اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی گیلان خبر داد:

واکسیناسیون 2 میلیون رأس دام در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی، دامپزشکی گیلان گفت: در نیمه نخست امسال 2 میلیون رأس دام در گیلان واکسیناسیون شدند.

واکسیناسیون 2 میلیون رأس دام در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، محمد ابراهیمی در جریان اجرای طرح واکسیناسیون دامی بیماری شاربن در این شهرستان، اظهار داشت: گیلان دارای 460 هزار رأس گاو و گوساله و یک میلیون و 45 هزار رأس گوسفند و بز است که از لحاظ گاوداری سنتی رتبه نخست کشوری را دارد.
وی افزود: کنترل و پیشگیری بیماری‌های دامی بیمارهای مشترک انسان و دام و تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی و بهداشت فرآورده‌های خام دامی از مهم‌ترین وظایف سازمان دامپزشکی است.
ابراهیمی با اشاره به واکسیناسیون 2 میلیون رأس دام در گیلان در نیمه نخست امسال افزود: این واکسیناسیون علیه بیماری‌های شاربن، تب برفکی، آکالاکسی، پاستورلوز، شاربن علامتی و قانقاریا بوده است.
به گفته وی، تزریق واکسن از مهمترین خدماتی است که دامپزشکی به دامداران و روستاییان ارائه می‌دهد.
این مسئول تصریح کرد: یک‌هزار و 803 بیماری در کشور وجود دارد که 832 بیماری بین انسان و دام مشترک است.
وی با اشاره به اینکه 34 گروه دولتی در زمینه واکسیناسیون دامی در استان فعال هستند، ادامه داد: همچنین 42 گروه بخش خصوصی نیز در زمینه واکسیناسیون دامی در استان فعالیت دارند.
ابراهیمی درباره بیماری شاربن «سیاه زخم» خاطرنشان کرد: شاربن یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی دامی بوده که خونریزی از مقعد و دهان دام از مهم‌ترین علائم آن است.
ابراهیمی با بیان اینکه اسپور شاربن تا 20 سال در خاک می‌تواند زنده بماند، افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید تمام دام‌ها به ویژه گاو در طول سال حداقل یک مرتبه واکسینه شوند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی گیلان با اشاره به فعالیت یک بیمارستان و چهار آزمایشگاه دامپزشکی در گیلان، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیماری‌های طاعون و بروسلولز گاوی در استان گزارش نشده است.
وی به حضور مستمر دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی در دامداری‌های نقاط مختلف استان در طول سال اشاره کرد و اذعان داشت: کاهش تلفات دامی، تولید محصولات دامی سالم و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از دام به انسان مرهون زحمات دامپزشکان و فعالیت‌های همه جانبه سازمان دامپزشکی است.
انتهای پیام،/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول