اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:

ساخت 5 پست اسکله در بندر انزلی

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و در یانوردی گیلان از آغاز عملیات ساخت پنج پست اسکله در بندر انزلی در راستای طرح توسعه این بندر خبر داد.

ساخت 5 پست اسکله در بندر انزلی
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، فرهاد منتصر کوهساری ظهر امروز در مراسم جشن به مناسبت هفته دریانوردی در عرشه کشتی مسافری میرزا کوچک دریای خزر به اهمیت دریانوردی پرداخت.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد کالای جهان از طریق دریا جابه‌جا می‌شود و این رقم در ایران 85 درصد است.
این مسئول با بیان اینکه در سال 80 میزان جابه‌جایی کالا 74 میلیون بود، افزود: این رقم در سال گذشته 143 میلیون تن بود که نشان دهنده رشد قابل توجه بنادر کشور است.
وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت و منابع انسانی تاثیر به‌سزایی در اعتلای دریانوردی کشور دارد، گفت: سال نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف و سال جهاد اقتصادی که در چهار سال گذشته عنوان شد، همواره اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با تاسی از منویات مقام معظم رهبری توانست به دامنه فعالیت خود بیفزاید و امروزه طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، بندر انزلی به عنوان پرکارترین بندر کشور مطرح است.
منتصر کوهساری ادامه داد: بندر انزلی با 4.5 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در ظرفیت سالانه واقعی و هفت میلیون تن ظرفیت اسمی و نیز بهره‌وری و اثر بخشی، سال گذشته 9 میلیون و 700 هزار تن کالا را تخلیه و بارگیری کرد.
وی اذعان داشت: ظرفیت جدیدی که در حاشیه دریای خزر برای رقابت با ایران آغاز شده، هم‌اکنون کریدور تراسیکا جنوب‌شرق است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با تصریح بر اینکه ظرفیت 20 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در دریای خزر به ویژه در بنادر شمالی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال جاری 10 میلیون تن کالا با  2 هزار و 25 فروند کشتی در بندر انزلی هدف‌گذاری شده است.
منتصر کوهساری درباره طرح توسعه بندر انزلی اذعان داشت: احداث پروژه طرح توسعه بندر انزلی از تکنولوژی جدید که یک مدل هلندی است و توسط شرکت پرهام که از شرکت‌های توانمند کشور و مشاور سازه‌‌پردازی به صورت بومی در انزلی اجرایی شده، تاثیر به‌سزایی در کاهش هزینه‌ها دارد.
وی اضافه کرد: برای حفظ موج شکن‌ها در این تکنولوژی از سنگ‌های سنگین که موجب تخریب جنگل و مواهب طبیعی می‌شود استفاده نشده و روش جدیدی که برای نخستین بار در انزلی و به صورت بومی نیز اجرایی شده مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته این مسئول، با مطالعات صورت گرفته و طراحی موج‌شکن‌های شرقی و غربی در شش ماه گذشته موج‌شکن‌های بندر از لایروبی بی‌نیاز شدند و این امر موجب صرفه‌جویی 7 میلیارد تومانی در بندر انزلی شده است.
وی اجرای چنین پروژه‌های مهمی را ناشی از وجود پیمانکاران مجرب و بومی در کشور دانست و تصریح کرد: دعوت از پیمانکاران بومی که دارای دانش و تجربیات بالایی هستند نقش مهمی در کاهش قیمت تمام شده دارد.
منتصرکوهساری با بیان اینکه طرح توسعه بندر انزلی از 20 بهمن 87 آغاز شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح به اتمام رسیده است.
وی با تصریح بر اینکه به‌زودی ایمن سازی و زیباسازی موج‌شکن‌ها نیز به پایان می‌رسد، یادآور شد: طرح توسعه بندر انزلی دارای 11 پست  اسکله است که با اجرای طرح توسعه در مرحله بعدی به 17 پست اسکله افزایش می‌یابد.
منتصرکوهساری با بیان اینکه در حال حاضر شش پست اسکله جدید در حال مناقصه است، ابراز داشت: برای ساخت موج‌شکن‌ها و دایک 55 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی زیرساخت‌های بندری را با هزینه‌های بالا دانست و  اظهار داشت: بندر انزلی برای رسیدن به چشم‌انداز می‌تواند بازار بسیار خوبی در زمینه ترانزیت، صادرات، نفت و گاز در منطقه ایجاد کند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان متذکر شد: بندر می‌تواند به عنوان دروازه کشور بستر خوبی برای تجار و سرمایه‌گذاران فراهم کند و ارزش افزوده ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت واقعی بندر انزلی کامل شده است، تصریح کرد: ساخت و اطاله موج‌شکن‌های غربی و شرقی به طول دوهزار و 750 متر گامی موثر در راستای توسعه و افزایش ضریب ایمنی و ظرفیت بندر است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار داشت: در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت پنج پست اسکله آغاز شده ضمن اینکه زیرساخت‌های آنها مانند دایت و موج شکن کمتر از دو سال قبل به میزان 5 کیلومتر ساخته شده است.
به گفته وی، ظرفیت جدید طرح توسعه آینده بنادر شمالی دریای خزر 35 میلیون تن است و در حال حاضر در بندر انزلی ظرفیت واقعی هم اکنون از 4.5 میلیون تن به 11 میلیون تن و اسمی از 7 میلیون تن به 17 میلیون تن در 11 پست اسکله به 24 پست در طرح توسعه دیده شده است.
منتصر کوهساری از آغاز عملیات ساخت 5 پست اسکله در بندر انزلی خبر داد و افزود: زیرساخت‌های این اسکله‌ها مانند دایت و موج شکن کمتر از دو سال پیش به میزان 5 کیلومتر ساخته شده است.
امام جمعه بندر انزلی نیز در این مراسم اظهار داشت: بندر انزلی به عنوان قطب اقتصادی کشور است و این بندر با زیرساخت‌ها و امکاناتی که دارد توسط متولیان این بخش می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند.
حجت‌الاسلام سید داود موسوی دریا را یکی از با ارزش‌ترین منابع خدادادی و از مواهب الهی دانست و افزود: دریا یکی از پر رونق‌ترین شبکه حمل و نقل محسوب می‌شود.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول