اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول قوه قضائیه:

اعتماد مردم به نظام باعث پیشرفت کشور می‌شود‌

خبرگزاری فارس: معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم ایران مولفه قدرت جمهوری اسلامی هستند و هر چه اعتماد مردم به کارآمدی نظام بیشتر شود، نظام تقویت شده و این اعتماد در گرو تلاش مدیران و انجام خدمت صادقانه برای حل مشکلات کشور است. ‌

اعتماد مردم به نظام باعث پیشرفت کشور می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی روحانی که بعد از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز آموزش قضات روحانی برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه هیچ لغتی در زبان فارسی نمی‌تواند حق کلمه کرامت را ادا کند، گفت: کرامت نیز مانند تقوی دارای اثرات مبارکی در زندگی افراد است و شاید بتوان مراحلی را که برای رسیدن به تقوی مطرح شده برای رسیدن به کرامت نیز بیان کرد.
وی افزود: تعاریفی که بزرگان از عزت و کرامت نفس کرده‌اند را می‌توان از جمله تعاریف کرامت دانست که برخورداری آن برای عموم مردم به ویژه قضات موجب در امان ماندن از هواهای نفسانی و لغزش‌های دنیوی می‌شود.
رئیسی یکی از خطرات امر قضاوت را غلبه هواهای نفسانی و فشارهای خارجی بر قاضی دانست و گفت: برخورداری از کرامت برای جامعه حقوقی الزام است تا بتوانند با بهره‌گیری از آن از لغزش‌های قلم و فکر پیشگیری کنند.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه کسانی که برای احقاق حق وارد دادگاه می‌شوند، قاضی را نشسته بر جای امام علی(ع) می‌دانند، اظهار داشت: انتظار مردم از قضات این است که مانند امام علی(ع) قضاوت کرده و حکم دهند و این خواسته حقیقت امر قضا است و اگر اجابت نشود موجب فسق و ظلم است.
وی بهره‌مندی قضات از تقوی و صداقت را از شروط اصلی امر قضاوت دانست و گفت: قضات باید با معصومین(ع) ارتباط و انس داشته باشند و به طور دائم از آنها مدد بجویند و همواره از آنان بخواهند تا در این جایگاهی که هستند و در مقابل پرونده‌های پیچیده‌ای که امروزه با آن سروکار دارند آنها را یاری کنند.
رئیسی با بیان اینکه باطنی‌ترین مسائل دینی باید جلوه بیرونی داشته باشد، افزود: قضات باید علاوه بر ذکر لسانی و قلبی، در عمل و سیره و سلوک خود نفوذناپذیری را نشان دهند و در تصمیم‌گیری‌های خود مصمم بوده و استوار بر تصمیم صحیح خود بمانند.
معاون اول قوه قضائیه در ادامه با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که قضات باید بالای سر خدا و پیش‌ رو قانون را ببینند، تصریح کرد: کرامت نفسانی بسیاری از گره‌ها را می‌گشاید و معصومین (ع) نیز به فرد عنایت می‌کنند تا پرده‌ها از مقابلش کنار رود و حقیقت موضوع را دریابد.
وی افزود: کرامت نه تنها فرد را در دنیا به کمال و سعادت می‌رساند بلکه هنگامی که انسان از زندان تن خارج می‌شود، همان کرامت گره‌هایش را باز خواهد کرد و در آخرت نیز به جایگاه رفیعی خواهد رسید.
رئیسی با بیان اینکه تشخیص حق و کشیدن بار عظیم حق ظرفیت می‌خواهد، خطاب به قضات اظهار داشت: شما با مال، جان، ناموس، شغل و جایگاه افراد سروکار دارید و این امر ظرفیت بالایی را می‌طلبد و کرامت نفس می‌تواند در انسان ایجاد ظرفیت کند.
وی افزود: در هیچ عرصه‌ای انسان نباید از خط عبودیت خدا خارج شود و این ظرفیت است که باید از خودمان نشان دهیم.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه قضات از جایگاه بالایی برخوردار هستند، بیان داشت: بزرگان زیادی در طول تاریخ برای اجرای عدالت و احکام الهی خون دادند و شکنجه شدند تا نظام اسلامی برپا شود و چه افتخاری در این نظام پاک و مقدس که قم به دست شما افتاده تا بوسیله آن بتوانید در مسیر حق و عدالت گام بردارید و انجام وظیفه کنید .
وی در پایان انجام خدمت صادقانه مسئولان و رضایت مردم را عامل پیشبرد اهداف نظام دانست و اظهار داشت: در این صورت است که دشمنی دشمنان بر ملت ما کارساز نخواهد بود و توطئه‌های دشمن برای از بین بردن اخلاق و حس خداخواهی در مردم ناکام خواهد ماند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول