اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان پیش‌بینی کرد:

حضور نیم‌میلیون زائر در قالیشویان کاشان

خبرگزاری فارس: مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، زائران و شرکت‌کنندگان امسال مراسم سنتی مذهبی قالیشویان را نیم‌میلیون نفر پیش‌بینی کرد.

حضور نیم‌میلیون زائر در قالیشویان کاشان
محمد احترامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: تدابیر لازم برای استقبال از صدها هزار زائر و عزادار شهید اردهال اتخاذ شده و تمام ظرفیت‌های شهرستان برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم قالیشویان که هشتم مهرماه در مشهد اردهال صورت می‌گیرد به کار گرفته شده‌است.
وی در ادامه به معرفی مراسم جمعه‌جار که امسال در اول ماه مهر برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در دوران گذشته مردم از وجود وسایل اطلاع‌ رسانی محروم بودند اهالی فین خبر نزدیک بودن جمعه قالیشویان را یک هفته قبل از شروع مراسم در مناره مسجد جامع فین جار می‌زدند از این رو به این مراسم جمعه‌جار گفته می‌شود و تا کنون نیز هر ساله این سنت به صورت مستمر اجرا می‌شود.
مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال گفت: با وجود اینکه در حال حاضر امکانات اطلاع رسانی و ابزار تبلیغات فراوان بوده و در دسترس همه است اما این سنت قدیمی و مذهبی به واسطه حفظ شأن و جایگاه ارزشمند مراسم قالیشویان شهید اردهال به عنوان یک امامزاده واجب‌التعظیم تاکنون باقی مانده و هر ساله توسط اهالی منطقه فین کاشان با ارادت و اخلاص هر چه بیشتر صورت می‌گیرد.
احترامی در خصوص مراسم قالیشویان نیز عنوان کرد: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان طبق یک سنت چند صد ساله، دومین جمعۀ مهرماه با حضور هزاران عاشق اهل بیت و شیفتگان ولایت، با حضور مسئولان کشوری و محلی ساعت 8 صبح تا 12 ظهر روز جمعه هشتم مهرماه در بارگاه سلطان علی بن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط  نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان برگزار می‌شود.
وی به برگزاری مراسم روضه‌خوانی و عزاداری در شب‌های چهارشنبه و پنجشنبه قبل از مراسم قالیشویان پرداخت و گفت: در جمعه‌شب نیز مراسمی به عنوان شام غریبان برگزار می‌شود که همگی این مراسم با حضور هیئت‌ها و مجامع مذهبی فین کاشان در صحن عامر بن ناصر فینی بعد از نماز مغرب و عشاء انجام می‌گیرد.
احترامی از حرکت کاروان پیاده‌روی اهالی فین کاشان با عنوان وارثان خونین اردهال در صبح روز هفتم مهرماه از مسجد جامع این منطقه به طرف بارگاه حضرت سلطانعلی بن محمد باقر(ع) برای عزاداری و سوگواری برای شهید اردهال به عنوان برنامه‌ دیگر مراسم قالیشویان امسال یاد کرد.
آئین‌ ق‍‍ال‍ی‍ش‍وی‍‍ان ت‍ن‍‍ه‍‍ا م‍ر‌اس‍م‌ س‍ن‍ت‍‍ی‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ است که مطابق با تاریخ س‍‍ال‌ ش‍م‍س‍‍ی‌ ‌ای‍ر‌ان‌، ه‍ر س‍‍اله‌ دوم‍ی‍ن‌ ج‍م‍‍ع‍ه‌ م‍‍ه‍رم‍‍اه‌ در م‍ش‍‍ه‍د ‌ارد‌ه‍‍ال‌ ‌از ت‍و‌اب‍‍ع‌ ک‍‍اش‍ان‌ مح‍ل‌ دف‍ن‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی‌ ف‍رزن‍د ‌ام‍‍ام‌ م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر(‌ع‌ ) در 45 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ک‍‍اش‍‍ان برگ‍ز‌ار م‍‍ی‌ش‍ود.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول