اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای کرمان خبر داد:

فعالیت 36 میلیون کاربر اینترنتی در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان «فتا» گفت: ایران با دارا بودن 36 میلیون کاربر اینترنتی رتبه نخست خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

فعالیت 36 میلیون کاربر اینترنتی در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کامبیز اسماعیلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه نفوذ روزافزون اینترنت در جامعه ما، شاهد تأثیر آن در زندگی بشر در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستیم.
وی افزود: 90 درصد مردم جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با فناوری‌های نوین ارتباط دارند و 75 درصد مشاغل از فناوری‌های روز بهره می‌برند.
اسماعیلی با بیان اینکه 2 میلیارد کاربر اینترنتی در دنیا حضور دارند، بیان داشت: قاره آسیا با 44 درصد از مجموع کاربران رتبه نخست را دارد.
وی بیان داشت: ایران با دارا بودن 36 میلیون کاربر اینترنتی رتبه نخست خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
اسماعیلی با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران 52 درصد است، گفت: ضریب نفوذ اینترنت در جهان و خاورمیانه به ترتیب 26 و 28 درصد است.
وی از راه‌اندازی پلیس فتا در ناجا از سال گذشته خبر داد و گفت: با حمایت کرمان این واحد در خرداد ماه سال جاری در کرمان آغاز به کار کرد.
اسماعیلی اظهار داشت: در سال 2010 حجم جرائم اینترنتی 105 میلیارد دلار بوده و در سال 2002 بیش از 8 میلیون جرم رایانه‌ای در جهان به ثبت رسیده است.
وی افزود: در هر 60 ثانیه 168 میلیون ایمیل و 600 میلیون ویدیو در فضای مجازی رد و بدل می‌شود.
اسماعیلی با بیان اینکه در هر 60 ثانیه 321 کاربر جدید وارد فضای مجازی می‌شود، گفت: در این مدت 60 وبلاگ ساخته می‌شود و سایت گوگل به 694 هزار نفر جستجوگر خدمات ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه پلیس فتا یکی از واحدهای تخصصی نیروی انتظامی است، بیان کرد: این پلیس فعال، کارآمد، تخصصی، پاسخگو و قانونمند است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: پلیس فتا برای اعتماد و آسودگی خاطر شهروندان در فضای مجازی تلاش می‌کند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه پلیس فتا وظیفه حفظ امنیت فضاهای مجازی را بر عهده دارد، اذعان کرد: هدف از راه‌اندازی پلیس فتا صیانت از هویت ملی، دینی و ارزش‌ها، حفظ اموال و منافع افراد، اقتدار ملی و همچنین حفظ حریم خصوصی افراد و آزادی‌های مشروع، آگاه‌سازی شهروندان و حفاظت از اموال و منابع مالی مردم است.
اسماعیلی با بیان اینکه جرائم اقتصادی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی صورت می‌گیرد، افزود: مجرمان در فضای مجازی به دنبال کسب درآمد از قربانی جرم هستند.
وی تصریح کرد: جرائم اینترنتی در زمینه‌های پرداخت هزینه، استخدام، کسب کار، سوء‌استفاده از کارت اعتباری، حمل و نقل و ارسال مجدد، شرکت‌های هرمی و فیشینگ است.
اسماعیلی با بیان اینکه به راحتی می‌توان از وقوع این جرائم پیشگیری به عمل آورد، بیان داشت: «فیشینگ»، سرقت آنلاین برای دستیابی به اطلاعات مهم افراد مانند نام کاربری، کلمه عبور و اطلاعات کارت اعتباری افراد است.
وی تصریح کرد: فیشینگ به نامه‌های الکترونیکی و صفحه‌های جعلی اطلاق می‌شود که حاوی تبلیغات بانک‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده کارت‌های اعتباری است.
اسماعیلی افزود: هکرها در یک شیوه دیگر با جا زدن سایت جعلی به جای سایت مورد اطمینان و اصلی و با ایجاد صفحه‌هایی مشابه درگاه‌های پرداختی اینترنتی بانکی اقدام به فریب مشتریان و سوءاستفاده از اطلاعات حساب آنها می‌کنند.
وی با بیان اینکه این سایت‌ها علاوه بر تشابه محتوایی از نظر دامنه هم شبیه سایت اصلی هستند، بیان کرد: حمله‌های فیشینگ به شکل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.
وی افزود: آنها همچنین وب‌سایتی با نام مشابه وب‌سایتی که کاربران به صورت متناوب با آن‌ ارتباط دارند را برای کلاهبرداری طراحی و فعال می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از حمله‌های فیشینگ باید نشانی وب‌سایت مورد نظر را به صورت دقیق در نوار نشانی موتور جست‌وجوی اینترنتی وارد کرد و با این کار زمانی که عملیات جست‌وجو شروع می‌شود در انتهای نشانی حرف «S» اضافه می‌شود که این امر نشان‌دهنده جعلی نبودن سایت است و ما را به سایت اصلی هدایت می‌کند.
اسماعیلی همچنین ظاهر شدن یک قفل بر روی وب‌سایت را یکی دیگر از نشانه‌های اصلی بودن سایت عنوان کرد.
وی بیان کرد: در کنار صفحه کلید اصلی درگاه‌های اینترنتی بانک‌‌ها صفحه کلیدهای مجازی وجود دارد که برای تأمین امنیت اطلاعات محرمانه حساب‌های بانکی است.
اسماعیلی به کاربران پیشنهاد کرد از صفحه کلید مجازی استفاده کنند تا اقدام‌های مجرمانه بر روی اطلاعات اثرگذار نباشد.
وی با بیان اینکه جرائم اقتصادی بیشترین حجم پرونده‌های فتا را به خود اختصاص می‌دهند، بیان داشت: جرائم اجتماعی و اخلاقی در رتبه دوم قرار دارند.
اسماعیلی اذعان کرد: بر اساس پرونده‌های موجود در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی «فتا» بیشترین جرم‌های اینترنتی در استان کرمان در زمینه مسائل اقتصادی، نشر اکاذیب، تهمت و افترا، تکثیر تصویرها و عکس‌های خانوادگی است.
اسماعیلی عنوان کرد: بعضی از افراد بدون آگاهی لازم در شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک عضو می‌شوند، اما اقدام‌های امنیتی ویژه را به کار نمی‌گیرند و عکس‌های شخصی و یا خانوادگی خود را در این شبکه ارائه می‌کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این افراد تنظیم‌های امنیتی را کامل نکرده‌اند، امکان دسترسی تمام افراد به عکس‌ها و تصویرها را فراهم می‌کنند در حالی که می‌توانند با تنظیم‌های امنیتی دسترسی به تصاویر را فقط برای دوستان خود امکان‌پذیر کنند.
اسماعیلی از کاربران خواست که در شبکه‌های اجتماعی عضو نشوند زیرا این شبکه‌ها اطلاعات افراد را به سازمان‌ها جاسوسی و بنگاه‌های اقتصادی می‌فروشند.
وی تصریح کرد: طی چهار ماه گذشته 20 پرونده جرائم اینترنتی در شهر کرمان تشکیل و در دست رسیدگی است.
وی گفت: کاربران از آنتی‌ویروس‌های قوی استفاده کنند، زیرا این امر امنیت سیستم را بالا می‌برد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: کاربران در سیستمی که به شبکه اینترنت متصل می‌شود، اطلاعات شخصی و محرمانه را نگهداری نکنند.
وی گفت: کاربران این اطلاعات را بر روی هاردهای جانبی یا لوح‌های فشرده نگهداری کنند و زمانی که به اینترنت وصل می‌شوند، هارد را از رایانه خود جدا کنند.
اسماعیلی بیان داشت: شهروندان در صورت مشاهده جرم‌های اینترنتی می‌توانند به پلیس فتا به نشانی کرمان، بلوار شهید صدوقی، سه راه سیلو، ستاد فرماندهی انتظامی، طبقه چهارم ساختمان امام حسین (ع) مراجعه و یا با شماره‌های 2182164 و 2182165 تماس برقرار کنند.
انتهای پیام/آ10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول