اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد:

هدف‌گذاری‌ غربی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حجم عظیمی از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی در راستای منافع غرب و صهیونیسم در حال استفاده بوده و آنها افرادی را که برای پیشبرد اهداف خود مناسب می‌بینند از میان کاربران همین شبکه‌ها انتخاب می‌کنند.

هدف‌گذاری‌ غربی‌ها در شبکه‌های اجتماعی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سعید پارسا در نشست تخصصی تکنولوژی تبلیغ با موضوع شبکه‌های اجتماعی مجازی و تاثیرگذاری آن در تبلیغ که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم‌ ظهر امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی شامل مجموعه‌ای از افراد است که به دلیل علایق و ویژگی‌های مشترک گردهم آمده و شبکه‌ای از گره‌ها و لبه‌ها را ایجاد می‌کنند.
وی افزود: در این شبکه، گره‌ها شامل سایت‌ها و صفحات اینترنتی و لبه‌ها و یال‌ها شامل ارتباطات میان افراد است و می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی از شبکه ای واقعی کارآیی بیشتری دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه افراد در جهانی که همواره دستخوش تغییرات است به دنبال دستیابی به هویت خود هستند، تصریح کرد: در این شبکه‌های اجتماعی هویت افراد نقش یافته و فاصله‌ها از بین می‌رود و افرادی با عقاید یکسان و مشابه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.
وی ایجاد شبکه‌های اجتماعی را حاصل ظهور وب  دانست و افزود: در سال 2004 میلادی با ظهور نسل جدید وب و رشد خرد جمعی، پیشرفت‌های عظیمی در عرصه علوم مختلف به وجود آمد و مردم کنترل صفحات اینترنتی را به دست گرفتند و در واقع می‌توان گفت نسل جدید اینترنت بسیاری از کاربران را از داشتن سیستم عامل خانگی و شخصی بی‌نیاز کرد.
پارسا ابراز کرد: با توجه به این ظرفیت قوی، بشر می‌تواند از مکانیسم‌های برآمده از هوش جمعی استفاده کند و صرفا عمل پردازش را به کامپیوترهای قدرتمند واگذارد و تئوری بازار نیز در این میان عینیت می‌یابد که در آن افراد به مبادله مقالات و تجربیات خویش می‌پردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران امکانات شبکه‌های اجتماعی را شامل پست الکترونیک، کتابخانه‌های مجازی، کنفرانس‌های تصویری مشترک و سایر موارد برشمرد و خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این شبکه‌ها این است که محل مناسبی برای تبلیغات، بحث و گفت‌وگو و اعتماد افراد به یکدیگر هستند.
وی گفت: هم‌اکنون بیش از 250 شبکه اجتماعی در اینترنت فعالیت می‌کنند که از این میان 30 شبکه دارای بیش از 10 میلیون کاربر هستند و در ایران نیز شبکه‌هایی با محوریت خانواده در حال فعالیت هستند که نکته مهم درباره آنها، حفظ هویت واقعی افراد با توجه به وجود اطلاعات آنها در سرورهای داخلی است. 
پارسا در ادامه این نشست به یکی از شبکه‌های معروف و گسترده اجتماعی اشاره و اظهار کرد: شبکه اجتماعی فیس بوک با بیش از 700 میلیون کاربر و درآمد سالانه 500 میلیون دلار دارای بیشترین عضو در جهان است که امکانات بسیار متنوعی از جمله نصب نرم‌افزار از راه دور، به اشتراک‌گذاری علایق، مقالات، لینک‌ها و نیز ایجاد گروه‌های مختلف را در اختیار کاربران خود را به صورت رایگان قرار داده است.
این پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی با اشاره به استفاده روسای جمهور برخی کشورها از این شبکه در راستای تبلیغات برای حزب و منافع خود خاطرنشان کرد: در فیس بوک امکان تبلیغات دینی نیز وجود دارد آنچنان که در یکی از تحقیقات انجام شده مشخص شد در طول پنج سال با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این شبکه، چهار درصد به میزان افراد کاتولیک اضافه شده است.
وی با بیان وجود مسائل انحرافی در این شبکه عنوان کرد: روحانیون و مبلغان دینی باید در این زمینه توجه کافی داشته باشند و با استفاده از امکانات موجود در زمینه جلوگیری از انحراف نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
پارسا با یادآوری حکومت و نظارت خرد جمعی در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: محیط بسیار آزادی در اختیار کاربران قرار دارد که هر شخص با توجه به عقاید خود به درج مطالب در فیس بوک می‌پردازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از طریق شبکه‌های اجتماعی حجم زیادی از اطلاعات مربوط به جهان اسلام و جوانان در این کشورها جمع‌آوری شده و سپس برای تخمین و ارزیابی وضعیت جوامع مسلمان در اختیار اساتید روانشناسی قرار می‌گیرد بنابراین چاره‌ای جز ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی وجود ندارد. 
وی با اشاره به استفاده ابزاری قدرت‌ها از گفت‌وگوی میان افراد در شبکه‌های اجتماعی در راستای رسوخ در اعتقادات آنها اظهار کرد: قصد آنها این است که در حد توان بر اساس مطالعه گروه‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی به بررسی بافت اجتماعی و روانی کشورهای مسلمان دست یابند.
پارسا با بیان اینکه مدیران شبکه‌های اجتماعی از نقاط ضعف کاربران خود آگاه هستند، گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی و بررسی گروه‌های مختلف می‌تواند نیازهای کاربران را روشن سازد بنابراین مبلغان دینی می‌توانند با استفاده از این امکان، نوع صحبت‌های خود در میان قومیت‌های مختلف را مشخص سازند.
این پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: توپولوژی شبکه‌ها مبتنی بر تحلیل پیوندها، صفحات وب و ارتباط افراد با یکدیگر تعیین می‌شوند و سپس به تحلیل رفتاری اشخاص می‌پردازند و در نهایت نوع واکنش‌ها در قبال موضوعات مختلف را بر اساس سوابق قبلی تعیین می‌کنند. 
وی با اشاره به انواع تحلیل‌های شبکه‌های اجتماعی ابراز کرد: تحلیل سراسری شبکه و تحلیل خودمدار یا شخصی یعنی رفتار فرد در مقابل جامعه از جمله این تحلیل‌ها هستند و مبلغان دینی نیز باید با استفاده از این تحلیل‌ها، واکنش مخاطبین خود را پیش‌بینی کنند.
پارسا تاکید کرد: لزومی ندارد که در شرایط فعلی مبلغان در مناطق مختلف حضور فیزیکی داشته باشند بلکه می‌توانند با استفاده از امکانات ویدئو کنفرانس و چت با مخاطبین خود در ارتباط باشند که در این زمینه مساجد شهرستان‌ها نیز باید تجهیز شوند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی ساختار گرافی دارند گفت: روانکاوان، مسئولان شبکه‌ها، ناظران دولتی و تولیدکنندگان اقتصادی هر یک برای اهداف مورد نظر خود به بررسی گروه‌ها می‌پردازند. 
وی اظهار کرد: کاوش گراف شبکه‌ها نتایج مختلفی از جمله ایده تشکیل گروه‌های مختلف، شناخت اعضای محوری و تاثیرگذار، شناخت ناهنجاری‌ها، شناخت نقش رابطین میان گروه‌های مختلف و نیز نحوه انتشار اطلاعات در انواع جوامع به دست می‌دهد و از این اطلاعات می‌توان به عنوان مثال گروه‌هایی با مشخصات تیم‌های تروریستی را شناسایی کرد. 
پارسا با تاکید بر توجه مبلغین به مفاهیم موجود در اطلاعات صفحات مختلف اینترنتی تصریح کرد: پس از شناخت این مفاهیم می‌توان ارتباط میان آنها و سایر مطالب را به وسیله برنامه‌های کامپیوتری استخراج کرد. 
این پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی در ادامه به یکی دیگر از خطرات شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از 11 شبکه از این دست اطلاعات ثبت‌نامی کاربران را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند و از این طریق می‌توان یک پروفایل بزرگ برای اشخاص مختلف ایجاد کرد و نیز میزان اعتماد کاربران را در این شبکه‌ها سنجید. 
وی گفت: برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی مواردی چون مخاطب‌شناسی، تعیین ماموریت و هدف، تعیین ویژگی‌ها، تنظیم دستورالعمل، طرح بودجه، دعوت عمومی و نیز به روزرسانی لازم است ضمن اینکه نکته اساسی در این میان، حفظ حریم حریم خصوصی افراد است. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تکنولوژی‌های حفاظت از حریم خصوصی افراد را شامل دو مسئله دانست و گفت: حداقل سازی داده‌ها و نیز تسلط کاربران در داده‌ها در این زمینه اهمیت زیادی دارد اما هم اکنون خطراتی چون لو رفتن اطلاعات شخصی و نیز از بین رفتن اعتبار و آبرو کاربران را تهدید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشخص شده که سازمان سیا از اطلاعاتی که افراد در شبکه فیس بوک از خود ثبت کرده‌اند سوء استفاده می‌کند و برخی کشورها در این زمینه به این سایت هشدار داده‌اند. 
پارسا چالش‌های پیش روی شبکه‌های اجتماعی را شامل سرقت و جعل هویت، جنگ اطلاعاتی، سوء استفاده‌های عاطفی، کاهش بهره‌وری شغلی و نیز بهره‌برداری‌های سیاسی دانست و تصریح کرد: در بیداری اسلامی منطقه، شبکه‌های اجتماعی موجب هویت یافتن و ایجاد ارتباط میان مخالفین دیکتاتورهای منطقه شد و با وجود خواسته غرب، انقلاب‌هایی در کشورهای عربی از جمله مصر و لیبی صورت گرفت هر چند سانسور خبری شدیدی از سوی رسانه‌های بیگانه در رابطه با تحولات این کشورها صورت گرفت.
این پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی افزود: با اینکه مردم کشورهای عربی از شبکه‌هایی نظیر فیس بوک استفاده کردند اما هنوز هم حجم عظیمی از اطلاعات این شبکه‌ها در راستای منافع غرب و صهیونیسم در حال استفاده بوده و آنها افرادی را که برای پیشبرد اهداف خود مناسب می‌بینند از میان کاربران همین شبکه‌ها انتخاب می‌کنند. 
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول