اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خوزستان؛

شبکه آبیاری زهکشی کوثر تکمیل شد

خبرگزاری فارس: ایستگاه پمپاژ، کانال اصلی آبیاری و زهکشی کوثر در خوزستان تکمیل و آماده بهره برداری شد.

شبکه آبیاری زهکشی کوثر تکمیل شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مدیر طرح‌های حوزه جنوب کرخه گفت: ایستگاه پمپاژ، کانال اصلی آبیاری و زهکشی کوثر و شبکه‌های درجه دو واحد عمرانی رضوان در استان خوزستان تکمیل شده است.
بهنام صادقی افزود: ایستگاه پمپاژ طرح با ظرفیت ۱۶. ۵ متر مکعب بر ثانیه، کانال‌های انتقال و درجه یک به منظور آبیاری اراضی به وسعت ۱۴ هزار و ۱۵۰ هکتار و شبکه‌های درجه ۲ واحد عمرانی رضوان به وسعت ۷ هزار هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است.
وی اظهار داشت: با افتتاح این طرح، آب شیرین کرخه به دشت‌های حاصل‌خیز شمال اهواز جاری شده و علاوه بر جایگزینی مناسب برای انهار سنتی انشعاب یافته از نهرهای لشکر و شاوور؛ زمین‌های دیم را نیز بهبود بخشیده و شوره زارهای برخی اراضی مجاور را در آینده نزدیک اصلاح می‌کند.
صادقی با اشاره به ایجاد زهکش‌های اصلی و درجه دو این شبکه به منظور تخلیه زه آبهای کشاورزی، ادامه داد: با جاری شدن آب کرخه برای آبیاری اراضی و زهکشی مناسب سالانه، شاهد بالارفتن کیفیت این اراضی و در نتیجه افزایش محصول در واحد سطح خواهیم بود.
مجری طرح نیز با اشاره به اینکه افتتاح این طرح باعث افزایش بهره وری از منابع آب و عملکرد در واحد سطح از اراضی کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: توسعه و بهبود اراضی کشاورزی، افزایش اشتغال و بکارگیری نیروی انسانی، افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و افزایش درآمد سرانه کشاورزان از پیامدهای این طرح به شمار می‌آید.
محسن ویسیان افزود: این طرح شامل چهار بخش ایستگاه پمپاژ و کانال آبرسان، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی کوثر، شبکه‌های درجه دو واحد عمرانی رضوان به وسعت ۷ هزار هکتار و مشارکت در ساخت پست برق توانا بوده است.
شبکه آبیاری و زهکشی کوثر در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز و حد فاصل محور اهواز ـ اندیمشک، کانال توانا، جاده تصفیه شکر و راه آهن اهواز– تهران واقع شده است. تامین آب این شبکه به وسیله ایستگاه پمپاژ، به طور مستقیم از رودخانه کرخه صورت می‌گیرد.
عملیات اجرایی شبکه اصلی از سال ۱۳۸۰ و دیگر بخش‌ها پس از آن به تدریج آغاز شده است.
این طرح از جمله پروژه‌های عمرانی سازمان آب و برق خوزستان محسوب می‌شود، که به همت معاونت طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی این سازمان اجرا شده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول