اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب خوزستان:

بهبهان بیشترین حجم صرفه‌جویی آب را دارد

خبرگزاری فارس: معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب خوزستان گفت: شهرستان بهبهان بیشترین حجم صرفه جویی آب را داراست.

بهبهان بیشترین حجم صرفه‌جویی آب را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، فتح الله دهکردی ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی بهبهان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: مردم بهبهان پرتلاش و کشاورزان سخت کوشی داشته که همواره به سختی کار کرده‌اند.
وی افزود: کم آبی‌ها یک سابقه طولانی در این منطقه داشته و هیچ وقت نبوده که ما احساس کنیم آب آنقدر وجود دارد که هدر برود.
دهکردی خاطرنشان کرد: مهمترین صرفه جویی‌های آبی در منطقه بهبهان صورت گرفته و این برای ما خوشایند است که بیشترین سرمایه‌گذاری چه از نظر منابع آب و چه از نظر منابع اعتباری را در این منطقه داشته باشیم زیرا ضمن بهره‌وری بیشتر برای مملکت، خودکفایی را در منطقه به دنبال داشته، سبب رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه شده، می‌تواند به خارج از شهرستان نیز سرویس داده و برای حل مشکلات استان و کشور هم موثر است.
وی در ادامه افزود: منابع آب یک چیزی است که نمی‌شود گفت نامحدود بوده و به هر طریقی که می‌خواهیم و با هر مصرفی که خواستیم از آن استفاده کنیم و باید این محدودیت‌ها را در برنامه‌هایمان لحاظ کنیم.
معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب خوزستان با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی هر منطقه محدود به همان است، اظهار داشت: اگر فشاری به این منابع وارد کنیم به خودمان فشار آورده‌ایم و اگر برداشت بی‌رویه‌ای انجام دهیم باعث افت سطح آب زیرزمینی در منطقه خود شده و کلیه برداشت کنندگان و حق آب‌بران زیرزمینی را دچار مشکل می‌کنیم.
وی تصریح کرد: پس اگر بخواهیم حرکتی را روی نحوه برداشت و یا سهمیه بندی آن اجرا کنیم همه باید به مسایل قانونی و هم به این قضیه که هر لیتر مصرف اضافه امکان دارد معضلی برای همسایه ما ایجاد کند، توجه کنیم.
دهکردی خاطرنشان کرد: ما سهمیه آب زیرزمینی و سطحی مربوط به شهرستان را ارائه کرده و به نحوی که بهترین بهره‌وری را داده و مورد تایید باشد اجرا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات، بحث تامین آب صنایع، دامداری‌ها، دامپروری‌ها و صنایع کوچک بود افزود: یک بخش آب زیرزمینی تخصیصی به صورت محدود که مورد تایید ستاد وزارت نیرو قرار گرفته است را برای شهرستان بهبهان در نظر گرفته‌ایم که انتظارمان این است که در قالب مجتمع‌های صنعتی - دامپروری استفاده شود.
دهکردی خاطرنشان کرد: وقتی این منبع در این مجتمع‌ها استفاده شود هزینه‌های سرمایه‌گذاری پرت آب به حداقل می‌رسد.
معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب خوزستان با بیان اینکه مشکل عمده سدهای آریوبرزن و خیرآباد که این نوع سرمایه‌گذاری‌های اساسی و زیربنایی را احاطه کرده بحث معارضان محلی است، اذعان کرد: مطالعات سد خیرآباد انجام شده و مشاور در حال تهیه اسناد ساخت بدنه بوده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد کلنگ‌زنی این سد باشیم.
وی در خصوص کانال آب و منطقه ریمکان نیز گفت: در این منطقه حدود 3 هزار هکتار را در برنامه‌هایمان قرار داده بودیم که در مطالعات بعدی به دلیل وضعیت خاک، آن منطقه به یک هزار و 250 هکتار محدود شده است.
دهکردی تصریح کرد: میزان آبی را هم که برای این منطقه در نظر گرفته شده متناسب با اراضی معرفی شده است و مشکلی که اخیراً برای ما ایجاد شده تغییر الگوی کشت منطقه به خصوص در محدوده شبکه آبیاری بهبهان است که گرایش شدیدی به کشت پرمصرف مثل ذرت انجام شده و این مانع از این می‌شود که ما از فرصت توسعه با یک اطمینان خاطر استفاده کنیم.
وی در خصوص تامین آب اراضی نخیلات نیز اظهار داشت: این اراضی در گذشته منبع آب دیگری داشته‌اند اما بنا به مشکلاتی که داشته به سمت کانال آب منتقل شده‌اند که از نظر ما برای تخصیص آب اگر در همان محدوده باشد مشکلی نخواهد داشت.
معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب خوزستان خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که اگر قرار بر این است که منبع تامین آب در آینده از کانال آب باشد، این تامین در قالب طرح ریمکان لحاظ شود زیرا ظرفیت نامحدودی نیست و باید آن را هماهنگ کنیم.
دهکردی از نبود مشکل جهت تامین آب زمستانه اراضی 500 هکتاری خیرآباد به صورت قراردادی خبر داد و افزود: در مورد بحث استفاده از آب زیرزمینی در منطقه تشان به دلیل اینکه برای کشاورزان هیچگونه تخصیصی در حال حاضر به ما ابلاغ نشده قدرت تصمیم‌گیری نداریم اما برای استفاده از آب رودخانه مارون به منظور تامین اراضی تشان غربی یک پیشنهاد مشترک را برای وزارتخانه خواهیم داشت و یک کارشناسی نیز باید داشته باشیم که صرفه جویی‌های ناشی از آبیاری تحت فشار را چگونه و به چه شکلی به این منطقه اختصاص دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در جاهای دیگری نمونه این مورد را داشته‌ایم و تا آنجا که برایمان مقدور است یک جواب مثبت را برای هر دو پروژه خواهیم گرفت.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول