اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌جاری انجام می‌شود؛

اتمام پروژه 2 بستری کردن فیلترهای تصفیه‌خانه آب زهک

خبرگزاری فارس: رئیس اداره آبفای روستایی زهک گفت: در سال‌جاری، پروژه دو بستری کردن فیلترهای تصفیه‌خانه آب شرب زهک به اتمام می‌رسد.

اتمام پروژه 2 بستری کردن فیلترهای تصفیه‌خانه آب زهک
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای روستایی سیستان و بلوچستان، غلامحسین لکزائیان‌پور اظهار داشت: فیلترهای قبلی تصفیه‌خانه زهک از نوع ماسه‌ای تند ثقلی و تک بستری بودند.
وی افزود: در سال 1386 طرح پایلوت دو بستری کردن یکی از فیلترهای تصفیه‌خانه اجرا شد و در این مدت، عملکرد فیلتر دو بستری و نقش آنتراسیت به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم فیلتراسیون دوبستری از نظر افزایش کمی و کیفی آب فیلتر شده مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس اداره آبفای روستایی زهک ادامه داد: اجرای طرح پایلوت، نکات مثبت فراوانی داشت و همین موضوع باعث شد با تأمین اعتبار، تمامی فیلترهای تصفیه‌خانه زهک از تک بستری به دو بستری تغییر داده شوند.
لکزائیان‌پور بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، بالا بردن ظرفیت تصفیه‌خانه، افزایش کیفیت آب خروجی، کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف انرژی است.
وی گفت: با استفاده از آنتراسیت و ماسه سیلیسی جدید در فیلترهای این تصفیه خانه حدود 50 درصد در مصرف انرژی واحد فیلتراسیون تصفیه‌خانه نسبت به شرایط قبل صرفه‌جویی می‌شود.
رئیس اداره آبفای روستایی زهک افزود: در کنار دو بستری کردن فیلترها و تغییر در مصالح صافی‌های تصفیه‌خانه، در سیستم بکواش صافی‌ها نیز تغییراتی داده شده است.
لکزائیان‌پور اضافه کرد: همچنین استفاده از درایورهای کنترل دور موتور جهت دمنده‌ها و الکتروپمپ‌های آب شستشوی صافی‌ها از جمله مواردی است که برای بهینه سازی مصرف انرژی در این واحد صورت گرفته است.
وی یادآور شد: تصفیه‌خانه آب زهک دارای هشت واحد فیلتراسیون بوده و تأمین کننده آب آشامیدنی بیش از 936 روستا و پنج شهر در منطقه سیستان است.
لکزائیان‌پور اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح دو بستری کردن فیلترهای تصفیه‌خانه زهک را حدود 5 میلیارد ریال برآورد کرد.
رئیس اداره آبفای روستایی زهک همچنین بیان کرد: برای نگهداری بهینه تأسیسات و تجهیزات تصفیه‌خانه آب شرب زهک و ایستگاه های پمپاژ وابسته، این اداره مجهز به دوربین ترموگرافی شد.
لکزائیان‌پور استفاده از دوربین‌های ترموگرافی را در شناسایی هرچه سریع‌تر نواقص به وجود آمده در تجهیزات برقی و مکانیکی مثمر ثمر دانست.
وی عنوان داشت: با دوربین ترموگرافی، امکان فیلمبرداری حرارتی از دستگاه ها و تأسیسات مکانیکال و الکتریکال تصفیه‌خانه زهک و ایستگاه‌های پمپاژ چاه نیمه و قرقری به وجود آمده است و این موضوع در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات گسترده طرح جامع آبرسانی روستاهای سیستان که تأمین کننده آب شرب بهداشتی بیش از 937 روستا هست، تأثیر مثبتی خواهد داشت.
رئیس اداره آبفای روستایی زهک گفت: تصویربرداری حرارتی، علم موقعیت‌یابی و تحلیل اطلاعات از طریق ابزارهای تصویربرداری حرارتی غیر تماسی و تست‌های غیرمخرب است.
لکزائیان‌پور ادامه داد: دوربین ترموگرافی وسیله‌ای است که توانایی اندازه‌گیری و نمایش محدوده خاصی از امواج مادون قرمز را دارد با استفاده از این فناوری، تغییرات دما یا مرز‌های اختلاف دما در سطوح بزرگ و یا دور از دسترس مشخص می‌شوند.
وی در زمینه مزایای استفاده از دوربین ترموگرافی در مراکز مهم تأسیساتی نظیر تصفیه‌خانه زهک افزود: دوربین‌های کم حجم و سبک ترموگرافی با دتکتورهای فوق‌العاده حساس امکان نمایش توزیع حرارتی سطحی به شکل یک تصویر یکپارچه را فراهم می‌آورند و دارای مزایای زیادی هستند.
رئیس اداره آبفای روستایی زهک بیان کرد: مهم‌ترین این مزایا عبارتند از؛ امکان شناسایی سریع عیوب در تجهیزات قبل از ایجاد خرابی در دستگاه‌ها، افزایش قابلیت‌های اطمینان در زمینه بهره‌برداری، ارتقای فرآیند پشتیبانی و نگهداری تجهیزات، کاهش خروجی اضطراری و کاهش سوخت مصرفی تأسیسات گازوئیل سوز، افزایش ضریب آمادگی تولید و راندمان تصفیه‌خانه، امکان ایجاد کوپلینگ هم راستا شده در الکتروپمپ‌های تلمبه خانه‌های آب و ... است.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول