اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیانیه هیئت داوران جشنواره آمده است؛

رشد کیفی تئاتر ضامن آهو کاملا" محسوس است

خبرگزاری فارس: در بیانیه هیئت داوران جشنواره ضامن آهو از ارتقا سطح کیفی و فنی آثار حاضر در این جشنواره تقدیر شده است.

رشد کیفی تئاتر ضامن آهو کاملا" محسوس است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، متن بیانیه هیئت داوران پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش عروسکی ضامن آهو که سه شنبه شب در آئین اختتامیه این جشنواره قرائت شد و به امضا حسن دادشکر، علی رضایی و ایرج محمدی رسیده، بدین شرح است:
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو فرصتی است برای تبادل اندیشه‌ها، تجربه‌ها، شیوه‌های نو و محل بروز خلاقیت‌ها و کشف استعدادها، تئاتر کودک و نوجوان خاستگاه ارزنده و زمینه‌ساز تئاتر کشور است که هر گونه توجه به این نوع از نمایش سبب بالندگی تئاتر خواهد بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: از این رو پیشنهاد می‌شود با توجه ویژه و واقعی در این زمینه و سرمایه‌گذاری اساسی آینده‌ای درخشان در هنر تئاتر رقم زده شود.
تئاتر عروسکی کودک یا به قولی هنر عروسکی نیز یکی از ظریف‌ترین و کامل‌ترین هنرهای نمایشی است که مخاطب خود را همراه با شادی و نشاط آموزش می‌دهد و روح او را تهذیب و تعالی می‌بخشد. هم غذای جسم است و هم دوای روح. اما آنگاه که اربابان هنر عروسکی، خود کارشناسان و آموزگارانی راستین و هنرمند باشند.
این بیانیه این‌گونه ادامه پیدا کرده است: خداوند را شاکریم که امسال نیز به یمن تلاش پیگیر و ستودنی هنرمندان و تعهد و دلسوزی بی وقفه مسئولان و دست اندرکاران محترم، پنجمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو با سربلندی و پربارتر از همیشه در این استان مستعد و هنر پرور به پایان می‌رسد، اما این خود تازه سر آغازی است برای فردایی روشن‌تر که در آن تئاتر و هنر عروسکی در بستر زندگی جریان می‌یابد و چشمه زلال معرفت را از هنر خویش سیراب می‌گرداند.
در ادامه این بیانیه آمده است: فرهنگ رضوی آیینه تمام نمای جلال و جمال خداوندی است که در پیش چشم هنرمند تئاتر جلوه می‌کند تا از عمق جان او معنویت به تراود. امید است این سرمایه گرانقدر همواره نقطه نگاه نویسندگان و کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش‌های عروسکی باشد.
خوشبختانه راهکارها، نقدها و آموزه‌های کارشناسان هنر در سال گذشته، در آثار کنونی هنرمندان، موثر واقع شده و آثار رسیده به جشنواره امسال، هم به لحاظ کمی و هم کیفی کار دال بر این مدعا است گرچه در مسیری درست و سخت گام برداشته، اما برای متعالی شدن راهی طولانی در پیش است.
اینک به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی و نیز تاثیرگزاری و ماندگاری بیشتر در ذهن و اندیشه پاک و زلال مخاطبان این جشنواره که بیشتر کودکان و نوجوانان هستند، ذکر چند نکته اساسی لازم و ضروری به نظر می‌رسد:

*از آنجایی که فلسفه وجودی برگزاری این جشنواره، گسترش مفاهیم اعتقادی در سیره و منش علی ابن موسی الرضا (ع) است، باید به جنبه‌های اخلاقی، تربیتی و مردمی آن توجه بیشتری صورت گیرد و برای کسب این مهم از محققان و مشاوران آگاه بهره گرفته شود و آثاری در خور نام مقدس این خورشید درخشان فراهم شود.

*با توجه به انتقال مفاهیم درخور سن کودکان و نوجوانان، از متون نمایشی ساده و روان و قابل فهم که با حالات و روحیات این گروه سنی متناسب باشد، نگارش و یا انتخاب شود.

*تاکید می‌گردد برای ارتقا سطح علمی و کسب دانش‌های لازم و تخصصی تمامی عوامل اجرایی نمایش به ویژه نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و بازیگران عروسکی، طراحان و سازندگان عروسک‌های نمایشی و شیوه‌های مختلف آن، از هر فرصتی در این خصوص به ویژه در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار گردد تا هنرمندان در آن شرکت و استفاده لازم را ببرند.
در بخش پایانی این بیانیه نیز آمده است: از خدمات ارزنده مسئولان برگزاری جشنواره به ویژه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و همکاران محترمشان که پنج سال متوالی را در برگزاری این جشنواره، دلسوزانه همت گماشتند، تقدیر و سپاس به عمل می‌آید.
باشد که ما چون کودکان، صادق و بی ریا در جهت اعتلا و گسترش این انسانی‌ترین هنرها، گام برداریم و امید داشته باشیم.
هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول