اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

سیر نزولی مسکن مهر برخی شهرهای آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: عدم توجه به نیاز دهک‌های مختلف جامعه در اجرای مسکن مهر نه تنها سبب ناامیدی قشری که به آن دل بسته‌اند می‌شود بلکه سبب می‌شود طی سال‌های آتی به دلیل عقب بودن از برنامه‌ای که در نظرگرفته شده با کمبود مسکن رو به رو شویم.

سیر نزولی مسکن مهر برخی شهرهای آذربایجان غربی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پروژه مسکن مهر از سال 1385 همزمان با سایر استان‌های کشور در آذربایجان غربی نیز کلید خورد و با توجه به اینکه این پروژه پس از گذشت پنج سال در سایر استان‌ها به پایان می‌رسد و با اجرای این طرح تعداد زیادی از افراد صاحب خانه ‌شدند، هنوز پیشرفت مسکن مهر در آذربایجان غربی به 33 درصد نرسیده است.
در ابتدا به نظر می‌رسید با اجرای طرح مسکن مهر اقشار آسیب‌پذیر جامعه در زمینه گران‌ترین کالای سبد خانوار خود با مشکلات کمتری مواجه شوند ولی با اجرای آن شاهد هستیم که مسکن مهر نه تنها چاره درد مردم نبود بلکه مشکلاتی نیز برای آنها ایجاد کرده است در زمان‌های مختلف مشکلات متعددی پیش راه مسکن مهر استان آذربایجان غربی وجود داشت به‌ طوری ‌که در مسکن مهر آذربایجان غربی زمانی شاهد رکود مسکن مهر براثر عدم واگذاری تسهیلات در زمان تعیین شده بودیم و در برهه‌ای دیگر با کمبود سیمان، وجود معارض و اکنون درگیر تعاونی‌های کم کار شده است.
در این میان مسکن مهر سلماس و ارومیه پرچالش‌ترین روزهای خود را گذرانده و کمترین پیشرفت فیزیکی را دارند به طوری ‌که در نمودارهای مربوط به پیشرفت فیزیکی مسکن مهر سلماس شاهد نزول نمودارهای مربوط به عملیات فیزیکی هستیم.
این در حالی است که مسکن مهر سلماس فقط 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسکن مهر ارومیه نیز در بسیاری از موارد با معارض‌هایی دست به گریبان است و بر این اساس ارائه زیرساخت‌های خدماتی از جمله آب، برق و راه دسترسی به آنها میسر نیست.
از سوی دیگر تعاونی‌های مسکن مهر سلماس نیز متضرر و شورای تامین مسکن استان در راستای رفع بحران این تعاونی‌ها بهترین راهکار را حذف پارکینگ اعلام می‌کند؛ بدون شک حذف پارکینگ مجتمع های مسکن مهر نیز در آینده مشکلی دیگر را به مشکلات مسکن مهر این شهرستان اضافه خواهد کرد.
هر چند مردم این استان به سطحی نگری مسئولان عادت کرده‌اند اما دوست ندارند در آینده مشکل ترافیک و نبود پارکینگ گریبانگیر مدیریت ترافیکی این شهر شود.

* چرا حال و روز ما را درک نکردند
یکی از متقاضیان مسکن مهر سلماس در این ارتباط گفت: باید مستاجر بود و وسایل خانه را به امید خانه‌دار شدن فروخت تا درد مردم را فهمید.
علی میرزایی گزارش‌های مسئولان استان از قیمت مسکن مهر و زمان تحویل آن در شهرهای دیگر را غیرواقعی عنوان کرد و در خطاب به خبرنگار فارس افزود: به مردم حق بدهید نزد شما برای دادخواهی بیایند چرا که کسی را برای حق‌خواهی غیر از شما ندارند؛ لطفا پیگیری قاطعانه‌ای انجام دهید و مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنید.
وی با بیان اینکه مسکن مهر سلماس دچار پاره‌ای از مشکلات است که خود مسئولان آن را ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: اگر در زمینه تخلفاتی که در مسکن مهر وجود داشت ساکت بنشینید و با بی‌تفاوتی از کنار آن رد شوید در کارتان کوتاهی کرده‌اید.
این متقاضی اضافه کرد: مردم از بی‌کسی به شما پناه آورده‌اند؛ می‌خواهیم بدانیم چرا مسکن مهر را گران‌تر از آنچه گفته بودند ساختند؟ و چرا حال و روز ما را در ساخت و گران شدن رعایت نکردند؟
میرزایی ادامه داد: امسال به جای اینکه به خانه خودمان اسباب‌کشی کنیم که قول تحویل آن را داده بودند آماده می‌شویم در بنگاه‌ها باز هم دنبال خانه اجاره‌ای باشیم فقط فرق این آماده شدن با سال‌های قبل این است که امسال دستمان خالی است و پولی را که داشتیم برای مسکن مهر داده و باید دنبال یک خانه قدیمی و خرابه و ارزان در کوچه باغ‌های حاشیه شهر باشیم.
 تمام اینها فقط جزئی از انبوه مشکلاتی است که مسکن مهر استان را درگیر خود کرده است.
مسئولان برای حل این مشکلات در سلماس اقداماتی نظیر خارج کردن تعاونی‌های متخلف از طرح مسکن مهر، افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود و افزایش اعتبار را در نظر گرفته‌اند  و از این طریق به مسکن مهر سلماس نفس مصنوعی می‌دهند ولی آنچه در این میان ملموس است عدم اتحاد و اجرایی کردن مصوبات شورای تامین مسکن استان است که در این میان استاندار آذربایجان غربی به نتیجه رسیدن مسکن مهر را موضوع حیثیتی برای خود عنوان می‌کند و معاون امور عمرانی در شصت و یکمین جلسه شورای تامین مسکن استان از مصوباتی که با حضور خود او در جلسه‌های قبلی شورای تامین مسکن به تصویب رسیده ابراز بی خبری می‌کند.

* پرهیز از شعار در اجرای مسکن مهر
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: حل مشکل مسکن مهر اولویت مهم مدیریت استان در بخش عمران است. 
سیدجواد محمودی افزود: درحال حاضر فعالیت‌های خوبی در ارتباط با مسکن مهر در استان انجام شده ولی باید تمام ادارات و نهادهای مرتبط با تمام توان در راستای حل مشکلات این طرح بزرگ ملی بکوشند.
وی با تاکید بر اجرای کار کارشناسی برای تخمین دقیق قیمت تمام شده مسکن مهر در استان، تصریح کرد: متقاضیان مسکن مهر امیدوارند با اجرای این طرح صاحب خانه شوند که این امید آنها را باید سریع‌تر محقق کنیم.
محمودی افزود: تعاونی‌ها و روند تعامل با آنها یکی از مهم‌ترین شاه کلیدهای توسعه روزافزون وضعیت مسکن مهر است و در این راستا تعاونی‌هایی که وظایف خود را به نحو احسن انجام نمی‌دهند باید لغو قرارداد شوند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی پرهیز از شعارگویی در اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: استفاده از توان کارشناسی مسکن و شهرسازی و تعاون و همچنین بهره‌گیری از پیمانکاران متعهد و متخصص می‌تواند مسیر افتتاح زودهنگام مسکن مهر را هموارتر کند.
وی با انتقاد از طولانی شدن اجرای این طرح، اظهار داشت: طولانی شدن اجرای طرح مسکن مهر در استان ضمن افزایش انتقادات، توان فعالیت را در این خصوص کاهش می‌دهد.

* پیشرفت فیزیکی مسکن مهر سلماس بسیار پایین است
فرماندار سلماس گفت: مسکن مهر سلماس به دلیل مواجه شدن با مشکل دارای 18 درصد پیشرفت فیزیکی است.
مرتضی نظری اظهار داشت: با توجه به وجود مشکلات پیش‌روی مسکن مهر و پایین بودن پیشرفت فیزیکی در این شهرستان، شاهد کم بودن متوسط پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در سطح استان هستیم.
وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی مسکن مهر، تصریح کرد: برنامه‌هایی را در این زمینه شاهد هستیم که این امر سبب عقب افتادگی مسکن مهر این شهرستان می‌شود.
این مسئول مشکلات مسکن مهر سلماس را شامل برخی موارد در زمینه نظام مهندسی عنوان کرد و افزود: آورده مردم با وام‌های دریافتی همخوانی نداشت و این امر سبب بروز مشکلاتی در مسکن مهر سلماس ‌شد.
نظری ادامه داد: در این راستا زمین واگذار شده به مسکن مهر سلماس خارج از محدوده شهر بود که برای الحاق آن به محدوده شهر یک سال زمان صرف شده است.
وی با بیان اینکه مسکن مهر سلماس دارای پارکینگ دو طبقه بود، بیان کرد: این امر سبب بالا رفتن قیمت تمام شده این واحدها شده است.
فرماندار سلماس با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه گفت: بحث 10 درصد شهرداری و تحمیل نقشه‌های ترسیمی بنا به گفته مدیرعامل این پروژه به عنوان مشکلات پیش‌روی مسکن مهر مطرح است.
نظری اعلام کرد: از سوی دیگر واحدهای مسکن مهر سلماس از 75 متر به 135 متر افزایش یافته است و این امر سبب ایجاد مشکل جدی پیش‌روی مسکن مهر سلماس شده است.
وی با تاکید بر ارائه راهکار مناسب در این زمینه، تصریح کرد: افزایش وام و کسر پارکینگ می‌تواند به عنوان راهکار در این زمینه مطرح شود.

* تعاونی‌های مسکن مهر جوابگوی مردم باشند
مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: دیگر زمان آن رسیده تا تعاونی‌های مسکن مهر جوابگوی مردم باشند.
خلیل محبت‌خواه اظهار داشت:‌ تعاونی‌های مسکن مهر تعهداتی را در ابتدای انعقاد قرار داد برای احداث مسکن مهر پذیرفته‌اند که با توجه به بازدیدهای به عمل آمده از مسکن مهر برخی از پروژه‌ها روند بسیاری کندی داشتند در این راستا فرصت یک ماهه برای آنها داده شد تا روند اجرای طرح را تسریع دهند.
وی افزود: برخی تعاونی‌ها و پیمانکاران طرح مسکن مهر در استان با تعلل و کندی در اجرای این طرح، پیشرفت پروژه ملی و بزرگ طرح مسکن مهر را در استان با مشکل مواجه ساخته‌اند که باید جوابگوی مردم باشند.
این مسئول گفت: مسکن مهر سلماس در زمینه پیشرفت فیزیکی مسکن مهر سیر نزولی دارد.
محبت‌خواه تصریح کرد: شهرستان سلماس در ساخت مسکن مهر به دلیل پاره‌ای از مشکلات از جمله کمبود منابع مالی پیشرفت فیزیکی خوبی ندارد.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در ساخت مسکن مهر سلماس، افزود: مسکن مهر سلماس در قالب 17 تعاونی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه مسکن مهر سلماس 778 واحد در 227 طبقه در حال احداث است،‌ افزود: در مسکن مهر سلماس شاهد هستیم که تعاونی‌ها در مراحل نخست احداث، آورده اشخاص را برای دریافت پروانه از شهرداری و نقشه کشی هزینه کرده‌اند و برای مابقی اقدامات با بنیه ضعیف وارد کار شده‌اند.
این مسئول با اشاره به تسهیلات واگذار شده به این واحدها،‌ خاطرنشان کرد: برای کمک به احداث مسکن مهر سلماس با هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک عامل تسهیلات زودتر از موعد مقرر پرداخت شده و پیشنهاداتی برای بهبود این وضعیت به تعاونی‌ها داده شده است.
محبت‌خواه با اشاره به هزینه عمومی هر واحد در مسکن مهر سلماس، اعلام کرد: هزینه عمومی به ازای هر واحد در مسکن مهر سلماس 55 میلیون تومان و این میزان به ازای هر مترمربع 450 هزار تومان است.
وی با اشاره به کاهش طبقات در این زمینه، گفت: با کاهش تعداد طبقات شاهد هستیم هزینه عمومی هر واحد به 43 میلیون تومان کاهش می‌یابد.
این مسئول حذف پارکینگ‌های این واحدها و ایجاد پارکینگ در فضای باز را از دیگر پیشنهاداتی عنوان کرد که به تعاونی‌ها در مسکن مهر سلماس داده شده است و گفت: امکان پرداخت وام قبل از پیشرفت فیزیکی تعیین شده را نداریم ولی به دلیل مساعدت با تعاونی‌ها در برخی موارد این اقدام انجام می‌شود
 در پایان باید گفت اگرچه این طرح نیاز دهک‌های پایین جامعه را تامین می‌کند اما به نظر می‌رسد اختصاص همه توان دولت در بخش مسکن و عدم توجه به نیاز سایر دهک‌های جامعه نه تنها باعث ناامیدی قشری که به آن دل بسته‌اند می‌شود بلکه موجب می‌شود طی سال‌های آتی به دلیل عقب بودن از برنامه‌ای که در نظرگرفته شده بیشتر از اکنون با کمبود مسکن رو به رو شویم در حالی که بنا به اعلام کارشناسان ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا منجر به بروز آنچه آنها آن را سونامی در بخش مسکن می‌خوانند می‌شود که نمونه آن را در سال جاری در بازار اجاره شاهد بودیم.
--------------
مریم رسولی
--------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول