اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان مطرح کرد؛

بازیابی پساب بندرعباس برای کشاورزی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: با اجرای پروژه خط انتقال پساب تصفیه خانه بندرعباس به دشت ایسین و طرح شبکه آبیاری و زهکشی آن، بخش قابل توجهی از مشکل مردم منطقه حل شده و کشاورزان دشت ایسین محدودیتی از نظر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی نخواهند داشت.

بازیابی پساب بندرعباس برای کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خط انتقال دشت ایسین،‌ با هدف انتقال سالانه 19 میلیون متر مکعب پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس به اراضی کشاورزی دشت ایسین واقع در 14 کیلومتری شمال شهر بندرعباس، مورد مطالعه قرار گرفته است.
به گفته وی، وسعت ناخالص محدوده شبکه حدود 3 هزار هکتار است که برای استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهر بندرعباس انتخاب شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: با توجه به شرایط توپوگرافی و دیگر عوارض طبیعی و همچنین توزیع فشار در سطح شبکه، دشت ایسین به 60 مزرعه با دو روش آبیاری قطره‌ای و بابلر تقسیم شده است.
زیرراهی اضافه کرد: بر این اساس هر مزرعه آبیاری قطره‌ای دارای یک سیستم کنترل مرکزی بوده و مساحت آن به قسمت‌های مساوی تقسیم شده است.
وی بیان داشت: آبیاری بابلرنیز برای مزارع با درختان دارای ریشه عمیق مانند نخل در نظر گرفته شده است و در این باغات درختان نخل با بابلرهای کنترل فشار 70 لیتر در ساعت آبیاری می‌شوند.
زیرراهی افزود: این طرح شامل یک مخزن 10هزار متر مکعبی، ایستگاه پمپاژ، خط انتقال دشت ایسین و مخزن 20هزار مترمکعبی مشرف به دشت و شبکه آبیاری و زهکشی دشت ایسین است.
این مسئول اضافه کرد: مخزن 10 هزار متر مکعبی در عین حال که نقش ذخیره پساب خروجی را دارد، به عنوان مخزن مکش پمپ‌های خط انتقال دشت ایسین نیز عمل می‌کند.
وی گفت:‌ با توجه به عوامل محدود کننده بسیاری مانند خطوط لوله گاز و خطوط انتقال نیرو ، سعی شده به منظور جلوگیری از سرریز شدن پساب، با توجه به شرایط موجود، حجم مخزن به صورت بهینه انتخاب شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در رابطه با ایستگاه پمپاژ افزود: به منظور پمپاژ یک مرحله‌ای پساب به دشت ایسین، تعداد هشت دستگاه پمپ توربینی با مجموع ظرفیت یک‌هزار لیتر در ثانیه پیش‌بینی شده است.
در طرح اولیه، ایستگاه مذکور صرفاً برای پمپاژ پساب به دشت ایسین در نظر گرفته شده بود، اما با مطرح شدن طرح تأمین آب صنایع غرب بندرعباس، پمپ‌های مورد نیاز این طرح نیز در محل همین ایستگاه پیش‌بینی خواهند شد.
وی در رابطه با خط انتقال پساب گفت: خط انتقال پساب به دشت ایسین شامل دو بخش است. بخش اول از محل ایستگاه پمپاژ تا مخزن 20 هزار مترمکعبی است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در پایان هزینه اجرای این طرح را 309 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح بخش بزرگی از مشکل تامین آب اراضی کشاورزی دشت ایسین برطرف و از بیلان منفی این دشت جلوگیری شود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول