اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

جهان شیفته پیام مهدویت است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: در شرایط کنونی باید مهدویت را به عنوان یک پیام بین‌المللی منتشر سازیم زیرا جهان امروز شیفته این پیام است.

جهان شیفته پیام مهدویت است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌بوشهری یکشنبه شب در مراسم آغاز دوره جدید مرکز تخصصی مهدویت در قم اظهار کرد: کار بسیار مهمی در این مرکز در حال انجام است و می‌توان گفت یک کار اساسی در حوزه‌های علمیه صورت گرفته است.
وی افزود: طی سالیان متمادی در حوزه‌های علمیه ‌فقه و اصول حرف اول را می‌زدند و اگر گاهی اوقات مباحثی چون تفسیر نیز به حوزه‌ها راه می‌یافت، مهمان چند روزه بود.
امام جمعه قم ضمن تاکید بر عظمت فقه و اصول به عنوان علوم پایه حوزوری گفت: علوم دیگر طی سال‌های گذشته تنها در حاشیه فقه و اصول بیان می‌شدند و بسته به نظر اساتید زمان کمی به آنها پرداخته می‌شد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون علومی مانند کلام، تاریخ، تفسیر و... که به عنوان نیازهای‌ جدی حوزه مطرح هستند تدریس می‌شوند، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در این میان مهدویت است که همواره مورد سوء استفاده و رخنه برخی افراد با اهداف خاص قرار داشته است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه گفت: در گذشته هرگاه بحث از مهدویت‌ می‌شد نگاه دیگری به آن صورت می‌گرفت اما ورود عالمانه،‌ با بصیرت و مسئولانه حوزه‌ علمیه به مسئله مهدویت موجب استقبال جامعه علمی و مردم از این قضیه شد.
حسینی‌بوشهری با اشاره به فعالیت‌های معجزه‌گونه مرکز تخصصی مهدویت در طول دوره‌های برگزار شده است، تصریح کرد: در این میان ذکر چند نکته ضروری است هر چند این مرکز تاکنون نیز عملکرد موفقی در این زمینه‌ها داشته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه مسئله نخست در این میان را بعد اعتقادی مهدویت دانست و افزود: مهدی‌باوری باید به عنوان یک اصل در جامعه ما مطرح شود و نیز با توجه به فضای ایجاد شده در منطقه و موج بیداری در کشورهای عربی،‌ باید این باور را در این کشورها نیز گسترش دهیم زیرا مردم عرب هم‌اکنون منتظر امداد‌های غیبی هستند.
وی خاطرنشان کرد: مسئله مهدویت باید با یک حرکت عالمانه و حساب‌شده به تمام جوامع منتقل شده و به عنوان یک پیام بین‌المللی مطرح شود زیرا جهان امروز شیفته این پیام است.
حسینی‌بوشهری محور بعدی مسئله مهدویت را بعد روانی بحث انتظار برشمرد و ابراز کرد: امیدآفرینی در جامعه مطلب مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در جامعه‌ای که برخی اوقات به بن‌بست رسیده تنها در قالب گرایش به مهدویت می‌توان به سر و سامان دادن باورها پرداخت.
نایب رئیس شورای عالی حوزه علمیه بعد سیاسی مهدویت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این قضیه، مسئله حاکمیت دینی مطرح می‌شود به‌ویژه باید با الگو قراردادن حاکمیت شایسته امام عصر(عج) به نقد حاکمیت‌های موجود در جهان پرداخت.
وی یکی از وظایف دانش‌پژوهان مهدوی را ریشه‌یابی این مسئله دانست و تصریح کرد: بیان مهدویت به خطبه غدیر باز می‌گردد و همان‌گونه که امام خمینی(ره) در وصیتنامه الهی سیاسی خویش به آن اشاره کرده اند، همان‌طور پیامبر اسلام(ص) به وجودآورنده مذهب تشیع است به همان ترتیب نیز مسئله مهدویت را برای نخستین بار در خطبه غدیر بیان فرموده است.
حسینی‌بوشهری با اشاره به بعد عرفانی مسئله مهدویت اظهار کرد: زمانی که جامعه‌ای دلتنگ و عاشق حضور مهدی موعود باشد باید این عشق و علاقه را در مسیر صحیح هدایت کرد.
امام جمعه قم با تاکید بر فراهم ساختن زمینه‌ مناسب برای ظهور گفت: باید با استفاده از تمام راهکارهای موجود و بهره‌گیری از ابعاد اعتقادی، روانی و سیاسی مهدویت، کاری کنیم که مردم شیفته حضرت ولی‌عصر(عج) باشند.
وی پالایش جامعه از فساد و تباهی را یکی دیگر از محورهای مهدویت برشمرد و خاطرنشان کرد: برای بسترسازی و زمینه‌سازی ظهور، سرمایه‌گذاری بر روی مسائل تربیتی و اخلاقی اهمیت‌ ویژ‌ه‌ای دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر جامعه‌ای دارای ابعاد اخلاقی و تربتی نباشد هیچگاه آماده ظهور نخواهد بود، ابراز کرد: چنانچه خواهان تربیت منتظران واقعی هستیم باید فضای مناسب این کار را در جامعه به وجود آوریم.
وی از همه دانش‌پژوهان مرکز تخصصی مهدویت خواست تنها به نظریه‌پردازی اکتفا نکنند و افزود: ورود به کارهای میدانی در این زمینه تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این مرکز خواهد داشت.
حسینی‌بوشهری این‌گونه فعالیت‌ها را موجب جایگزینی اخلاق نیک به جای اخلاق فاسد در جامعه دانست و ادامه داد: کار اصلی تمام دست‌اندرکاران این مرکز زمینه‌سازی و آماده‌سازی فضای جامعه برای تحقق این امر است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول