اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی یک سال اخیر؛

228 آتش‌سوزی در طبس رخ داد

خبرگزاری فارس: مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس گفت: طی یک سال اخیر 228 مورد آتش‌سوزی در طبس به وقوع پیوسته که به‌وسیله این واحد اطفاء شده است.

228 آتش‌سوزی در طبس رخ داد
احمد افراسیابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: از تاریخ هفتم مهرماه سال 1389 تا هفتم مهر امسال در مجموع 228 مورد آتش‌سوزی در شهر طبس به وقوع پیوسته که به‌وسیله واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس اطفاء شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این طی این مدت 26 مورد امدادرسانی جاده‌ای و 2 مورد نجات از چاه نیز به‌وسیله این واحد انجام شده است.
مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس از دیگر اقدامات این واحد طی یک سال اخیر به 26 مورد برگزاری کلاس‌های آموزش اولیه اطفاء حریق برای مدارس، ادارات و شرکت‌ها، 37 مورد همکاری با واحدهای اجرایی شهرداری، 103 مورد همکاری با فرودگاه طبس و 94 مورد همکاری با ادارات، نهادها، هیئت‌های مذهبی و آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) اشاره کرد.
وی با بیان اینکه گرفتن مار نیز از وظایف آتش‌نشانی است، افزود: طی سال گذشته به‌وسیله واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس 4 مورد مار از منازل گرفته شده است.
افراسیابی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توصیه‌هایی در هنگام وقوع آتش‌سوزی پرداخت و خاطرنشان کرد: لازم است همشهریان محترم همیشه تلفن سه شماره‌ای 125 و همچنین آدرس دقیق و صحیح محل سکونت خود را به خاطر بسپارند، و در هنگام بروز حوادث و سوانح و وقوع آتش‌سوزی ضمن حفظ خونسردی، قبل از اینکه خود مشغول اطفاء شوند با آتش‌نشانی تماس بگیرند.
وی اضافه کرد: باید تماس‌گیرنده با حفظ خونسردی به سوالات مامور آتش‌نشانی پاسخ دهد و علاوه بر این برای راهنمایی آتش‌نشانی یک نفر راهنما به خیابان اصلی اعزام و محل حادثه برای استقرار خودروهای آتش‌نشانی خالی شود.
مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس در زمینه نکات ایمنی برای استفاده از بخاری نفتی هم یادآور شد: نباید بخاری نفتی در مجاورت مبل، پرده، کمد و مواد قابل اشتعال نصب شود و لوله بخاری هم نباید از درون مواد قابل اشتعال عبور کند و چنانچه بخاری در موقع کارکردن خاموش شد باید پس از سرد شدن دوباره روشن شود.
وی گفت: اگر نفت اضافی در کوره بخاری جمع شد قبل از روشن کردن باید نفت خارج شود و چنانچه بخاری آتش گرفت ضمن اینکه نباید از آب استفاده شود، از انتقال بخاری آتش گرفته به بیرون نیز باید خودداری شود.
افراسیابی درباره آتش‌سوزی انسان هم اظهار داشت: باتوجه به اینکه دویدن موجب تشدید آتش‌سوزی می‌شود باید مصدوم متوقف شده، پارچه ضخیمی مانند پتو بر روی مصدوم انداخته شده، و به گونه‌ای مصدوم روی زمین انداخته و غلطانده شود که شعله آتش را استشمام نکند، ضمن اینکه نباید آب بر روی مصدوم ریخته شود.
وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌ها از نظر نوع و روش خاموش کردن به شش طبقه تقسیم می‌شوند بیان کرد: برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه A که شامل آتش‌های جامد مانند کاغذ و چوب است باید از روش سرد کردن و آب، برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه B شامل آتش‌های مایع قابل اشتعال مانند مواد نفتی باید از روش خفه‌کردن و استفاده از خاموش‌کننده پودر و گاز، کف آتش‌نشانی، شن، ماسه و پتوی خیس، و برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه C شامل آتش‌های گاز بوتان، اتان و متان باید ضمن قطع جریان گاز، از آب به‌منظور سرد کردن بدنه استفاده شود.
مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس ادامه داد: همچنین برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه D شامل آتش‌های ناشی از فلزات آلومینیوم باید از پودر خشک و ماسه خشک، برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه E شامل آتش‌های ناشی از جریان الکتریسیته باید ضمن قطع جریان برق از خاموش‌کننده دی‌اکسیدکربن، و برای خاموش کردن آتش‌سوزی طبقه F شامل آتش‌سوزی ناشی از مواد منفجره باید از آب‌مه‌پاش برای خنک کردن با درنظر گرفتن فاصله مناسب از حریق استفاده شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول