اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی خبر داد:

تحصیل 2 هزار دانش‌آموز استثنایی در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی از تحصیل 2 هزار دانش‌آموز استثنایی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته این تعداد یک‌هزار و 800 دانش‌آموز بودند.

تحصیل 2 هزار دانش‌آموز استثنایی در خراسان جنوبی
حسین هاونگی امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به وضعیت مدارس استثنایی خراسان جنوبی اظهار داشت: استان ما نسبت به برخی مناطق دیگر کشور از وضعیت بهتری در این بخش برخوردار است.
 
*فارس: چه تعداد مدرسه استثنایی در استان وجود دارد؟
هاونگی: در کل خراسان جنوبی دارای 96 مرکز استثنایی است که البته این 96مرکز مثل هم نیستند به این گونه که استان ما دارای 31 مدرسه استثنایی مستقل است به این معنی که در این 31 مرکز فقط دانش‌آموز استثنایی با شرایط مختلف تحصیل می‌کنند.
علاوه بر این ما در استان 24 مرکز ضمیمه داریم به این معنی که در برخی از مناطق تعداد دانش‌آموزان به اندازه تشکیل یک مدرسه و چندین کلاس نمی‌رسد و در این موارد به تعداد دانش‌‌آموزان چند کلاس تشکیل و ضمیمه مدارس عادی می‌شود و در این موارد دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی ولی در کلاس‌های ویژه مشغول به تحصیل می‌شود.
علاوه بر دو مورد بالا ما در استان مراکز تلفیقی نیز داریم که در این شرایط تعداد دانش‌آموزان به اندازه تشکیل کلاس درس نیست و دانش‌آموز استثنایی در کلاس دانش‌آموزان عادی مشغول به تحصیل می‌شود ولی معلم ویژه‌ای در این کلاس‌ها برای این سری دانش‌آموزان از طرف اداره در نظر گرفته می‌شود.
 
*فارس: دانش‌آموزان استثنایی استان از نظر جنسیتی چه وضعیتی دارند؟
هاونگی: در خراسان جنوبی تعداد دانش‌آموزان پسر استثنایی بیشتر از تعداد دانش‌آموزان دختر است و از نظر درصدی نیز 63 درصد دانش‌آموزان استثنایی استان را پسران و 37 درصد دانش‌آموزان استثنایی را دختران تشکیل می‌دهند.
همچنین ما در استان در کلیه مقاطع تحصیلی دانش‌آموز استثنایی داریم و در حال حاضر از مقطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان ما دانش‌آموز و کلاس فعال داریم و از سن دو سالگی ما می‌توانیم به افرادی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند خدمات ارائه کنیم.
بیشترین مشکلی که دانش‌آموزان استثنایی استان دارند کم‌توانی ذهنی است و کمترین مشکلی که دانش آموزان استثنایی ما دارند مبتلایان به بیماری اوتیسم است که در این بیماری فرد مبتلا به اختلالات رفتاری شدید است.
 
*فارس: کدام شهرستان استان بیشترین تعداد دانش‌آموز استثنایی را دارد؟
هاونگی: بیشترین تعداد دانش‌آموز استثنایی استان در مرکز استان حضور دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت یک چهارم یا بیش از 25 درصد دانش‌آموزان استثنایی استان در مدارس بیرجند مشغول به تحصیل هستند.
ما در مرکز استان 10 مدرسه استثنایی داریم که ما سعی کرده‌ایم در غالب این مدارس شرایط تحصیلی مطلوبی را برای این نوع دانش‌آموزان که با مشکلات زیادی اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند، فراهم آوریم.
 
*فارس: چه خدمات ویژه‌ای به این نوع دانش‌آموزان در مدارس استثنایی ارائه می‌شود؟
هاونگی: ما در مدارس استثنایی تلاش می‌کنیم که خدمات خاصی را برای دانش‌آموزان ارائه کنیم که از جمله خدمات صورت گرفته در مدارس استان کاردرمانی، گفتاردرمانی و توان‌بخشی است که تلاش می‌کنیم تا حد مقدور این خدمات را در کلیه مراکز و مدارس استثنایی استان به دانش‌آموزان ارائه کنیم.
البته ما در این مدارس نیاز به امکانات بیشتری داریم و نیاز است که از این نوع مدارس حمایت بیشتری صورت گیرد تا شرایط بهتری برای تحصیل این دانش‌آموزان که دارای استعداد زیادی هستند فراهم آید.
 
*فارس: تا چه اندازه مشکل کمبود معلم در مدارس استثنایی استان وجود دارد؟
هاونگی: هر سال که می‌گذرد وضعیت ما از نظر جذب نیروی انسانی بهتر می‌شود و در سال جاری ما 19 معلم جدید از استخدامی‌های جدید آموزش و پرورش را جذب مدارس استثنایی استان کردیم.
البته با این شرایط موجود ما قادر به پوشش حداقل‌های مورد نیاز در این نوع مدارس هستیم و در این موارد ما هنوز با استانداردها فاصله داریم و باید تلاش خود را برای رسیدن به استانداردهای این نوع مدارس را انجام دهیم.
در مورد تعطیلی پنج‌شنبه مدارس نیز باید گفت این تعطیلی شامل مدارس استثنایی نیز می‌شود و در این مسئله باید مدیران مدارس وارد کار شوند و با در نظر گرفتن شرایط دانش‌آموزان و معلمان نسبت به این کار اقدام کنند.
 
*فارس: دانش‌آموزان استثنایی چه رتبه‌هایی را در جشنواره‌های کسب کرده‌اند؟
هاونگی: ما در تابستان سال جاری تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی استان را به جشنواره فرهنگی هنری فرستادیم که در این جشنواره دانش‌آموزان استان ما موفق شدند 13 رتبه در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری کسب کنند.
دانش‌آموزان استان ما در این بخش‌ها دارای استعداد زیادی هستند و در این جشنواره نیز این توانمندی‌های به خوبی به نمایش درآمد و موفق شدند و در رشته‌هایی مانند هنرهای آوایی و هنرهای دستی رتبه‌های خوبی را در سطح کشور به دست آورند.
ما در سال‌های گذشته نیز در این جشنواره شرکت می‌کردیم و هر ساله نیز دانش‌آموزان استثنایی استان ما حائز رتبه‌های خوبی در این جشنواره می‌شدند.
 
*فارس: آیا تعداد ورودی دانش‌آموزان استثنایی به مدارس رو به کاهش است؟
هاونگی اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که در کشور و در استان در مورد نوع ازدواج‌ها و تغذیه مادران برای جلوگیری از تولد فرزندان مشکل‌دار انجام می‌شود ولی ما باز هم شاهد این هستیم که روند تولد این فرزندان نه تنها کم نشده است بلکه رو به افزایش است.
البته در برخی از موارد مشکلات به وجود آمده برای فرزندان مربوط به بعد از تولد است و برخی از مشکلاتی که دانش‌آموزان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به خاطر ضرباتی که بر اثر تصادف به آنها می‌رسد، به وجود می‌آید.
با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه‌ای که تا کنون انجام می‌شده است ولی باز هم نیاز است که اطلاع‌رسانی بیشتری در این موارد صورت گیرد تا ما شاهد کاهش تعداد این دانش آموزان در استان باشیم.
 
*فارس: آیا دانش‌آموزی می‌تواند از مدارس استثنایی وارد مداری عادی شود؟
هاونگی: ما هیچگاه ادعا نمی‌کنیم که سنجش‌های قبل از مدرسه صد درصد نتیجه درستی را اعلام می‌کنند و ما مواردی را داشتیم که دانش‌آموزی پس از تحصیل در مدارس استثنایی در تست مجددی شرکت می‌کند و پس از قبولی در این تست به مدارس عادی معرفی می‌شود.
البته بر عکس این ماجرا نیز وجود دارد به گونه‌ای که دانش‌آموزی پس از تحصیل در مدارس عادی به مدارس استثنایی معرفی می‌شود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول