اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

دانشگاه خاکریز دفاع از امنیت کشور است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: دانشگاه خاکریز دفاع از امنیت کشور در برابر دشمنان است.

دانشگاه خاکریز دفاع از امنیت کشور است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رسول جلائی عصر امروز در نشست دست‌اندرکاران درس دفاع مقدس و روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان اظهار داشت: درس دفاع مقدس از سال 87-88 تحصیلی توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه حدود 7 هزار و 500 نفر از دانشجویان در مقطع کاردانی و کارشناسی تا کنون درس دفاع مقدس را در 216 کلاس و 15 استاد گذرانده‌اند، افزود: گیلان در ردیف پنج استان برتر در زمینه برگزاری کلاس‌های درس دفاع مقدس است.
جلائی، استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و گیلان را جزو پنج استان برتر در زمینه درس دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پایلوت درس دفاع مقدس انتخاب شده و 13 واحد دانشگاهی با 40 کلاس درس این امر را انجام داده‌اند.
دبیر ستاد هماهنگی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گیلان، درس دفاع مقدس را مصوبه وزارت علوم اعلام کرد و گفت: رابطه معنا‌داری بین نظام آموزش عالی و دفاعی کشور وجود دارد.
وی، نخستین و بالاترین هدیه یک نظام سیاسی برای جامعه را وجود امنیت پایدار معرفی کرد و بیان داشت: هر نظامی اگر نتواند امنیت پایدار را به وجود آورد در معرض تهدید قرار می‌گیرد و به فروپاشی آن نظام می‌انجامد.
جلائی، دین، مذهب و توسعه فرهنگی را تنها در سایه امنیت ملی موفق دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که جنگ‌ها مبدا تحولات اساسی در کشورها هستند و تاریخ‌ها را دگرگون کرده و مرزها، جغرافیا و فرهنگ‌ها را متحول می‌کنند بنابراین می‌توانند منشا تحولات بسیار بزرگ اجتماعی، روحی و روانی بسیاری را در جامعه فراهم آورند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان یادآور شد: تحقیقات نشان می‌دهد سیستم‌های نظام دفاعی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارتباط بسیار مستحکم و معنا‌داری با نظم آموزش عالی دارد.
وی ادامه داد: دانشکده‌های جنگ بسیاری از کشورها جزو دانشکده‌های مرتبط با دانشگاه‌هاست و در حاشیه مراکز دانشگاهی آنها قرار دارد.
جلائی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها دانشکده‌های جنگ در کنار دانشگاه‌ها تعبیه شده است، افزود: هدف‌گذاری بسیاری از دانشگاه‌ها امنیت پایدار است و سپس به مسائل محتوایی و موضوع‌های مربوط به آن می‌پردازند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، وظیفه نظام آموزشی و آموزش عالی را فرهنگ‌سازی، اصلاح فرهنگ و توسعه علم و دانش برشمرد و تصریح کرد: نقش آموزش عالی در فرآیند امنیت پایدار کشور باید تبیین شود.
به گفته وی، جنگ منهای مدیریت، تاریخ، جغرافیا، علوم و حقوق سیاسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، پزشکی، صنعت و مهندسی قابل تعریف نیست.
جلائی رویکرد عقلانی در جنگ را از مقوله‌های مورد غفلت در ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دانشگاه بهترین بستر برای نگاه دقیق به مقوله و اثبات حقانیت عقلی و علمی در جنگ است.
این مسئول، درس آشنایی با دفاع مقدس را گام نخست تحقق رویکرد عقلانی جنگ معرفی کرد و یادآور شد: امام (ره) دانشگاه را مبدا تمام تحولات در کشور می‌دانستند و مقام معظم رهبری محیط‌های دانشگاهی را جبهه جنگ نرم ترسیم فرمودند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اساتید و روسای دانشگاه‌ها را فرماندهان جبهه جنگ نرم قرار داده‌اند، گفت: امروز باید خاکریز دفاع از امنیت کشور در برابر دشمنان در دانشگاه‌ها تعبیه شود.
جلائی بر ضرورت نقش پر رنگ دانشگاه در دفاع عقلانی از آرمان‌های متعالی اسلام و انقلاب اسلامی تاکید کرد و اذعان داشت: دانشگاهیان در موضوع دفاع مقدس باید بیش از این ورود کنند.
دبیر منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست به پیشگامی دانشگاه آزاد در درس دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای ایثارگران سهمیه قرار داده است.
علیرضا اقدامی درس دفاع مقدس برای دانشجویان را اختیاری عنوان کرد و افزود: پیشنهاد ارائه تخصصی درس آشنایی با دفاع مقدس ارائه شده و قرار است سرفصل‌های این درس تهیه شود.
وی با تاکید بر اینکه تفکر دفاع مقدس و بسیجی باید در دانشگاه وارد شود، بیان داشت: دفاع مقدس سدی استوار و مستحکم در مقابل تجاوزگران است.
اقدامی خواستار ارائه فلسفه و حقایق جنگ برای نسل جوان شد و تصریح کرد: تبیین دفاع مقدس توسط اساتید اثرگذار است.
دبیر منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی به ایجاد 35 کلاس درس آشنایی با دفاع مقدس اشاره کرد و اذعان داشت: تعداد یک‌هزار و 198 نفر دانشجو در سال تحصیلی 89-90 در 14 واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در درس دفاع مقدس شرکت کردند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول