اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:

ثبت مختصات جغرافیایی واحدهای تولیدی دام خراسان رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی از ثبت مختصات جغرافیایی تمام واحدهای تولید و پرورش دام و طیور در استان خبر داد و گفت: اطلاعات جغرافیای و مشخصات تمام واحدهای تولید و پرورش دام به ثبت سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی در آمده‌اند.

ثبت مختصات جغرافیایی واحدهای تولیدی دام خراسان رضوی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان ازغدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسب هفته دامپزشکی یکی از اقدامات موثر سازمان دامپزشکی کشور را در سال‌های اخیر ثبت مختصات جغرافیایی دامداری‌ها و مرغداری‌ها خواند و اظهار داشت: دامپزشکی در بخش دام و طیور مختصات تمام واحدهای تولیدی و پرورشی دام را به وسیله دستگاه (جی. پی. اس) تعیین و در سامانه سیستم اطلاعات جغرایایی ثبت کرده است.
وی تصریح کرد: با شناسایی محل‌های تجمع دام در استان می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای را در راستای شیوع بیماری‌های خطرناکی همانند تب برفکی عمل و از احتمال بروز یک اپیدمی جلوگیری کرد.  
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از وجود بیش از هشت میلیون انواع دام سبک و سنگین و نیز 72 میلیون قطعه طیور در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: دام و طیور بعد از نفت بزرگترین سرمایه ملی کشور است و باید در قبال حفاظت از آن اقدام کرد.
وی با اشاره به خودکفایی کشور در تامین گوشت قرمز، مرغ و فرآورده‌های لبنی، تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب در اکثر محصولات غذایی به خارج وابسته بوده ایم اما با فعالیت‌هایی که در زمینه‌های تولید و نیز بهداشت انجام گرفته این وابستگی قطع شده است.
ازغدی تولید 95 درصد داروها و واکسن‌های مربوط به دام را در کشور یک جهاد اقتصادی بزرگ خواند و افزود: نیاز کشور از نظر داروهای دامی به خارج قطع شده است و در تولید واکسن هم 95 درصد نیاز کشور از داخل تامین می‌شود.
وی 2000 متخصص دام در مقاطع دکترا تا تکنسین را در استان خراسان رضوی نشانی از توجه به پرورش نیروی متخصص در کشور دانست و بیان داشت: مراکز دانشگاهی همانند دانشگاه دامپزشکی فردوسی مشهد امکان پرورش متخصص برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم را فراهم آورده اند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از جمله اقدامات قابل توجه این سازمان را در تشخیص سریع بیماری‌های دام و طیور ایجاد آزمایشگاه ملی مواد غذایی عنوان و تاکید کرد: یکی از فعالیت‌های این آزمایشگاه اجرای طرح ملی در خصوص باقی مانده سموم، آنتی بیوتیک‌ها، فلزات سنگین در شیر است که با نمونه گیری از شیر تمام کشور بزودی نتایج آن اعلام می‌شود.
وی اقدام دیگر دامپزشکی استان خراسان رضوی را ساخت مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان نام برد و افزود: امیدواریم با رفع مشکلات مالی این مرکز که در خاورمیانه منحصر به فرد است، آن را بهره‌برداری کنیم.
ازغدی با اشاره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام همانند تب مالت، گفت: به دلیل وجود مخازن این نوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در دام‌ها تاکید بسیاری در بهداشت دام‌ها شده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول