقی رخ ندهد.
وی به تغییر رنگ و اندازه و مزه ماهیان دریای کاسپین اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته وقتی پای صحبت بزرگ‌ترهای خانواده می‌نشستیم از رنگ و مزه و اندازه ماهی سفید طوری صحبت می‌کردند که گویا درباره شاه ماهی حرف می‌زنند، ولی امروزه به دلیل افزایش آلودگی‌ها و صید بی‌رویه و نیز بی‌توجهی نسبت به این روند، این چنین نیست.
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه گیلان خواستار رسیدگی به وضیعت دریای کاسپین و حمایت از آن شد.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول