اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جهاد اقتصادی سال 90؛

عزم رهبری در طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی

خبرگزاری فارس: نام‌گذاری سال 1390 به عنوان سال جهاد اقتصادی بیانگر عزم جدی رهبر معظم انقلاب برای طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی در دهه پیشرفت و عدالت است.

عزم رهبری در طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف و جهاد اقتصادی، نام‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب برای سال‌های اخیر برگزیده‌اند و مسئولان و مردم را به برنامه‌ریزی و اقدام در مسیر تحقق آن فرا خوانده‌اند.
نگاهی به نام‌گذاری سال‌ها تا به امروز و مقایسه آن با سال‌های اخیر نشان از یک هدف‌گذاری دقیق و هدفمند از سوی معظم‌ له در سال‌های اخیر برای ارائه الگوی پیشرفت ایران اسلامی دارد، البته در سال‌های پیشین هم ایشان با ارائه الگوهایی نظیر «پاسخگویی مسئولان» چنین برنامه مدونی را برای مردم و مسئولان ارائه کرده بودند، اما این مسئله در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و حکایت از تاکید ویژه رهبری بر بهبود شرایط زندگی مردم و پیشرفت کشور دارد.
این موضوع از آنجایی اهمیت می‌یابد که حوادثی که در سال ۸۸ رخ داد، زمینه‌ساز نوعی خدشه در روند اجرایی کارهای کشور و کسب و کار مردم شد؛ تا جایی که رهبر انقلاب برای جبران تمامی خساراتی که فتنه ۸۸ بر روند تعالی و پیشرفت کشور وارد کرد، سال ۸۹ را سال همت مضاعف و کار مضاعف نام‌گذاری کردند تا مردم و مسئولان که توانسته بودند دوران سخت فتنه را با موفقیت پشت سر بگذارند، اکنون خود را آماده جبران ضررهای ناشی از آن کنند.
نام‌گذاری سال 1390 بیانگر عزم جدی رهبر انقلاب برای طراحی الگوی اسلامی- ایرانی در دهه پیشرفت و عدالت است؛ اما همان‌طور که ایشان در سخنرانی روز اول فروردین در شهر مشهد اشاره کردند، نباید نام‌گذاری هر سال به اسبابی برای تبلیغات روزافزون و شعارسازی مضاعف تبدیل شود، چرا که این نوع برخورد می‌تواند بر ضد این حرکت تبدیل شود و از اثرگذاری آن بکاهد.
از مسئولان امر و دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود تا عمق معانی نهفته در این جهت‌گیری هوشمندانه را درک کنند و برای اجرایی‌سازی آن برنامه‌ریزی کنند و با طراحی شاخص‌های راهبردی و کمی، امکان ارزیابی و نقد برنامه‌های اجرایی را فراهم سازند.
 
*‌ توسعه اقتصاد عاملی برای بهبود روابط خارجه
در این پیرامون امام جمعه شهر زواره در ارتباط با سال جهاد اقتصادی اظهار داشت: در صورتی که قصد اجرای جهاد اقتصادی در مرحله عملی را داشته باشیم، باید در همه ابعاد زندگی خود آن را وارد کرده و بدان عمل کنیم.
وی با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در سال جهاد اقتصادی تصریح کرد: فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه سیاست کشور در راستای جهاد اقتصادی قابل قبول تلقی می‌شود، اما هنوز 40درصد ظرفیت‌‌ها به کارگیری شده است.
حجت‌الاسلام عبدالله عسگری ادامه داد: در راستای جهاد اقتصادی سال جاری، این دولت و مسئولان هستند که توانایی فراهم آوری بسترها را دارند و این در حالی است که به منظور تحقق جهاد اقتصادی، فعالیت‌ها در راستای نام‌گذاری سال‌های گذشته خود بستر ساز بوده است.
وی در ارتباط با خدمات دولت دهم بیان داشت: با توجه به پروژه‌های عمرانی بهره‌برداری شده و گام‌های بلند برداشته شده در راستای دیگر پروژه‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی، عملکرد خوبی در کارنامه خود دارند، اما بررسی‌های دقیق را پس از پایان خدمت دولت دهم باید ارائه کرد.
امام جمعه زواره با اشاره به مصلی اصفهان که سال‌هاست بدون هیچ پیشرفتی در حال فرسوده شدن است، گفت: مصلی یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم هر استان و شهرستان‌ها است که باید به آن توجه شود که متأسفانه در حال حاضر شاهد کم‌ لطفی‌های مسئولان در قبال این پروژه عظیم هستیم.
وی در راستای جهاد اقتصادی و بهبود اقتصاد کشور اظهار داشت: در صورتی که در بحث توسعه اقتصاد در میان کشورها حرف نخست را بزنیم، در توسعه روابط خارجه و همچنین در زمینه‌های سیاست بین‌الملل میتوان بهبود را احساس کرد.
 
* باید مدیریتی بیش از پیش را در دستور کار قرار دهیم
امام جمعه باغ‌بهادران نیز در مورد بسترهای فراهم آمده به‌ منظور هر چه بهتر بودن پیشرفت‌ها در سال جهاد اقتصادی بیان داشت: از سال‌های گذشته تاکنون تمام نام‌گذاری‌ها متوالی و بر طبق زمینه‌سازی برای سال آینده بوده و در سال همت مضاعف، بسترهای شایسته‌ و خوبی برای جهاد اقتصادی فراهم شد.
وی تصریح کرد: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها باید مدیریتی بیش از پیش را در دستور کار قرار دهیم.
حجت‌الاسلام حمید‌رضا هاشمی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در سال جهاد اقتصادی اظهار داشت: اقدامات انجام شده و همچنین قدرت انجام کارها توسط مسئولان در سال جهاد اقتصادی تاکنون خوب به نظر می‌رسد، اما با توجه به هدفمندی یارانه‌ها صرفه‌جویی و گام برداشتن مردم در راستای به ثمر رسیدن شعار سال جاری بسیار سریع‌تر از حرکت مسئولان بوده است.

*‌ اتحاد و انسجام عامل افزایش سرعت روند جهاد اقتصادی
امام جمعه نائین هم در ارتباط با نام‌گذاری سال جاری به نام جهاد اقتصادی اظهار داشت: در راستای فرمایشات و رهنمودها و نام‌گذاری سال جاری توسط رهبری، تلاش‌های بسیار خوبی به منظور به ثمر رساندن جهاد اقتصادی صورت گرفته است.
وی با اشاره به گذشت حدود نیمی از سال جاری ادامه داد: پیشرفت‌های به دست آمده در راستای جهاد اقتصادی خوب و رضایت بخش بوده اما به دلیل برخی مباحث مطرح شده، سرعت حرکت در این راستا در حد لازم نبوده و این در حالی است که مسئولان بی‌وقفه در تکاپو و تلاش هستند.
حجت‌الاسلام محمود میرزابیگی ادامه داد: بسترسازی‌های لازم به منظور جهاد اقتصادی سال جاری در سال همت مضاعف و کار مضاعف ایجاد شده است.
وی در مورد افزایش سرعت روند پیشرفت‌ها در سال جهاد اقتصادی افزود: انسجام و اتحاد بیشتر و همچنین همراهی مردم و مسئولان و برنامه‌ریزی‌های دقیق در امور پیشرو می‌تواند سرعت را در انجام کارها و پیشرفت‌های به دست آمده دو چندان کند.
 
*‌ گام‌های استوارتر برای تحقق جهاد اقتصادی
امام جمعه باغ‌بهادران تصریح کرد: تلاش برخی از ارگان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی به‌ منظور دست‌یابی به ثمرات بیشتر جهاد اقتصادی قابل قبول نیست و این ارگان‌ها باید گام‌های خود را در این راستا استوارتر و محکم‌تر بردارند.
وی در ارتباط با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت در سال جهاد اقتصادی تأکید کرد: در بحث امام اشتغال جوانان از دیدگاه آماری کارهای خوبی صورت گرفته اما بازتاب آن ‌را در جامعه نمی‌توان احساس کرد.
حجت‌الاسلام هاشمی اظهار داشت: لازمه پیشرفت آدمی در آیین جهان قناعت است و باید بدانیم در صورتی که جهاد اقتصادی امسال به درستی پیاده‌سازی شود در آینده شاهد آثار و برکات فوق‌العاده آن هستیم.
 ---------------------------
گزارش از ایمان خوانساری
 ---------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول