اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی واحد قم:

راهکاری جدید برای کسب سلول‌های بنیادی طراحی شد

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش جهاد دانشگاهی واحد قم با اشاره به اتخاذ راهکاری جدید برای به دست آوردن سلول بنیادی انسان گفت: استان قم نخستین استان کشور است که از این راهکار برای بدست آوردن سلول بنیادی استفاده می‌کند.

راهکاری جدید برای کسب سلول‌های بنیادی طراحی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید رضا طباطبایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، به اهمیت سلول‌های بنیادی در درمان سرطان‌ها از جمله سرطان خون، بیماری‌های قلبی و بسیاری دیگر از بیماری‌های لاعلاج، اشاره و اظهار کرد: نخستین آزمایشگاه سلول‌های بنیادی بهمن‌ماه سال گذشته در استان قم افتتاح شد.
وی با بیان اینکه این نهاد با توجه خداوند وارد عرصه تحقیقات در مورد سلول‌های بنیادی شده است، افزود: سلول‌های بنیادی با داشتن قابلیت‌هایی از جمله قدرت تکثیر بالا و تبدیل به سایر بافت‌های بدن انسان، دارای ارزش درمانی بسیار بالایی در طب روز جهان است.
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی واحد قم در ادامه داد: زمانی که از توانایی تبدیل سلول‌های بنیادی به دیگر بافت‌های بدن، سخن به عمل می‌آید، اهمیت بالای سلول‌های بنیادی مشخص می‌شود چرا که بسیاری از بیماری‌ها همانند بیماری سکته قلبی که در آن بخشی از سلول‌های قلب می‌میرند، قابل درمان می‌شوند.
وی با اشاره به درمان سکته قلبی، افزود: با تزریق برخی از سلول‌های بنیادی فرد بیمار به بافت‌های قلب او، با احیا و تکثیر سلول بنیادی و تبدیل آن به سلول قلب، بیماری فرد درمان می‌شود.
طباطبایی با بیان اینکه توانایی ایجاد بافت خاصی از بدن توسط سلول‌های بنیادی، ویژگی متمایز به فرد این سلول‌ها است، گفت: امروزه در کشور ما فراهم ساختن سلول بنیادی تنها برای نوزادان فراهم است چرا که محل به دست آوردن این سلول‌ها، خون بند ناف نوزاد است.
وی با اشاره به نحوه کسب سلول‌های بنیادی عنوان کرد: کسب سلول‌های بنیادی تنها برای نوزادان میسر است و این در حالی است که بسیاری از افراد بزرگسال به این سلول‌ها نیازمند هستند.
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی واحد قم با بیان اینکه استان قم به عنوان نخستین استان کشور، راهکار جدیدی را برای کسب سلول‌های بنیادی طراحی کرده است، افزود: کسب سلول‌های بنیادی از بافت چربی انسان روشی نوین در کشور است که به کسب سلول‌های بنیادی منجر می‌شود.
وی در ادامه گفت: با استفاده از این روش، کسب سلول‌های بنیادی برای تمام سنین میسر شده و راه برای درمان بیماری‌های لاعلاج باز می‌شود.
طباطبایی تبدیل سلول‌های بنیادی به دست آمده از بافت چربی به غضروف را از دستاوردهای این نهاد خواند و تصریح کرد: روند تحقیقات در مورد کسب سلول‌های بنیادی از بافت چربی در موسسه رویان در اصفهان آغاز شده بود اما استان قم نخستین استانی است که توانسته با استفاده از بافت‌های چربی، سلول بنیادی به‌دست آورد.
انتهای پیام،/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول