اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

90 درصد مردم آمریکا به دنبال حقوق پایمال شده خود هستند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: امروز فریاد عدالت‌خواهی و قیام در برابر ظلم به کشورهای اروپایی و آمریکا نیز کشیده شده است و جریان اعتراض به وال استریت نیز در همین راستاست زیرا بیش از 90 درصد مردم این کشور به دنبال حقوق پایمال شده خود توسط 10 درصد از طبقه ثروت‌مند آمریکا هستند.

90 درصد مردم آمریکا به دنبال حقوق پایمال شده خود هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار با جمعی از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع عدالت در اسلام اظهار کرد: قرآن کریم در آیه 25 سوره حدید مسیر خدمات تمام پیامبران الهی را اجرای عدالت در جامعه معرفی می‌کند.
وی افرود: قرآن می‌فرماید: «ما پیامبران خود را همراه با معجزاتی فرستادیم» بنابراین نخستین ویژگی پیامبران الهی دارا بودن امتیاز معجزه است زیرا مقام نبوت چنان والاست که ادعای آن بدون ارائه معجزه قابل قبول نیست.
این مرجع تقلید با اشاره به معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) تصریح کرد: خداوند برای هر پیامبر بزرگی، کتاب آسمانی قرار داده است و یکی دیگر از نشانه‌های انبیا، همراه داشتن میزان است و میزان به معنای ارزش‌های دینی است.
وی عدالت را محور و مدار بعثت پیامبران دانست و گفت: انبیاء الهی در این راستا دو وظیفه مهم بر عهده دارند، نخست تبیین عدالت و پس از آن نیز برای اجرای عدالت در جامعه تلاش می‌کنند.
‌نوری‌همدانی عنوان کرد: عدالت به معنای احقاق حقوق و مراعات حق دیگران است زیرا یکی از مسائلی که در زندگی انسان تاثیر زیادی دارد رعایت کردن حقوق دیگران است که در هر گام زندگی، بشر با آن مواجه می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ویژگی شخص عاقل این است که حقوق دیگران را شناخته و به آن عمل می‌کند بیان کرد: افرادی می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند که علاوه بر علم و دانش دارای حرارت و شور و شوق باشند و در این زمینه مطالعه کتب مفید نیز موثر است. 
وی گفت: یکی از کتاب‌هایی که مطالعه آن برای همگان به ویژه پاسداران مفید است، کتابی است به نام «تحف العقول» و نیز پاسداران باید تا حدی با صرف و نحو عربی آشنایی داشته باشند تا بتوانند خود به بهره‌گیری از قرآن و نهج‌البلاغه و سایر کتاب‌های اسلامی بپردازند.
نوری‌همدانی با اشاره به اینکه 50 حق بر گردن هر انسانی نهاده شده است، اظهار کرد: این حقوق شامل مواردی است که انسان در مقابل خداوند، اعضای بدن خود، خانواده، دوستان، همسایگان و دیگران دارد و تا آنجا ادامه می‌یابد که به حقوق مردم در برابر رهبر جامعه اسلامی می‌رسد و فردی که تمام این حقوق را رعایت کند انسان کامل خواهد بود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: قدرت امروز کشور مدیون رهبری مدبرانه آیت‌الله خامنه‌ای است و مردم باید حقوق رهبر جامعه اسلامی را به خوبی رعایت کنند. 
وی در ادامه از پرسنل سپاه پاسداران خواست به مطالعه رساله امام سجاد(ع) که راوی آن ابوحمزه ثمالی و پدر سه شهید صدر اسلام است بپردازند و گفت: انسان عادل کسی است که تمام 50 حقی را که در این رساله به آن اشاره شده بشناسد و نسبت به رعایت آنها اهتمام ورزد زیرا دامنه حق بسیار وسیع و سنگین است.
‌نوری‌همدانی افزود: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «اگر دو مسلمان 40 گام با یکدیگر همراه باشند نسبت به یکدیگر دارای حقوقی خواهند بود» و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت رعایت حقوق دیگر افراد در جوامع مسلمان است.
استاد برجسته حوزه علمیه به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اشاره‌ و اظهار کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند «اگر مسلمانی از دیگران کمک بخواهد و دیگران به او توجهی نکنند مسلمان نیستند» و امروز شاهد هستیم که مسلمانان کشورهایی چون بحرین، یمن، عربستان و فلسطین ندای یاری از دیگران را سر داده‌اند و در این شرایط، بی‌تفاوتی نسبت به این فریاد، ظلم تلقی می‌شود.
وی تاکید کرد: مسلمانان این کشورها باید بدانند که مردم ایران از نقشه‌های دشمن ‌علیه آنها آگاه هستند و این مسئله موجب دلگرمی این مظلومین می‌شود. 
‌نوری‌همدانی با بیان اینکه موج بیداری اسلامی در کشورهای عرب محصور نیست، گفت: امروز فریاد عدالت‌خواهی و قیام در برابر ظلم به کشورهای اروپایی و آمریکا نیز کشیده شده است و جریان اعتراض به وال استریت نیز در همین راستاست زیرا بیش از 90 درصد مردم این کشور به دنبال حقوق پایمال شده خود توسط 10 درصد از طبقه ثروت‌مند آمریکا هستند.
این مرجع تقلید در ادامه به توصیه‌های حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین(ع) در این نامه تاکید می‌کند «ای مالک، بدان که نور چشمی مهم‌تر برای فرمانروایان از این نیست که در تمام نقاط زیر سلطه آنان، عدالت برقرار باشد». بنابراین تمام مسئولان کشور باید سعی کنند که عدالت در جامعه حکمفرما شود زیرا این امر بهترین امتیاز برای آنها تلقی می‌شود.
وی توصیه دیگر حضرت علی(ع) به مالک اشتر را دوست داشتن مردم دانست و تصریح کرد: هرگاه حکومتی در قلب‌های مردم جای داشته باشد قدرتمند می‌شود و دلیل اصلی قدرت انقلاب اسلامی نیز فدایی بودن مردم برای رهبری است. 
نوری‌همدانی خواستار افزایش سطح مطالعه پاسداران شد و گفت: پرسنل این نیرو باید به مسئله مطالعه اهمیت ویژه ای بدهند به ویژه کتاب‌هایی نظیر صحیفه امام، دفتر تبیان که به صورت موضوعی به دیدگاه‌ها و نظرات امام راحل در رابطه با مسائل مختلف پرداخته و نیز وصیتنامه امام خمینی(ره) که به وسیله بزرگ مردی به رشته تحریر درآمده که در برابر نظام سلطنتی مورد حمایت استکبار ایستادگی کرد و هشت سال جنگ تحمیلی را با مدیریت صحیح پشت سر گذاشت.
استاد حوزه علمیه قم قیام پیامبران الهی را در برابر طاغوت‌های زمان یکی از وظایف آنها برای اجرای عدالت دانست و ابراز کرد: قرآن کریم مسئله جهاد را برای اجرای عدالت در جهان ضروری می‌داند و تصریح می‌کند که خداوند آهن را آفریده تا بشر برای ساخت سلاح و اجرای عدالت از آن استفاده کند. 
وی با بیان اینکه اکنون سپاه پاسداران ابزار دفاع از کشور و گسترش عدالت در جامعه را در اختیار دارد، گفت: باید به دنیا نشان دهیم که ما برای اجرای عدالت انقلاب کردیم و تمام حرکت‌های اخیر نیز با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است. 
نوری‌همدانی 15 سال تلاش مردم ایران در دوران ستم شاهی را در پیروزی انقلاب موثر دانست و تصریح کرد: ثبات قدم و پایداری در به ثمر رسیدن حرکت‌های انقلابی ضروری است و این مطلب باید به گوش انقلابیون کشورهای مختلف برسد زیرا دشمن به دنبال موج‌سواری و بهره‌برداری از انقلاب‌های اخیر است. 
این مرجع تقلید تمام پاسداران را به اقامه نماز اول وقت و قرائت قرآن توصیه کرد و افزود: تهجد و شب زنده‌داری تاثیر زیادی در افزایش ارتباط با پروردگار دارد و نیز پاسداران باید همواره به یاد امام راحل(ره) و انقلاب عظیم مردم ایران باشند زیرا امام خمینی و رهبری همیشه بر زمینه‌ساز بودن این انقلاب در راستای قیام حضرت حجت(عج) تاکید کرده‌اند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول