اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران:

رسانه‌ها به تبیین شخصیت امام رضا(ع) بپردازند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ها و صاحبان اندیشه با برگزاری جشنواره‌ها، نشر مقالات، تدوین آثار ادبی و علمی هنری معرفی شخصیت ثامن الحجج(ع) اقدام کنند.

رسانه‌ها به تبیین شخصیت امام رضا(ع) بپردازند
سید محمد فقیه سبزواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن شاد باش دهه کرامت و فرخنده میلاد امام علی بن موسی الرضا (ع) اظهار کرد: دهه کرامت فرصتی مغتنم برای تبیین کامل و جامع ابعاد مختلف زندگی و شخصیت امام هشتم شیعیان جهان و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (س) است.
وی وجود قدسی این دو بزرگوار را در محدوده جغرافیایی ایران، موجب افتخار و برکات بسیار برای ایرانیان و شیعیان کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: اهالی قلم و رسانه باید از راه برگزاری جشنواره‌ها، سخنرانی‌ها، نشر مقالات، تدوین آثار ادبی، علمی و هنری مکتوب و نمایشی برای معرفی شخصیت والای ثامن الحجج و کریمه اهل بیت (س) اقدام کنند.
استاد دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم ابهام زدایی از علوم و معارف رضوی از رسانه‌ها خواستار شد تا به صورت عمیق و پیوسته به سیره نظری و عملی همه معصومین(ع) به‌طور عام و امام هشتم (ع) به‌طور خاص بپردازند.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی حوزه و دانشگاه برای آشنایی علمی‌تر و بنیادی‌تر نسل جوان، از اولویت‌های مهم دینی و فرهنگی کشور است، تصریح کرد: هنوز ناگفته‌های بسیاری از این بزرگواران مانده است که به آنان پرداخته نشده است.
فقیه سبزواری با تاکید بر اینکه برای تبیین جایگاه والای شخصیتی وعلمی ائمه معصومین (ع) به جامعه باید از همه ابزارها استفاده کرد، گفت: اکنون پس از گذشت قرن‌ها از قدم گذاشتن این بزرگواران درعالم وجود، صاحبان اندیشه نتوانسته‌اند از ابزارهای هنری برای ترویج و تبلیغ سیره آنان استفاده مطلوب و مقبولی داشته باشند.
پژوهشگر تاریخ ادیان و مذاهب با اشاره به ضرورت و اهمیت تلاش فراگیر برای نهادینه سازی آئین سیر و سلوک رضوی در جامعه بیان کرد: حل بخش گسترده‌ای از چالش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حقوق شهروندی در گرو شناخت عمیق و شناساندن ابعاد مختلف زندگی الهی و نورانی آن حجت خدا است.
وی سعادت جامعه را وابسته به اجرای دقیق رهنمودهای پر ارزش، مغفول و ناشناخته مانده آن امام همام عنوان کرد.
فقیه سبزواری در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین ابعاد شخصیتی امام علی بن موسی الرضا (ع) اظهار داشت: یکی از ابعاد شخصیتی آن امام همام، ریشه در توجه و عنایت خاص خداوند به آن حضرت و معصومین دیگر است.
وی افزود: امام هشتم شخصیتی ولایی است و معرفت ما نسبت به آن، نیازمند پیش نیازهایی است که ایمان به رسالت پیامبر (ص)، یکی از آن پیش نیازهاست .
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: از دیگر ابعاد شخصیتی ثامن الحجج را می‌توان دانش و بینش گسترده، زهد و تقوی، برابری گفتار و رفتار، خوش برخوردی با مردم و سایر نیک خویی‌های ویژه آن حضرت دانست.
وی تصریح کرد: شناخت این وجه شخصیتی امام رضا (ع)، محتاج پیش زمینه‌های عقیدتی و مذهبی خاص نیست و هر شخص با شعور و با انصافی قادر به شناخت و دریافت زوایای این بعد از شخصیت والای آن حضرت است و می‌تواند از آنها به عنوان الگوهایی مناسب برای تأمین رفاه و نیل به سعادت استفاده کند.
فقیه سبزواری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فرازی از سیره عملی امام هشتم (ع) به توصیف ابراهیم بن عباس یکی از یاران امام رضا (ع) از آن حضرت اشاره کرد و بیان داشت: امام هشتم (ع) هیچگاه قهقهه نمی‌زد و با صدای بلند نمی‌خندید و با خدمتکاران خود به صورت ملایم سخن می‌گفت و قبل از به پایان رسیدن صحبت مخاطبان سخن آنان را قطع نمی‌کرد.
وی از دیگر خصوصیات اخلاقی آن حضرت را تکیه نکردن به تکیه گاه و دراز نکردن پای خویش مقابل دیگران عنوان کرد و گفت: ایشان با سخنان خود کسی را مورد اهانت و آزار قرار نمی‌داد.
استاد دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد جامعه ما به این توفیق بزرگ دست یابد که بتواند با درک درست از سیره نظری و عملی و اجرایی کردن آیین نامه اخلاقی امام هشتم (ع) جامعه‌ای نمونه برای فراهم کردن رضای خداوند و آن امام همام باشد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول