اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه مازندران:

برپایی کرسی‌های ‌نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها راهکاری بسیار هوشمندانه‌ بود‌

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه مازندران گفت: راه‌اندازی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها راهکاری بسیار هوشمندانه و موثر از سوی مقام معظم رهبری بود.

برپایی کرسی‌های ‌نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها راهکاری بسیار هوشمندانه‌ بود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، دومین روز گردهمایی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه مازندران ظهر امروز با حضور دختران ورودی جدید در رشته‌های مختلف و جمعی از مسئولان این دانشگاه و روسای دانشکده‌ها در سالن حضرت قائم (عج) واقع در پردیس بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران در شهرستان بابلسر برگزار شد.
سرپرست دانشگاه مازندران در سخنانی با تبریک فرارسیدن سال جدید تحصیلی و بهار علم و دانش که مقارن با گرامیداشت سال‌های مقاومت و پایداری ملت سرافراز ایران است، گفت: قبولی در دانشگاه راهی است برای دستیابی به اهدافی بسیار والاتر که دانشجویان باید با برنامه‌ریزی و دیدی باز نسبت به آینده و سرنوشت خود و کشور احساس مسئولیت ویژه‌ای داشته باشند.
احمد احمدپور آرامش و امنیت امروز را مدیون‌ رشادت‌ها و جانفشانی‌های دلیر مردان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست و افزود: دانشجویان شهید این دانشگاه و دو شهید گمنام مدفون در دانشگاه مازندران مایه سربلندی و نماد ایثارگری جوانان در پاسداشت از ناموس میهن‌شان هستند.
احمدپور خطاب به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه مازندران گفت: خداوند بزرگ را سپاس می‌گذاریم که به مدد نیروی جوانی‌تان توفیق فراگیری علم و دانش را نیز به شما عطا فرمود و وظیفه خطیری بر عهده شما نهاد تا ضمن بهره‌گیری از این نعمت‌ها شکرش را با تلاش و کوشش چند برابر به جای آورید.
وی دانشگاه را محیطی مناسب برای تبادل فرهنگ‌های متفاوت و ورود به عرصه‌های علمی در مقاطع بالاتر دانست و تاکید کرد: علم و دانش باید همراه با تزکیه و تقوا باشد زیرا رمز رسیدن به کمال، داشتن علم همراه با تزکیه و تقوا است.
احمدپور افزود: توکل و تکیه به خداوند مهم‌ترین وظیفه بندگان الهی در کسب قله‌های علم و  پیشرفت است.
سرپرست دانشگاه مازندران گفت: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه باید معرفت خود را به خدا افزایش دهند، زیرا اول علم شناخت خداوند و آخر آن سپردن آن به خداوند متعال است چرا که همان‌طور که ناآگاهی می‌تواند موجبات خسران آدمی گردد بی‌تقوایی و  نداشتن اخلاق علمی می‌تواند زمینه‌ساز فجایعی شود که نوع بشر را تا سال‌ها متضرر نماید.
وی قشر دانشجو را هم در زمان حال و هم نسبت به آینده نقش آفرین دانست و افزود: با توجه به این که دانشگاه محل تربیت مهم‌ترین سرمایه کشور یعنی نیروی انسانی است، دانشگاه مهم‌ترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‏ کشور معرفی و محسوب می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بر ضرورت دستیابی به عزت علمی، هدف نهایی و غایی در جریان علم و تحقیق ‌به منظور دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهان همواره تاکید دارند.
احمدپور تصریح کرد: رهبری با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری به ویژه پیشرفت‌های حاصل شده در علوم پزشکی که تا همین چند سال قبل از انقلاب، جزو آرزوهای ملت ایران و بعضاً آرزوهای دست‌نیافتنی به حساب می‌‌‌آمد، امکان دستیابی به مرجعیت علمی در دنیا را امری ممکن و عملی معرفی کردند، البته بر این نکته نیز تأکید داشتند که دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند فراهم کردن مقدمات و زمینه‌های لازم است.
سرپرست دانشگاه مازندران ادامه داد: مقام معظم رهبری اولین زمینه و مقدمه دست‌یابی به مرجعیت علمی را خودآگاهی و خود باوری می‌دانند.
وی گفت: ایشان یکی از مهم‌ترین مقدمات دستیابی به این جایگاه علمی در دنیا را تهیة نقشه‏ علمى جامع کشور می‌دانند که باعث می‌‌‌شود کشور از لحاظ تحصیل علم و طلب علوم مختلف دچار سردرگمى نباشد.
سرپرست بزرگترین دانشگاه دولتی استان مازندران اذعان داشت: دانشجویان مومن و بصیر ایرانی در سالیان متمادی پرچمدار حرکت‌های موثر در جامعه بوده‌اند و با استفاده از  بصیرت و آگاهی راهکارهای مقابله با ترفندهای دشمن را شناسایی و بکار گرفته‌اند که شیرین‌ترین نتیجه آن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده که دستاوردی بی‌مثال در طول تاریخ کشورمان بوده است .
وی گفت: جنبش دانشجویی در جمهوری اسلامی همواره در سایه فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری به عنوان بازوی توانای مسئولان نقش به‌سزایی در مبارزه با انحراف‌های فکری و جریان‌سازی‌های سیاسی داشته و همواره با چشمانی باز و اندیشه‌ای اصیل پیشرفت‌های روز افزون کشورمان را رقم زده است.
احمدپور بیان داشت: جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شده‏ خود، همیشه ضداستکبار، ضدسلطه، ضداستبداد، ضداختناق و به شدت عدالت‌خواه بوده است، این ممیزات جنبش دانشجویی ما از روز اول است.
وی ادامه داد: حادثه 16 آذر در سال 32 که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، مبدأ حرکت جنبش دانشجویی کشورمان است که تقریباً چهار ماه بعد از 28 مرداد و دوران اختناق عجیب و سرکوب عجیب همه‏ نیروها و سکوت حاکم بر جامعه رخ داد و ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود آمد.
احمدپور خاطر نشان کرد: نقش مهم دانشجویان در تحولات مهم ابتدای پیروزی انقلاب مثل تسخیر لانه جاسوسی، تشکیل سپاه پاسداران و حضور فعال دانشجویان در سپاه، تشکیل جهاد سازندگى و توسعه آن، حضور دانشجویان در مواجهه و مقابلة با عناصر مسلحى که دانشگاه را لانه خودشان کرده بودند، حضور در صحنه‌های مختلف دفاع مقدس و مناطق مختلف جنگی از کردستان تا جنوب به تأثیرگذاری این قشر از جامعه در تحولات پس از انقلاب و نقش آنها در گفتمان‌سازی قابل تامل و توجه بسیار است.
وی ادامه داد: ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که هدف‌هایتان را گم نکنید، هدف‌هاى اصلى تشکل‏هاى دانشجویی همان ضدیت با استکبار است، کمک به پیشرفت کشور، کمک به اتحاد ملى، کمک به پیشرفت علم، حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانىِ ملت ایران براى غالب آمدن بر توطئه‏ها و بر دشمنى‏ها.
احمدپور با بیان اینکه ما به جهانیان ثابت کرده‌ایم که هوش و استعداد ایرانی بدون اتکا به هر کشور دیگری توانسته است به علوم مختلفی از جمله انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و ..... دست یابد و از این به بعد نیز به مدد وجود جوانانی توانمند چون شما می‌توان بر سرعت و جهش علمی افزود، گفت: علاوه بر توجه به فناوری‌های نوین و علوم جدید، مسئله بعدی که باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری به آن توجه کنید اهمیت بیش از پیش به علوم انسانی و ورود در حوزه اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی است.
وی ادامه داد: علوم انسانی به عنوان نقطه‌‌‌ اساسی تفکرات فلسفی و راهبردی یک تمدن همواره در تاریخ نقش بسزایی داشته است، تاریخ گواه است که اندیشه کارآمدترین سلاح تمدن‌ها در تقابل با هم بوده است، از این جهت علوم انسانی می‌تواند به مثابه ابزاری انسان‌شناسانه برای تهدید نرم جوامع دیگر واقع شود.
سرپرست دانشگاه مازندران گفت: برای این که ما بتوانیم علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی در کشور تولید کنیم، باید حوزه و دانشگاه دست به دست هم داده و با تعامل و همکاری در این باره قدم بردارند تا در سایه وحدت و همدلی قله‌های ترقی و دست‌یابی به جایگاه اول منطقه را درنوردیم که بدون شک بدون برنامه‌ریزی و تلاش خستگی ناپذیر امکان‌پذیر نخواهد بود.
احمدپور در ادامه سخنان خود با اشاره به جنگ نرم اذعان داشت: جنگ نرم برنامه‌ای که دشمن پس از ناکامی در جنگی نابرابر طی 8 سال طراحی کرد و بسیار قوی‌تر و مهلک‌تر از جنگ نظامی بر علیه ملت ایران به کار گرفته ‌است.
وی ادامه داد: جنگ نرم به اقداماتی اطلاق می‌شود که هویت فرهنگی و ارزش‌های بنیادی یک جامعه را هدف قرار می‌دهد، دشمن حمله خویش را به هویت فرهنگی، ارزش‌های بنیادی و ارزش‌های پایه‌ای ما را سخت هدف گرفته است، در کل جنگ نرم یک طرح برنامه‌ریزی شده، تدریجی، دائمی و خزنده است برای تغییر هویت فرهنگی و ارزش‌های پایه‌ای تفکر جامعه‌ی مورد هجوم برای نيّات مهم‌تر و پشت پرده‌ مهاجم، پس علوم انسانی هم با توجه به کاربردهای آن در یک جامعه و با نگاه به تعمدی بودن یا نبودن آن می‌تواند مصداق جنگ نرم یا تبادل فکری قرار گیرد.
احمدپور گفت: یکی از محمل‌ها و محل‌های اصلی ورودی جنگ نرم علوم انسانی است، ما با دستاوردهای علمی غرب مخالف نیستیم، ولی علوم انسانی مورد چالش بر اساس یک ارزش‌هایی ساخته و پرداخته شده و سپس توسعه پیدا کرده که با ارزش‌های اسلامی و ایرانی مغایر است.
وی ادامه داد: در واقع علوم انسانی پاشنه‌ آشیل غرب است، شوروی از طریق تکنولوژيِ غرب شکست نخورد، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان دومین ابرقدرت آن روزهای صحنه‌های بین‌المللی از علوم انسانی غرب شکست خورد، چرا وقتی روی علوم انسانی تمرکز می‌شود صدای جیره‌خواران غرب در می‌آید، چرا که خودشان می‌دانند اگر علوم انسانی در ایران اسلامی شود آنها خیلی از فرصت‌هایشان برای ایجاد تهدید و فشار نرم و حتی نیمه سخت بر سر ملت ایران را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: خودشان می‌دانند تقابل اصلی ایرانِ روح الله با غرب بر سر نگاه به انسان و جهان است، آنها می‌دانند این نقطه‌ی تقابلی باعث ایجاد فرصت‌های فراوانی برای انقلاب اسلامی ایران در دیگر نقاط جهان می‌شود.
احمدپور تأکید کرد: در این راه باید جرأت نقد تفکرات به دانشگاهیان داده شود که راه‌اندازی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی راهکاری بسیار هوشمندانه و موثر از سوی مقام معظم رهبری بوده که در دانشگاه‌ها شکل گرفته است و همه دانشجویان اهل مطالعه و اندیشه با عقاید مختلف می‌توانند به طرح سئوال و نظراتشان بپردازند.
وی دوران دانشجویی را درخشان‌ترین دوره عمر هر فرد دانست و افزود: دوران دانشجویی از پرخاطره‌ترین و لذت‌بخش‌ترین دوران زندگی هر فرد است و امیدوارم بتوانیم خدمت‌گزار فرهیختگان دانشگاه باشیم.
وی ادامه داد: هیچ موفقیتی بدون تلاش و سختی بدست نمی‌آید، از سختی‌ها نهراسید و از آن استقبال کنید زیرا سختی‌ها مقدمه بدست آوردن عزت است، خداوند را فراموش نکنید زیرا با خدا بودن همه مشکل‌ها را حل می‌کند و آخر اینکه به اساتید و بزرگان دانشگاه اعتماد کنید و مشکلاتتان را پیش از آنکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود با آن‌ها در میان بگذارید و مطمئن باشید کادر دلسوز دانشگاه همواره آماده کمک به شما و ارائه راه حل برای مشکلاتتان خواهد بود.
به گزارش فارس، در این مراسم گروه سرود ناشنوایان مهر خدایی از شهرستان بابل به سرپرستی خانم کلاهگر سرود گل مریم استاد محمد نوری و اوج آسمان دکتر محمد اصفهانی را اجرا کردند.
در پایان این مراسم دانشجویان ورودی جدید با حضور در محل یادمان شهدای گمنام دانشگاه با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند و سپس نماز ظهر را به جماعت اقامه کردند.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول