اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‏وگو با فارس عنوان شد:

بی‏برنامگی؛ عامل افزایش زمین‏خواری

خبرگزاری فارس: بی‏برنامگی در عرصه‏های ملی، پدیده زمین‏خواری را در مناطق مختلف ایران اسلامی از جمله شهرستان خوش آب و هوای دماوند افزایش می‏دهد و باید در این زمینه فکری اساسی شود.

بی‏برنامگی؛ عامل افزایش زمین‏خواری
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، پدیده زمین‏خواری و مبحث تجاوز به عرصه‏های ملی توسط افراد سودجو موضوع امروز و دیروز شهرستان دماوند، استان تهران و حتی کشور نیست.
البته در خصوص این هجمه گاها گسترده به بیت‏المال، قوانین و ضوابط محکمی نیز از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اما دلایل تداوم این چپاول با وجود ضوابط قانونی و تلاش بی‏وقفه دستگاه قضایی و اجرایی مبحثی بوده که نیازمند کنکاش و بررسی عمیق کارشناسان در حوزه‏های مختلف است.
از جمله مباحثی که می‏توان از آن به عنوان دلیلی برای بروز تجاوز به عرصه‏های ملی نام برد، فقدان برنامه‏های مدون در اراضی دولتی و متعلق به عموم مردم است.


* زمین‏خواری معضل بزرگ استان تهران است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این زمینه در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران، پیرامون بحث روز تجاوز به عرصه‏های ملی اظهار داشت: در استانی همچون تهران و نواحی اطراف آن که تراکم جمعیت در واحد سطح بسیار بالاست، موضوع حفاظت از منابع طبیعی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.
رسول علی‏اشرفی‏پور پدیده زمین‏خواری را معضل بزرگ استان تهران خواند و افزود: در حال حاضر پدیده زمین‏خواری و تجاوز به عرصه‏های ملی یکی از بزرگ‏ترین معضلات استان تهران قلمداد می‏شود.
وی بیان داشت: البته از سال 1385 و پس از تشکیل ستاد حفظ حقوق بیت‏المال از سوی قوه قضاییه تمامی تجاوزات گذشته به اراضی ملی بررسی و بسیاری از آنها رفع تصرف شده و در برخی دیگر پرونده‏سازی صورت گرفت.

* برخوردهای کنونی پاسخگوی نیاز آینده نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران برخوردهای کنونی در زمینه تجاوز به عرصه‏های ملی را برای سال‏های آینده ناکافی دانست و گفت: مسئولان قضایی و اجرایی کشور و استان تهران در تقابل با این رویکرد غیرقانونی سودجویان برخوردهای قاطعی داشته‏اند اما نکته حائز اهمیت در این خصوص ناکافی بودن این سبک و سیاق از عملکرد برای حفظ بیت‏المال در آینده است.
علی‏اشرفی‏پور تصریح کرد: تضمینی محکم برای عدم تصرف مجدد در اراضی رفع تصرف شده کنونی در سال‏های آینده وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از دانش مدیریت چشم‏اندازها سخن به میان آورد و افزود: در کشورهای پیشرفته جهان دانشی تحت عنوان "مدیریت چشم‏اندازها" کاملا کاربردی و مورد توجه است در حالی که این علم در کشور ایران نوپا و در حد مقالات و پایان‏نامه‏های دانشجویی است.
وی با تاکید بر لزوم پرداختن به این دانش جدید در مباحث مدیریت منابع ملی خاطرنشان کرد: بر اساس این علم، وجود قوانین مصوب مجلس، نظارت عالی نهادهای قضایی و وجود گسترده مجریان تقابل با تصرف عرصه‏های ملی کافی ارزیابی نشده و بر لزوم اجرای برنامه‏های مهندسی در این نواحی تاکیدی دو چندان شده است.
علی‏اشرفی‏پور با اشاره به نمونه‏هایی از این بی‏برنامگی در اطراف تهران اظهار داشت: در برخی مناطق حاشیه‏ای استان تهران مانند دماوند زمین‏هایی تحت عنوان حریم شهر به سازمان مسکن و شهرسازی واگذار شد اما فقدان برنامه در این اراضی موجبات تجاوز گسترده به آنها را فراهم آورده است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول