اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

ارتباط دانشگاهیان با حاکمیت افزایش یافته است

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان با بیان اینکه تفکر انسان زیربنای اقتصاد دانش بنیان است، گفت: میزان ارتباط دانشگاهیان با بدنه حاکمیت بیش از هر زمان دیگری است و ساخت فناوری‌ها و پیشرفت در عرصه‌های مختلف معلول همین تعامل مثبت و سازنده است.

ارتباط دانشگاهیان با حاکمیت افزایش یافته است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی بعد از ظهر امروز در نشست مدیران‌کل هسته گزینش استانداری‌ها با بیان اینکه از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحث گزینش و انتخاب نیروهای اصلح برای تصدی امور در تمامی ارکان مد نظر بوده است،اظهار داشت: امروز بحث گزینش نیرو نه تنها به عنوان مبحثی که مربوط به ایران اسلامی بوده بلکه به عنوان موضوعی نظری در سرمایه انسانی مطرح است.
وی افزود: در بسیاری از محافل آکادمیک و رشته‌های مدیریت، علوم اجتماعی و سایر علوم انسانی از سرمایه انسانی تجهیز شده سخن به میان می‌آید که موجب ترقی و پیشبرد امور می‌شود.

*انسان سرمایه قدرت‌های مادی و معنوی است

استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه جهان به ارزش انسان بیش از گذشته پی برده است، بنابراین از حضور نیروی فکری در محیط اداری یا غیر اداری به عنوان یک منبع یاد نمی‌کنند بلکه انسان را یک سرمایه می‌داند.
وی با اشاره به اینکه در تعریف کلاسیک منابع قدرت به دو گروه تقسیم می‌شوند، بیان داشت: منابع مادی قدرت و منابع معنوی قدرت در این تقسیم بندی قرار می‌گیرند که در منابع معنوی انسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
ذاکر اصفهانی یادآور شد: در منابع مادی قدرت جغرافیا، انسان و وضعیت ژئوپولتیک کشور مد نظر هستند و به هر میزان که کشوری بیشتر از این منابع برخوردار باشد، پیشرفت بالاتری نیز برای او به وجود می‌آید.
وی در ارتباط با منابع معنوی قدرت نیز گفت: این منابع بی‌شمار هستند اما توجه ما بیشتر روی مقوله انسانی معطوف شده  چرا که انسان یک سرمایه است و به هر میزان این سرمایه مجهزتر باشد در راستای ارتقا و پیشرفت مناسب‌تر است.
استاندار اصفهان یادآور شد: تا همین اواخر تصور بر این بود که منابع مادی همچون جغرافیا و منابع طبیعی عامل پیشرفت هستند و انسان جز منابع مادی به شمار نمی‌آمد، اما بسیار دیده شده کشوری با وجود عدم برخورداری از منابع طبیعی اما به دلیل بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد به مراحل خوبی از موفقیت و پیشرفت رسیده است.
وی ادامه داد: در کشوری همچون سوئیس بدون داشتن منابع و مزارع کاکائو و قهوه و تنها با بهره گیری از قوای انسانی  به عنوان نماینده انحصاری قهوه و کاکائو به جهانیان شناخته شده است که حاکی از این است که بحث کارآمدی نیروی انسانی بیش از وجود منابع طبیعی قدرت دارد و رخ‌نمایی می‌کند.

 *اقتصاد دانش بنیان در دستور کار دولت است
 
ذاکر اصفهانی افزود: آنچه که در سوئیس اتفاق افتاده به عنوان اقتصاد دانش بنیان تلقی می‌شود که این نوع اقتصاد امروز در دستور کار دولت ما نیز قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خود از اقتصاد دانش بنیان یاد کرده‌اند، اظهار داشت: ایشان ایده پردازی و تبدیل ایده به تجاری سازی و فناوری به تولید ثروت را مطرح کرده و مورد توجه قرار داده‌اند.
استاندار اصفهان اضافه کرد: دولت بیش از هر زمان دیگری در عرصه اقتصاد و تولید به اقتصاد دانش بنیان متوسل شده و برگزاری جشنواره‌هایی چون علم تا عمل و انتخاب ایده‌های برتر نیز در همین راستا است.
وی بیان داشت: از 25 طرحی که در جشنواره سراسری علم تا عمل به عنوان ایده‌های برتر شناخته شد، 6 طرح آن متعلق به جوانان اصفهانی بود و کشور امروز در قالب همین طرح‌ها تکنولوژی و فناوری خودش را در سطح جهان نشان می‌دهد.
ذاکر اصفهانی گفت: در اقتصاد دانش بنیان عنصر اصلی انسان و تفکر اوست که منجر به تولید ثروت و قدرت می‌شود لذا استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها با درک این موضوع ارتباط خود را بدنه دانشگاهی جامعه و متفکران و نخبگان بیشتر کرده‌اند و از آنها در مسائل مختلف  نظرخواهی کارشناسانه می‌کنند.
وی میزان ارتباط بدنه حاکمیت با دانشگاهیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طیف فکری جامعه در خدمت حاکمیت روز به روز مراحل موفقیت را پشت سر می‌گذارند و ساخت فناوری‌ها و پیشرفت در عرصه‌های مختلف معلول همین تعامل مثبت و سازنده است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول