اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

مقاومت داروخانه‌ها در برابر مقاومت ضد‌میکروبی

خبرگزاری فارس: صندوقدار مهربان با لبخندی گفت پول خرد ندارم و بعد چند بسته قرص آنتی‌بیوتیک... از همان‌ها که مقاومت ضد میکروبی ایجاد می‌کند، روی پیشخوان،‌بقیه پولم بود...

مقاومت داروخانه‌ها در برابر مقاومت ضد‌میکروبی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هفته سوم فروردین ماه بود، درست چند روزی بعد از پایان تعطیلات نوروزی، بنرها و پوسترهای سطح شهر و کنار خیابان‌ها توجه پیاده و سواره‌ را جلب می‌کرد، «مقاومت به داروهای ضدمیکروبی یک تهدید جهانی» است؛ این جمله، شعار هفته سلامت بود.
مقاوم شدن میکروب‌ها در برابر داروهای ضد میکروبی، مقاومت ضد میکروبی نامیده می‌شود، داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضد ویروس‌ها بر میکروب‌های مقاوم شده که می‌توانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و برخی از انگل‌ها باشند، بی‌تاثیر می‌شوند.
این پدیده (مقاومت ضدمیکروبی) موجب شده تا داروهای متداول ضد عفونت‌ها موثر نباشند و عفونت نه تنها در شخص مبتلا باقی بماند بلکه به دیگران نیز سرایت کند، علت این پیش آمد استفاده زیاد و یا غلط از داروهای ضد میکروبی است...
اینها تعاریفی بود که مسئولان مربوطه در ارتباط با شعار هفته سلامت بیان می‌کردند.
خودداری از استفاده از داروهای ضد میکروبی بدون تجویز پزشک، استفاده کامل از داروی تجویزی و نیمه تمام رها نکردن آن و مصرف نکردن داروهای تاریخ گذشته، از جمله اقداماتی است که بیماران و مردم عادی می‌توانند برای مبارزه با مقاومت ضد میکروبی انجام دهند.
اینها هم اطلاعاتی بود که با پرس‌وجو از مسئولان و جستجو در وبلاگ‌های مختلف علمی به دست آمد.
نواختن زنگ سلامت، افتتاح نخستین بوستان سلامت کشور، اجرای برنامه‌هایی با موضوع روش صحیح تغذیه، پیشگیری از بیماری‌ها، جلوگیری از چاقی و پرداختن به ورزش در مدارس، برگزاری مسابقات ورزشی و... از برنامه‌های هفته سلامت بود.
یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود داروخانه‌ها و داروسازان به عنوان گلوگاه‌های علوم پزشکی در بحث تجویز منطقی داروهای ضد میکروبی مطرح هستند و نقش موثری در این قضیه دارند.
وی با اشاره به اینکه بحث مشاوره دارویی باید توسط داروسازان در داروخانه‌ها دنبال شود، گفته بود خودداری از ارائه دارو بدون نسخه پزشک یکی از مواردی است که باید از سوی داروخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
همان مسئول در سخنانش می‌گفت تعداد کمی از داروخانه‌های سطح شهر قم داروهای بدون نسخه را که باید با مشاوره دارویی همراه باشد، بدون مشاوره به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌کنند.
اما جا دارد به این آقای مسئول گفت مشاوره دارویی نیازی نیست، کافی است نام آنتی‌بیوتیک مصرفی خود را برده تا در اسرع‌وقت آن را تحویل بگیرید...
البته ارائه تذکراتی به خاطیان و داروخانه‌هایی که مسیر را اشتباه رفته و مشاوره دارویی ندارند و طی بازدیدهای مکرر تذکرات لازم کتبی دریافت کرده‌اند، هم قابل توجه است.
اما چرا هزار وعده خوبان یکی وفا نکند...
چند روز پیش که در یکی از این گلوگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی منتظر بودم تا نسخه پیچیده شده توسط پزشک محترم را تحویل بگیرم پای صندوق هنگامی که هزینه داروها را پرداخت کردم، صندوقدار مهربان با لبخندی گفت پول خرد ندارم و بعد چند بسته قرص آنتی‌بیوتیک... از همان‌ها که مقاومت ضد میکروبی ایجاد می‌کند، از همان‌ها که با خاطیان امر برخورد می‌شود... از همان‌ها که مصرف بیش از حدش اثری ندارد... روی پیشخوان بود، بقیه پولم بود...
تازه این همه قصه نیست، متصدیان بعضی از داروخانه‌ها شاید از شعار هفته سلامت خبری ندارند یا چون هفته سلامت خیلی وقت است که تمام شده با شعار «مقاومت ضدمیکروبی یک تهدید جهانی» خداحافظی کرده‌اند، صبح که مراجعه می‌کنی و قرص مسکن و آنتی‌بیوتیک طلب می‌کنی خبری نیست اما بعدازظهر این دارو را از همان داروخانه می‌توان تهیه کرد.
این همه هزینه برای برگزاری مراسم و نشست و نصب پوستر و بنر بدون توجیه و فرهنگ‌سازی ...
به نظر می‌رسد با گذشت شش ماه از سال و سردادن شعار در کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک وقت آن رسیده که کارهای عملیاتی آغاز شود...

=============
یادداشت از کبری فتحی
=============
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول