اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/فارس گزارش می‌دهد/

بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور 4 ماه بدون مدیر است

خبرگزاری فارس: پس از دستگیری مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس به اتهام مسائل مالی، این منطقه که بزرگ‌ترین منطقه آزاد در بین 9 منطقه است با بی‌مهری مسئولان امر مواجه شده و پس از سپری شدن چند ماه هنوز مدیرعامل ندارد.

بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور 4 ماه بدون مدیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پنج ماه از مراسم معارفه علیرضا مقیمی به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد ارس نگذشته بود که رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی تیر امسال در گفت‌وگو با فارس خبر دستگیری وی را توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به اتهام مسائل مالی اعلام کرد.
از این تاریخ به بعد با توجه به گسترش حوزه منطقه آزاد ارس این منطقه توسط هیئت مدیره اداره می‌شود و تا به امروز منطقه آزاد ارس بدون مدیرعامل است.
 
*تعلل در انتصاب مدیر عامل ارس مایه تاسف است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از تعلل متولیان در انتصاب مدیر عامل منطقه آزاد ارس اظهار تاسف کرد.
محمدحسین فرهنگی، در زمینه عدم انتصاب مدیر عامل منطقه آزاد ارس و به درازا کشیدن این امر اظهار داشت: منطقه آزاد ارس در محدود وظایف دستگاه اجرایی است و این مسئولان اجرایی استان هستند که باید پیگیر ماجرا باشند تا هر چه زودتر این مشکل حل شود، اما جای تاسف است که هنوز کار مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: باعث تاسف است برای مجموعه‌ای که مسئولیت مناطق را به عهده گرفته و دبیرخانه هم ایجاد کرده و باید پیش از این احساس مسئولیت کند و این قدر تعلل نکند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که نمایندگان چه اقدامی انجام خواهند داد تا این امر سرعت گیرد، گفت: ما فقط می‌توانیم اظهارنظر کنیم و مسئولیت با دستگاه‌های اجرایی به خصوص در استان است که پیگیر باشند و سریعاً ماجرا را حل و فصل کنند.
  
*تعلل در معرفی مدیر عامل منطقه آزاد قابل پذیرش نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تعلل در معرفی مدیر عامل منطقه آزاد ارس قابل پذیرش نیست.
ارسلان فتحی‌پور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از عدم تعیین جایگزین برای مدیر عامل منطقه آزاد ارس انتقاد کرده و اظهار داشته بود: حدود چهار ماه است منطقه آزاد ارس بعد از دستگیری مدیرعامل آن در بلاتکلیفی به سر می‌برد و برنامه‌ها و فعالیت این منطقه مهم مسکوت مانده که خسارت وارده از این بابت جبران‌ناپذیر است.
وی افزود: جای سؤال از آقایان مسئول در این زمینه است که مگر در کشور قحط‌الرجال است که نمی‌تواند جایگزینی برای فرد دستگیر شده مشخص کرد.
نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرار سرمایه و سرمایه‌گذار از منطقه آزاد ارس در شرایط فعلی این منطقه را تهدید می‌کند، گفت: نبود تصمیم‌گیر نهایی و مدیر برای ریاست منطقه آزاد ارس موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و به خطر افتادن سرمایه آنان شده است.
فتحی‌پور تصریح کرد: انتقادها کاملاً در این سهل‌انگاری وارده بوده و تذکرات هم داده شده و خواهان آن هستیم که هر چه زودتر فردی که دارای صلاحیت لازم برای این پست است، جایگزین شود.
وی گفت: اگر این بی‌توجهی با این روند ادامه یابد انگیزه سرمایه‌گذاری که مدت‌های مدید برای آن زحمت کشیده و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری شده نابود می‌شود و خسارت در این خصوص دیگر قابل جبران نیست. 

 *دولت اصرار دارد مدیر دستگیر شده بر سر کار برگردد

نماینده مردم و جلفا در مجلس شورای اسلامی اختلافات را مانع اصلی انتخاب مدیر عامل منطقه آزاد ارس دانست.
سیروس سازدار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با انتقاد شدید از بی‌توجهی دولت در عدم معرفی جایگزینی برای مدیر عامل دستگیر شده منطقه آزاد ارس اظهار داشت: مدیریت در کشور ما جایگاه مناسب خود را ندارد چرا که اگر غیر از این بود منطقه آزاد ارس امروز با گذشت چند ماه بی مدیر نمی‌ماند.
وی افزود: منطقه آزاد ارس بزرگ‌ترین منطقه آزاد در بین 9 منطقه کشور است که قبل از انقلاب نیز 36 درصد صادرات از گمرکات جلفا صورت می‌گرفته است.
سازدار تصریح کرد: با بروز مشکل کشورهای در آسیای میانه و بسته شدن راه‌آهن، وابستگی مردم به گمرک باعث بروز مشکلاتی در معیشت شد که آمار بیکاری را افزایش داد اما با ایجاد منطقه آزاد ارس بارقه‌هایی امید در دل مردم جوانه زد تا بتوان به توسعه اقتصادی و رفع بیکاری غلبه کرد.
 
*تعلل در معرفی مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری در این منطقه را به نابودی کشید

وی ادامه داد: متاسفانه با بروز مشکلات در این منطقه و دستگیری مدیر عامل تازه معرفی شده و به دنبال آن تعلل در معرفی جایگزین مناسب، ضرر و زیان‌های زیادی به این منطقه وارد شد که سرمایه‌گذاری را به نابودی کشید.
سازدار، مدیر عاملی اسبق این منطقه را فاقد مدیریت دانست که عدم استقبال سرمایه‌گذاری در این منطقه از تبعات آن بود و افزود: پس برکناری آقای رنجبر با آن سوءمدیریت، معرفی آقای مقیمی باعث امیدواری مردم شد که متاسفانه تخلفات ایشان نیز باز مشکل‌آفرین شد.
 
*دولت مقصر اصلی است

وی، با مقصر دانستن دولت در تعلل معرفی جایگزین گفت: دولت با این عملکرد خود نشان داد بر خلاف ادعاهایی که می‌کند نسبت به توسعه اقتصادی و بیکاری بی‌توجه بوده و گوشش به حرفی بدهکار نیست.
 
*دولت در انتخاب افراد ناوارد ید طولایی دارد
سازدار افزود: هر چند دولت در انتخاب افراد غیرمتخصص و ناوارد برای پست‌های متخلف یدطولایی دارد و بسیار ماهرانه عمل می‌کند اما در کشور که قحط‌ ‌الرجال نیست که نتوان پس از چهار ماه جایگزین معرفی کرد.
 
*نمایندگان فقط می‌توانند تذکر دهند
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی نمایندگان استان هم فقط می‌توانند تذکر دهند و از دولت مدعی قانونمندی بخواهند که هر چه زودتر برای این منطقه بدون مدیر و بلاتکلیف چاره‌ای بیندیشد.
وی اختلافات درون گروهی را عامل عدم معرفی مدیرعامل منطقه آزاد ارس دانست و گفت: اختلافات درون گروهی اصولگرایان متاسفانه دامنه منطقه ارس را نیز گرفته و به نظر دولت اصرار دارد باید مدیری که دستگیر شده بر سرکار برگردد.
‌علیرضا مقیمی مدیرعامل منطقه آزاد ارس از تیر ماه امسال توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت بازداشت شده است.
منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در شمال‌غربی کشورمان در استان آذربایجان‌شرقی و در منطقه مرزی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده و با 51هزار هکتار وسعت بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران است.
این منطقه هم اکنون در چهار لکه در محدوده شهرستان‌های خداآفرین و جلفا فعالیت کرده و بخش اصلی آن در شهرستان جلفا 20هزار و 500 هکتار وسعت دارد و شرکت‌های خدماتی، عمرانی، تولیدی و بازرگانی و پولی بانکی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول