اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت تهران:

حاکمیت نیاز توأمان به علم و فقه دارد

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: حاکمیت و ولایت نیاز به علم و فقه دارد و هر کدام به تنهایی کافی نیست، بلکه فقه نیاز به پشتوانه حاصل از مجاهدت دارد تا به واسطه آن بتوانند تدبیر امور را با توسل به ولی‌عصر (عج) و نورانیتی که از عنایت خداوند پیدا کرده است، حل کنند.

حاکمیت نیاز توأمان به علم و فقه دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امروز در همایش مرجع بیداری اسلامی به بیان ارتباط عرفان و سیاست در اندیشه آقانجفی پرداخت و اظهار کرد: خدای متعال مقام بزرگ بشر را به واسطه برخی علما نجات می‌دهد که یکی از وظایف ما این شناخت گنجینه‌های معنوی دین و تشیع است.
وی با بیان اینکه اصفهان جزو شهرهایی است که می‌تواند به آسمان خود افتخار کند، افزود: اصفهان پر از علمای برجسته و شهدای با اخلاص است که همه چیز خود را در راه اسلام فدا کردند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: خداوند متعال دو دسته از مردم یکی شهدا و دیگری متقین را که در مقام چشمه تقوا هستند، صاحب اقتدار و نفوذ الهی کرده است.
وی در ادامه صحبت‌های خود به مقام معنوی آقانجفی اصفهانی و درجه شهود وی پیش از فوت اشاره کرد و افزود: این فرد در طول زندگی از زمانی که در نجف و بعدها در ایران به سر برد جهاد اکبر، جهاد اوسط و جهاد اصغر را با راهنمایی انبیا و اولیا داشته است.
صدیقی ادامه داد: کسانی که به درجاتی همچون آقانجفی رسیده و‌یا به دامان آنها گام گذاشتند، خود نبودند بلکه نبی خود را در خود داشته‌اند.
وی حضور مرحوم آقانجفی در ایران را مأمورتی از سوی خدا دانست و اضافه کرد: خداوند متعال از ابتدای خلقت تاکنون، بندگان را تحت رعایت راعی قرار داده که بندگان گرفتار از ضعف و جهل آغاز و به علم مطلق و پایدار هدایت کند.
امام جمعه موقت تهران به ذکر آیه‌ای از سوره طلاق و دلیل خلقت بشر اشاره کرد و گفت: افرادی که به قدرت الهی دسترسی پیدا کرده و در مقام رفیع هستند، علم و دولت برایشان یکی شده و قدرتی در مسیر پاسداری از این چشمه بالقوه پیدا می‌کنند.
وی اضافه کرد: کسانی همانند انبیا که مقام امامت را داشتند این امامت را از جانب خلق به دست نیاورده بلکه به واسطه صبر الهی به دست آورده که توانایی این را داشتند که حجت تمام کنند.
صدیقی امامت را یک حقیقت و نتیجه قدرت الهی برشمرد و افزود: این توانایی در وجود یک فرد که دارای چنین قدرتی است به ولایت تعبیر می‌شود.
وی تاکید کرد: پیغمبران حق امامت را از انتخاب مردم نگرفته بلکه آن را که از برکات بزرگ و حق الهی به دست آورده‌اند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امامت یک حقیقت است و کسی که در امامت گواه الهی ندارد طاغوت حساب می‌شود، حتی اگر ظلم الهی نکرده باشد.
وی اضافه کرد: نکته مهم در امر ولایت این است که حرف، سکوت و نگاه امام معنا‌دار است  چرا که قصد آنها تنها برای هدایت و زدودن ظلم است.
صدیقی با اشاره به اینکه در این راه شمشیر عمل، زبان و قلم لازم است، افزود: مبلغ باید خشیت الهی داشته باشد وگرنه حق تبلیغ ندارد، چرا که نمی‌تواند موثر باشد.
وی ادامه داد: نکته بعدی مرجعیت است و اسلام در این بین حرفش دارای حساب و کتاب است و در مورد حوادث واقعه و موضوعات به روز اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که در امروز پیش می‌آید چنین مباحثی را نیز با صراحت مطرح کرده است.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در مرجعیت، خشیت الهی مطرح است که باید صیانت از تقوا داشته باشند.
وی تاکید کرد: عالم منزوی به درد جامعه نمی‌خورد، بلکه عالمان شیعه باید نگهبان و مرزبان مرزها بوده و جامعه نظامی، اقتصادی و اجتماعی را از وجود هرگونه گزند مبرا کنند.
صدیقی بیان کرد: قرآن و روایات، عالم بی‌تفاوت که کاری به این امور نداشته را تایید نمی‌کند.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به عالمانی که حافظ دین بوده‌اند اشاره ‌و اظهار کرد: مرحوم میرزای شیرازی و دوران مشروطه‌خواهان از جمله این موارد است که زمان وی مشروطه خواهان نتوانستند کاری کنند.
امام جمعه موقت تهران همچنین به دوران زندگی آقانجفی اشاره کرد و افزود: آقا نجفی از جمله مبارزان دیگر بوده که در دوران خود از این امکان برخوردار و نابکاران را سر جای خود نشاند.
وی آقانجفی را دارای شهود دانسته و گفت: وی از نظر فقه اسلامی در جهاد اکبر، اوسط و اصغر مأموریت و همه را به مکاشفه گذرانده است.
صدیقی ادامه داد: هر حرف این فرد حجت در بین مردم است و حاج آقا‌نجفی و میرزای شیرازی هر دو از یک چشمه آب نوشیده‌اند.
وی با بیان اینکه این علما تا اطمینان به چیزی نداشته باشند، امری را بیان نمی‌کنند، اضافه کرد: قطعاً چنین علمایی که در عالم مکاشفه و خضوع بوده‌اند از جای بالایی هدایت و با اطمینان فرمان به هدایت کرده‌اند.
امام جمعه موقت تهران چنین علمایی را نقطه عطف دانست و افزود: آقانجفی اصفهانی از علمایی بوده‌اند که با نفس زکیه‌ای که داشتند طبق آیات قرآن حاکمیت ولایت و امور سیاسی را به وسیله عنایت الهی هدایت و به نقطه‌ای وصل بودند.
وی بیان کرد: حاکمیت و ولایت در مقابل خطرات بشریت که دین را تحریف می‌کند، علم و فقه لازم دارد و اما هر کدام به تنهایی کافی نیست بلکه فقه پشتوانه می‌خواهد و کسانی که نورانیتی در اثر مجاهدت داشته باشند تدبیر امور را با توسل به ولی‌عصر (عج) و نورانیتی که از عنایت خداوند پیدا می‌کنند، حل می‌کنند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول