اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد؛

چهارمحال و بختیاری بهترین مکان کشت بادام

خبرگزاری فارس: چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت ممتاز جغرافیایی در یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام قرار گرفته است.

چهارمحال و بختیاری بهترین مکان کشت بادام
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، پدیده نوظهور جهانی شدن اقتصاد و از بین رفتن مرزهای تجاری کشورها، به شدت در حال شکل‌گیری است و در آینده‌ای نه چندان دور، کشورها به سختی قادر خواهند بود که خود را از این جریان کنار کشیده و تنها در حاشیه نظاره‌گر تحولات تجاری بین کشورها باشند، بر همین اساس انتظار می‌رود ایران نیز به نحوی خود را با تحولات تجارت در دنیا همگام کرده و برای رقابت و ورود به صحنه تجارت بین‌المللی آماده شود.
در نتیجه لازم است تا هرچه سریع‌تر امکانات بالقوه در بخش‌های مختلف تولیدی کشور به ‌ویژه بخش کشاورزی، مورد ارزیابی قرار گیرد و با دیدی شفاف نسبت به توسعه تجارت در راستای کالاهای مختلف اقدام شود.
چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت ممتاز جغرافیایی در یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام قرار گرفته است، شرایط آب و هوایی مناسب، منابع آب، وجود زمین‌های مستعد باغ و جمعیت بیکار روستایی در مناطق سرحدی چهارمحال و بختیاری به ‌ویژه در بخش سامان شهرکرد از ظرفیت‌های بالقوه برای تولید بادام محسوب می‌شود.
به عقیده بسیاری از مسئولان و کارشناسان، بادام به‌لحاظ کاربرد متنوع در صنایع غذایی، دارویی و ارزش اقتصادی ارزآوری می‌تواند به عنوان یک محصول اقتصادی‌تر از نفت حمایت شود.
حمایت و برنامه‌ریزی از تولید و نیز صادرات این محصول علاوه بر کسب درآمد بیشتر برای بهره‎برداران می‌تواند به عنوان یک کالای ارزآور علاوه به رونق صادرات به تولید ملی و ارزآوری کشور نیز کمک کند.
صادرات هر کیلوگرم بادام حدود 15 دلار ارزآوری دارد که این امر بیانگر اهمیت اقتصادی، ارزآوری، ضرورت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی برای توسعه سطح زیرکشت این محصول و افزایش تولید آن است.
اگرچه چهارمحال و بختیاری از لحاظ سطح زیرکشت و تولید بادام جزو استان‌های برتر کشور در عرضه کشت بادام است و محصول بادام نیز یکی از ویژگی‌های مثبت این استان کمتر توسعه یافته است اما بهره‌وری مطلوب از این بستر نیازمند برنامه‌ریزی و ساماندهی هدفمندتر در عرصه تولید، کاشت، داشت، برداشت و نیز صادرات است.
با این پیش درآمد، گزارش حاضر با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید، فرآوری و صادرات بادام به ‌عنوان یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران و به‌ ویژه در استان چهارمحال و بختیاری به بررسی پتانسیل‌ها، امکانات بالقوه و توانمندی‌های این بخش مورد توجه قرار گرفته است.
بر همین اساس با توجه به اهمیت ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بادام و محصولات جانبی آن و جایگاه استان چهارمحال و بختیاری از نظر سطح زیر کشت، تولید و صادرات بادام در کشور، دومین همایش ملی بادام با محوریت صادرات در کشور توسط استانداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و با همکاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط ملی و استانی 17 مهر ماه سال‌ جاری در شهرکرد برگزار خواهد شد. 

*صادرات 12 میلیون دلار بادام از چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به تولید 20 درصد از بادام کشور در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این میزان تولید نشان‌دهنده این است که شرایط در چهارمحال و بختیاری برای کشت بادام بسیار استراتژیک و مهم است.
علی‌اصغر عنابستانی افزود: سال گذشته 12 میلیون دلار صادرات بادام در استان چهارمحال و بختیاری بوده که رقم بسیار خوبی است اما چهارمحال و بختیاری توان افزایش آن را داراست.
وی با بیان اینکه تولید بیشتر بادام در آینده نقطه عطف عطفی برای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های استان است، گفت: در حال حاضر افزون بر 15 هزار هکتار در این استان زیر کشت بادام است که در افق پیش رو باید سطح زیر کشت بادام افزایش یابد.
عنابستانی با اشاره به طرح‌های آب بین حوزه‌ای در این استان با تأکید بر اینکه با تمام وجود از حقوق آبی استان دفاع می‌کنیم، گفت: در افق پیش رو امیدوار هستیم که با اجرا نشدن پروژه‌های انتقال آب بتوانیم سطح زیر کشت بادام را گسترش دهیم.

*تولید بادام با قطع سیستم برق طرح انتقال آب سودجان از سوی اصفهانی‌ها متوقف نمی‌شود
نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرکت اخیر مسئولان استان اصفهان مبنی بر قطع سیستم برق پروژه انتقال آب در سودجان اظهار داشت: حرکات اخیر اصفهانی‌ها در افق پیش روی بادام در این استان تاثیر ندارد.
نورالله حیدری افزود: اجرای بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب در سودجان به نفع مردم استان چهارمحال و بختیاری است چراکه به افزایش سطح زیر کشت، تولید و صادرات بادام در این استان می‌انجامد.
وی خاطرنشان کرد: مردم استان چهارمحال و بختیاری با اقدامات غیرمنطقی استان اصفهان از جمله قطع سیستم برق انتقال آب در سودجان، اجرای تونل گلاب یک و دو و حفر تونل 65 کیلومتری بهشت آباد و جابه‌جایی 50 هزار نفر از روستائیان کشاورز این استان کاملا هوشیار و به حقوق خود کاملا آگاه شده‌اند.
حیدری تصریح کرد: دولت و وزارت نیرو چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مردم چهارمحال و بختیاری ندارند.
وی تاکید کرد: در صورت فعال بودن نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری اقدامات استان اصفهان تاثیری در افق پیش روی بادام در این استان نخواهد داشت.

* خشکسالی موجب کاهش تولید بادام در چهارمحال و بختیاری شد
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تحقق تونل گلاب یک و دو و سد بهشت‌آباد را در چهارمحال و بختیاری غیرممکن دانست و گفت: این پروژه‌های انتقال آب اجرایی نخواهد شد و مردم این استان در آینده نیز می‌توانند به کشت بادام و تامین مایحتاج زندگی خود ادامه دهند.
وی با اشاره به کاهش تولید بادام در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: بخشی از این کاهش تولید به علت خشکسالی است و بخش دیگر آن به علت عدم اجرای تعهدات بانکی و کوتاهی دستگاه‌های زی‌ربط برای حل مشکلات مردم است.

* چهارمحال و بختیاری 20 درصد بادام کشور را تولید می‌کند
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب و هوای مطلوب در استان چهارمحال و بختیاری درخت کاری به‌ ویژه بادام در این استان تبدیل به یک فرهنگ در بین مردم شده است.
نصرالله ترابی افزود: با توجه به اینکه مردم تازه با این فرهنگ آشنایی پیدا کرده‌اند و این روش کار برای کشور منفعت دارد و به کسی آسیب نمی‌رساند، اصفهانی‌ها نمی‌توانند با رفتارهای ضد و نقیض خود برای مردم کشاورز استان چهارمحال و بختیاری مشکل ایجاد و مانع افزایش سطح زیر کشت بادام، تولید و صادرات این محصول شوند.
ترابی با توجه به اینکه کاشت بادام در دامنه‌های شیب‌دار از بدون استفاده ماندن این دامنه‌ها و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، گفت: با ذخیره کردن آب در لایه‌های زیرین به افزایش آب در حوزه زاینده رود مهم‌ترین فواید کاشت این محصول است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری 20 درصد از بادام کشور را تولید می‌کند که این مقدار از خارج شدن میلیون‌ها ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

* تامین آب بزرگ‌ترین مشکل توسعه باغات به ‌ویژه بادام است

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افق پیش روی آب در چهارمحال و بختیاری و بحث اجرای تونل‌های گلاب یک و دو و برنامه‌ریزی اصفهانی‌ها برای تغییر مسیر آب زاینده رود، خاطرنشان کرد: مردم، مسئولان، نخبگان زیست محیطی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه اجازه انتقال آب مورد نیاز مردم این استان را با توجه به زور قدرت و لابی‌های استان اصفهان در وزارت نیرو نمی‌دهد و این عوامل به هیچ وجه به کشت بادام توسط کشاوزان استان چهارمحال و بختیاری آسیب نمی‌رساند.
ترابی بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت بادام در چهارمحال و بختیاری تاکید و افزود: در اختیار داشتن 11 درصد از منابع آبی کشور و تنها تولید 20 درصد از بادام کشور با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی در استان چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست و سطح زیر کشت بادام، تولید و توزیع آن باید افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه بادام از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و از آب کمی استفاده می‌کند، گفت: درخت بادام موجب ذخیره کردن آب در لایه‌های زیرین زمین و در نتیجه افزایش آب در رودخانه زاینده‎رود می‎شود، بر همین اساس ضرورت افزایش سطح کشت بادام در این استان بیش از پیش مورد توجه قرار می‌‎گیرد.
ترابی تاکید کرد: مردم تازه با این شیوه کشت آشنا شده و می‌توانند با صرف کمترین هزینه بیشترین بهروری را داشته باشند.

* چهارمحال و بختیاری مقام نخست تولید بادام کشور را دارد
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مقاوم بودن به خشکسالی و خاک‌های آهکی را ویژگی ممتاز بادام نسبت به سایر میوه‌ها دانست و اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری به دلیل اقلیم سرد، نیمه سرد و بارش کافی مستعد کشت بادام است.
صفدر نیازی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری بیشترین سهم در تولید بادام کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته همزمان با 17 مهر ماه جاری دومین همایش ملی بادام با محوریت صادرات در این استان برگزار می‌شود.
نیازی سطح زیر کشت بادام کشور را 216 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: سهم چهارمحال و بختیاری از این تعداد 15 هزار هکتار است.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: از مجموع سطوح زیر کشت بادام در این استان 11 هزار هکتار آن بارور و 4 هزار هکتار دیگر نهال است که در سال‌های آتی بارور خواهد شد.
وی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری مقام نخست تولید بادام آبی کشور را دارد که با توجه به منابع آبی این استان و برنامه‌ریزی‌های انجام شد‌ه می‌توانیم مقام نخست استان را حفظ کنیم.
نیازی از اجرای طرح توسعه باغات در سطح 13 هزار و 69 هکتار در این استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها از پیشرفت صفر تا 99 درصدی برخوردار هستند که تا پایان سال ‌جاری چند طرح توسعه باغات به بهره‌برداری می‌رسد.

* توسعه باغات مهم‌ترین اولویت‌ جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری
وی با اشاره به مستعد بودن نقاط مختلف این استان برای توسعه باغات و بادام گفت: از مجموع پروژه‌های در حال اجرای این استان 9 هزار و 887 هکتار در قالب 18 پروژه در حوزه کارون و 4 هزار و 182 هکتار در قالب 12 پروژه نیز در حوزه زاینده‌رود وجود دارد.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از آماده شدن چند پروژه توسعه باغات در این استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 23 پروژه با سطح زیر کشت 13 هزار و 940 هکتار آماده بهره‌برداری است که نیازمند اعلام آمادگی سرمایه‌گزاران برای آغاز عملیات اجرایی است.
وی توسعه باغات را از اولویت‌های جهاد کشاورزی عنوان و گفت: در حال حاضر 21 هزار هکتار از اراضی این استان در حال مطالعه برای اجرای طرح توسعه باغات است.
نیازی حوزه کارون را بستر مناسبی برای توسعه باغات به‌ویژه بادام عنوان کرد و گفت: مجوزهای لازم برای گسترش باغات در این منطقه از وزارت نیرو کسب شده است.
وی تامین آب را بزرگ‌ترین مشکل توسعه باغات به‌ویژه بادام دانست و خاطرنشان کرد: پمپاژ و انتقال آب به مناطق بالادست نیازمند منابع اعتباری بالاست.

* اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام ایجاد شود
نتیجه کلی حاصل از گزارش حاضر، حکایت از آن دارد که ایجاد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام، تشویق صادرکنندگان و فعال سازی بخش گمرکی، هدفمندترکردن فعالیت‌های ترویجی برای بهبود مدیریت باغی و افزایش تولید، حمایت‌های بانکی و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌تواند به رونق تولید بادام کمک کند.
===============
گزارش از محمد یزدان‌مهر
===============
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول