اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار بهبهان خبر داد:

وجود 480 هزار واحد دامی در بهبهان

خبرگزاری فارس: فرماندار بهبهان گفت: در بهبهان 480 هزار واحد دامی وجود داشته که نشان از توان بالای این شهرستان در بخش دامپروری دارد.

وجود 480 هزار واحد دامی در بهبهان
به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، فرهاد باذلی محبوب ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: از بدو ورود به بهبهان در تلاش بوده‌ام که موضوعات مهم و دست اول شهرستان را که شامل کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته بوده دنبال کرده و در دستور کارم قرار دهم.
وی افزود: وقت زیادی را برای این موضوع صرف کرده و سه کارگروه اشتغال، کشاورزی و دامپروری در کنار کادر مسئول و مدیران فرمانداری تشکیل شده است.
باذلی محبوب تصریح کرد: کارشناسان، متخصصان و افراد با تجربه در زمینه‌های ذکر شده فراخوانده شده و جلسات کارشناسی برگزار شد که طی آنها موضوعات مربوط به کشاورزی در سطح شهرستان بررسی شده و نیازمندی‌های اساسی کشاورزی، دامپروری، شیلات و سایر موضوعات وابسته مشخص شد.
وی با بیان اینکه براساس شاخص‌های موجود بهبهان یکی از شهرهای عقب مانده از حقوق خود است، گفت: در بخش کشاورزی کلکسیونی از امکانات، موازی با یکدیگر جهت رونق تولید و اشتغال وجود داشته و در بخش دام نیز به لحاظ همت خود مردم و تشکل های فعال و کارآمد و با حمایت مسئولان وقت توفیقات بزرگ و افتخار آمیزی بدست آمده است.
فرماندار بهبهان تراز تولید شیر و گوشت منطقه در بهبهان را مثبت عنوان کرد و ادامه داد: با وجود مثبت بودن تراز بهبهان، اما در این بخش‌ها نیز بسیاری از طرح ها بر روی زمین مانده و در بخش کاشورزی نیز همچون دامپروری شاهد رشد و شکوفایی نیستیم.
وی تصریح کرد: با وجود زمین و آب فراوان در شهرستان به دلیل خلع چند عامل مهم مانند نبود برنامه ریزی مدون و نقشه راه توسعه، کشاورزی بهبهان دچار عقب ماندگی شده است.
باذلی محبوب خاطرنشان کرد: همچنان هزاران هکتار زمین دیم مستعد آبیاری در بهبهان دست نخورده باقی مانده و آن طرف قضیه هزاران جوان تحصیلکرده در جستجوی کار هستند.
وی افزود: این مشکلات در حالی وجود دارند که بهبهان زمین و آب فراوانی داشته و از این رو باید تلاش کنیم تا مسایل اساسی در این زمینه‌ها را حل کرده و چرخ‌های کشاورزی را به جلو پیش ببریم.
باذلی محبوب تصریح کرد: ارزیابی و تأیید سالانه عملکرد مدیریت توسعه کشاورزی چراغ راهی برای جبران همه عقب ماندگی‌های موجود در این زمینه و دسترسی به رکودهایی برتر در بخش کشاورزی اعم از زراعت گندم، ذرت، یونجه، نخیلات، گوشت و شیر خواهد بود.
فرماندار بهبهان با بیان اینکه کشاورزی نسب به مشاغل بخش خدمات و صنعت اولویت‌دار بوده و با فرهنگ تاریخی بومی این خطه نیز سازگار است، گفت: زودبازده بودن امور کشاورزی و دامپروری، ارزانی قابل توجه این بخش، اتکا به دانش و تکنولوژی بومی با کمترین وابستگی خارجی و پایداری نسبی بهبهان در این بخش ها از محسنات این فعالیت مهم است.
وی در ادامه از وجود 480 هزار واحد دامی در بهبهان خبر داد و اظهار داشت: 13 واحد گاوداری صنعتی شیری به ظرفیت 50 راس گاو اصلی، 170 واحد پرواربندی صنعتی به ظرفیت 22 هزار راس گوساله پرواری و در مجموع 185 واحد دامداری صنعتی در شهرستان بهبهان وجود داشته که در پنج استان خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و کرمانشاه این تعداد واحد متمرکز صنعتی بی‌نظیر است.
باذلی محبوب افزود: همچنین 2 هزار و 700 واحد گاو شیری و نیمه صنعتی به ظرفیت 2 هزار و 300 راس گاو شیری، 130 واحد پرواربندی صنعتی به ظرفیت 5 هزار و 500 راس گوساله پرواری و سه مجتمع دامپروری به تعداد 214 واحد و ظرفیت 13 هزار و 530 راس در بهبهان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در تابستان سال جاری حدود یک دوم تا یک سوم مقدار کل شیر دریافتی روزانه کارخانه شیر شوش خوزستان از مبدأ بهبهان تامین شده و تولید گوشت این شهرستان نیز یک هفتم خوزستان بوده است.
باذلی محبوب ادامه داد: سرانه تولید گوشت قرمز بهبهان در ابتدای دهه 80، 43 کیلوگرم بوده که متاسفانه در پایان دهه امسال این رقم به 34 کیلوگرم معادل بیش از سه برابر سرانه تولید گوشت قرمز استان و کشور کاهش یافته که باید دلایل این مشکلات کالبد شکافی شود.
فرماندار بهبهان سرانه تولید شیر خام بهبهان را 136 کیلوگرم عنوان کرد که حدود 36 کیلوگرم بیش از سرانه تولید کشور و استان خوزستان بوده و همچنین از تولید سرانه 30 کیلوگرم مرغ در این شهرستان خبر داد که 10 کیلوگرم بالاتر از سرانه تولید استان است.
وی افزود: همچنین بهبهان دارای 26 هزار هکتار زمین‌های آبی و 31 هزار هکتار زمین‌های دیمی بوده که در کل دو رودخانه بسیار پرآب مارون و خیرآباد بسیاری از اراضی بهبهان را مشروب کرده که این یک موقعیت بسیار ممتاز محسوب می‌شود.
باذلی محبوب تصریح کرد: چشمه سارهای دائم در بخش تشان نیز قسمتی از اراضی این بخش را مشروب می‌کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر این منطقه از وضعیت فوق محروم شده و در حال حاضر وضعیت تشان نگران کننده است.
وی افزود: در مجموع حدود 65 هزار هکتار اراضی کشاورزی در بهبهان موجود بوده که 25 هزار هکتار آن آبی و 40 هزار هکتار آن به صورت دیم کاشته می‌شوند که در صورتی که با استفاده از روش‌های مدرن و استحصال زمین‌های کشاورزی این کار صورت گیرد، قادر خواهیم بود اراضی کشاورزی شهرستان خود را توسعه و به 75 هزار هکتار برسانیم.
باذلی محبوب در ادامه وجود دو سد مخزنی با گنجایش 25 دهم میلیارد مترمکعب و 325 هزار مترمکعب به همراه سدهای تنظیمی آریوبرزن و خیرآباد با ظرفیت 250 متر مکعب را موجب مطمئن‌تر و پایدارتر کردن پتانسیل آبی بهبهان دانست.
فرماندار بهبهان با اشاره به روند ساخت سدهای آریوبرزن و خیرآباد خواهان توجه بیشتر مسئولان به آنها شد و گفت: با این روند کندی که در ساخت این سدها وجود دارد تا 15 سال آینده نیز به بهره‌برداری نخواهیم رسید.
وی در پایان فراهم نشدن شرایط برای کشت صنعتی را یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی بهبهان خواند و اظهار داشت: تاکنون به دلیل محدودیت‌هایی از قبل توزیع و پراکنش اراضی کشاورزی به جهت مالک بودن کشاورزان، با وجود چشم‌اندازی که در صنعت کشاورزی برای جذب شاغلان جویای کار داریم نتوانسته‌ایم شرایط را برای کشت صنعتی فراهم کنیم.
باذلی محبوب در پایان خاطرنشان کرد: ما با تبدیل 35 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی می‌توانیم 6 هزار شغل در زمینه کشاورزی ایجاد کنیم که البته این مسئله نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول