اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث عنوان کرد:

انقلاب اسلامی چهارمین عصر طلایی حدیث شیعه

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: تاکنون سه عصر طلایی حدیث در تاریخ شیعه وجود داشته که دوران پس از انقلاب چهارمین عصر طلایی در این زمینه است.

انقلاب اسلامی چهارمین عصر طلایی حدیث شیعه
سید‌محمد‌کاظم طباطبایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: تالیف دانشنامه قرآن و حدیث بن مایه تشکیل موسسه دارالحدیث بوده است.
وی افزود: تاکنون 10 جلد از این دانشنامه به زبان عربی و 16 جلد به زبان عربی و فارسی شامل حروف «الف» و «ب» به چاپ رسیده است که در آینده تعداد مجلدات عربی آن به 60 جلد و دو زبانه آن به 100 جلد خواهد رسید.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه تاکنون سه دوره طلایی حدیث در تاریخ شیعه وجود داشته است، بیان کرد: این دوره‌ها شامل عصر صادقین، عصر شیخ مفید و شیخ طوسی و نیز دوران علامه مجلسی بوده‌اند که می‌توان دوران پس از انقلاب اسلامی را چهارمین عصر طلایی حدیث نامید.
وی با اشاره به آغاز به کار موسسه دارالحدیث از سال 71 گفت: تا پیش از آن پژوهش‌های حدیثی رواج چندانی نداشت اما در این موسسه گروهی از طلاب جوان با هدف گردآوری مجموعه معارف کتاب و سنت با توجه به نیاز روز و مخاطبین نسل جوان و نیز امکانات موجود به تحقیق و پژوهش مشغول شدند.
طباطبایی با اعلام اینکه اکنون نیمی از فعالیت‌های پژوهشی این موسسه پایان یافته است، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های مجموعه حدیثی حاضر شامل شش خصوصیت است که نخستین مورد آن جامعیت در جست‌وجو و جمع‌آوری احادیث بوده که در کنار آیات قرآن عرضه شده‌اند.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث دومین ویژگی این مجموعه آثار را چینش الفبایی آن دانست و افزود: نظمی منطقی در ترتیب مطالب این کتاب‌ها وجود دارد که رجوع به آن را آسان می‌سازد ضمن اینکه تحلیل‌ها به صورت مستقل برای استفاده پژوهشگران تنظیم شده‌اند.
وی گفت: برخی روایات که دارای مضامین مشکلی هستند یا اختلافی و تعارضی میان آنها وجود دارد با تحلیل موارد اختلاف در این کتاب‌ها عرضه شده‌اند و در عین حال مستندسازی دقیق و کاملی نیز از تمام منابع شیعه و سنی در آنها صورت گرفته است.
طباطبایی با اشاره به آثار دیگر منتشر شده توسط موسسه دارالحدیث اظهار کرد: در طول بیش از 20 سال فعالیت این موسسه و با همکاری 60 نفر از محققان حوزوی تاکنون دانش نامه‌های بسیاری از جمله موسوعه امام علی(ع) در 12 جلد عربی و 14 جلد عربی و فارسی، دانشنامه امام حسین(ع) در 14 جلد دوزبانه و نیز موسوعه عقاید اسلامی چاپ شده‌اند و در مجموع بیش از 38 جلد عربی و فارسی در اختیار محققان قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه بیش از 30 عنوان تک نگاری موضوعی بین سال‌های 75 تا 90 از سوی موسسه دارالحدیث منتشر شده است، گفت: موضوعاتی چون اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، عقل و جهل و علم و حکمت به صورت مستقل منتشر شده‌اند که در مجموعه قرآن و حدیث جای می‌گیرند.
وی با اشاره به انتشار 5 جلد شناخت نامه قرآن در کنار 45 اثر دیگر افزود: مجموع آثار این موسسه اکنون بالغ بر 50 جلد می‌شود ضمن اینکه کارهای اولیه برای آماده‌سازی 50 جلد دیگر نیز انجام شده و در مرحله مدخل‌نویسی قرار دارد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول