اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان:

سرانه مصرف سموم شیمیایی هر اصفهانی 153 گرم است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: سالانه به طور متوسط هر اصفهانی 153 گرم سموم شیمیایی را از راه خوردن محصولات کشاورزی وارد بدن خود می‌کند.

سرانه مصرف سموم شیمیایی هر اصفهانی 153 گرم است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی تقی‌پور ظهر امروز در کار گروه سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که سموم شیمیایی از دلایل بروز سالانه 37هزار مورد سرطان در جهان است، اظهار داشت: اثرات سوء سموم کشاورزی بر سلامتی انسان سبب ایجاد ناهنجاری در سیستم تولید مثل انسان، اختلالات قلبی، عروقی و هورمونی، بروز بیماری‌های عصبی، پوستی، بیماری‌های تنفسی، اثرات سرطان‌زایی و ابتلا به انواع مسمومیت‌ها می‌شود.
وی افزود: از جمله اقدامات موثر در ایجاد بستر تولید محصولات سالم کشاورزی کنترل و نظارت بر تولید، توزیع و عرضه آفت کش‌ها و علف‌کش‌های کشاورزی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی سالانه حدود 25 میلیون لیتر انواع سم در مزارع و باغ‌های کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدات این بخش را جمعیت 75 میلیون نفری کشور مصرف می‌کنند، به طور میانگین به ازای هر سه نفر ایرانی یک  لیتر سم در تولید محصولات کشاورزی به کار رفته است.
وی اضافه کرد: میزان استفاده از سموم در استان اصفهان به صورت سالانه 700 تن در قالب توزیع آمار اعلام شده و این در حالی‌ است که بعضاً این آمار از طریق شبکه غیرمجاز  تا حد 1200 تن می‌رسد و سهم هر اصفهانی 153 گرم است.
تقی پور ادامه داد: بی شک استفاده از کودهای شیمیائی، آفت‌کش‌ها، علف کش‌ها، مصرف داروهای دامی و ضدعفونی کننده‌ها به منظور مقابله با بیماری‌های دامی و استفاده از فاضلاب‌های شهری و صنعتی، لجن فاضلاب شهری و کمپوست زباله‌های شهری همگی سبب بالا رفتن باقی مانده ترکیبات شیمیائی در مواد غذایی می‌شود.
وی در مورد دلایل تشویق عموم جامعه برای استفاده از محصولات سالم کشاورزی بیان داشت: محصولات ارگانیک دارای مواد آنتی اکسیدان مناسب، مفید برای سلامتی، فاقد هورمون‌های رشد مصنوعی مضر برای سلامتی، دارای ارزش غذایی بالا، سلامت خاک، دارای مزه عالی، فاقد ضرر برای کشاورزان و کارگران مزرعه، فاقد مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌های تثبیت شده در بافت گیاهی و دامی و حافظ محیط زیست، اکولوژی و ذخایر انرژی هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه مجموع سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا افزون بر 37 میلیون هکتار است، یادآور شد: سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در ایران 18 هزار هکتار است و ایران در میان 160 کشوری که صاحب این تکنولوژی هستند در جایگاه 69 قرار دارد.
وی اظهار داشت: اتخاذ تدابیر لازم برای تولید محصولات کشاورزی و دامی سالم از اصول مهمی است که باید به آن توجه کافی و لازم به عمل آید.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول