اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بنیاد مسکن استان تهران:

طرح هادی سند توسعه روستاهاست

خبرگزاری فارس: معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: طرح هادی سند توسعه روستاهاست و به همین خاطر باید بیشتر به آن توجه شود.

طرح هادی سند توسعه روستاهاست
علی خوئینی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران، در تشریح اقدامات اجرایی و نیاز مبرم مردم مبنی بر ارائه راهکارهایی از طریق دهیاری‏ها و بنیاد مسکن و بررسی برون‏رفت از مشکلات مطروحه در طرح‏های هادی روستایی و مسکن مهر در حاشیه شهرهای استان تهران اظهار کرد: طرح هادی روستایی، سند توسعه روستاست که به استناد ماده هفت اساسنامه بنیاد مسکن، تهیه و اجرای این طرح متناسب با اعتباراتی است که در اختیار بنیاد مسکن قرار داده می‏شود.
وی تصریح کرد: طرح هادی از وظایف ذاتی بنیاد مسکن است و شرح خدماتی دارد و فرایند تهیه آن این گونه است که وضع موجود روستا مطالعه می‏شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران افزود: در این مطالعه، کمبودهای فعلی روستا را بر اساس نرم‏های متوسط زندگی که باید یک پهنه سکونتگاهی برخوردار باشد، استخراج کرده و نیاز 10 سال آینده این فضا پیش‏بینی می‏شود.
وی در ادامه گفت‏وگو با فارس اظهار کرد: ‏اگر جمعیت یک روستا 500 نفر باشد و این 500 نفر به طور مطلوب بخواهند در آرامش زندگی کنند، به ازای هر نفر باید 50 متر مسکونی فضا وجود داشته باشند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بیان کرد: اما در وضع موجود به ازای هر نفر، 30 متر فضای مسکونی وجود دارد و بنابراین، به ازای هر نفر 20 متر کمبود فضا داریم.
خوئینی گفت: از طرفی، جمعیت 500 نفر با نرخ رشد A درصد در 10 سال آینده به 650 نفر می‏رسد، پس 150 نفر هم به این روستا اضافه می‌شود و در نتیجه 150 فضای 50 متر برای امور مسکونی نیاز است.
وی تصریح کرد: اگر این گونه محاسبه شود، در حال حاضر 500 فضای 20 متری کم داریم و در صورتی که سر جمع این‏ها را محاسبه کنیم، عدد به دست آمده نیاز 10 سال آینده روستا می‌شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران اضافه کرد: این مصداق مسکن بود اما به کاربری‏های دیگر نظیر امور بهداشتی، تجاری، آموزشی، تاسیساتی و‌... تعمیم پیدا می‏کند.
خوئینی گفت: طرح هادی که تعریفش سند توسعه روستاست، در حقیقت کمبودهای فعلی و نیازهای آتی روستا را بررسی کرده و برنامه می‏دهد که مشکلات را برطرف کند.
وی ادامه داد: هدف از تهیه این طرح‏ها، تامین عادلانه امکانات، دسترسی آسان عموم مردم به خدمات و رفع نیازها و مشکلاتی است که در وضع موجود وجود دارد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران افزود: طرح هادی در بعضی از روستاها به طور یکسان پیش‎بینی شده، یعنی همین استانداردی که مطرح می‏‏شود، بدون توجه به قابلیت مهاجرت‏پذیری در گذشته عملیاتی شده است.
خوئینی گفت: در مسیر دماوند تا فیروزکوه روستاهایی وجود دارد که در حاشیه جاده قرار دارند و سربندان، جابان، سیدآباد، امین‏آباد و‌.‌.‌. روستاهایی هستند که در خارج این مسیر هستند و به جاده‎های فرعی منتهی می‎شوند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران اضافه کرد: این روستاها، عمدتاً دارای مهاجرت به شهر بوده و بافتی را برایشان پیش‎بینی شده مازاد است.
خوئینی گفت: اما روستاهایی که در مسیر هستند مهاجر‌پذیرند و مهاجرت معکوس دارند؛ به ویژه اینکه توجه دولت مبنی بر ارایه امکانات به منظور بازگشت به روستاهاست.
وی عنوان کرد: اینگونه روستاها، دچار کمبود شدید بافت مسکونی و تجاری هستند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول