اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن نجوم کرمان خبر داد:

احداث دومین رصدخانه مجهز کشور در کرمان

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن نجوم دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: دومین رصدخانه مجهز کشور با اعتبار فرهنگی سفر هیئت دولت به استان کرمان در زمینی به مساحت 170 هکتار در این خطه احداث می‌شود.

احداث دومین رصدخانه مجهز کشور در کرمان
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید جلیل‌الدین فاطمی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نجوم از زمان زرتشت در ایران آغاز شد و در دوران اسلام پیشرفت کرد.
وی افزود: خیام، ابوریحان بیرونی، خواجه نظام‌الدین طوسی و عبدالرحمن صوفی رازی از جمله منجمان برجسته ایرانی در دنیا هستند.
فاطمی خاطرنشان کرد: عبدالرحمن صوفی رازی پدر نجوم دنیا در دوران گذشته است و از افراد موثر در تحول نجوم در ایران و جهان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه شاخه‌های آماتوری و حرفه‌ای نجوم فعال هستند، بیان کرد: شاخه آماتوری باید وجود داشته باشد زیرا منجمان آماتور با عشق پدیده‌های نجومی را رصد می‌کنند، اما منجمان حرفه‌ای به آنالیز داده‌ها می‌پردازند.
فاطمی تصریح کرد: تکنولوژی و پیشرفت‌های دوران قدیم و جدید از جمله انرژی هسته‌ای مدیون علم نجوم هستند.
وی با اشاره به اینکه سابقه علم نجوم در استان کرمان وجود ندارد، ابراز داشت: نخستین تلسکوپ نجوم در سال 60 در استان کرمان خریداری شد.
فاطمی اذعان کرد: رصدخانه دانشگاه شهید باهنر کرمان جزو 10 رصدخانه ایران است که در ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.
وی با بیان اینکه استان کرمان به عنوان چهار استان منتخب برای احداث رصدخانه ملی شناسایی شد، گفت: به علت فاصله این استان از پایتخت این رصدخانه در کاشان راه‌اندازی شد.
فاطمی به آسمان پرستاره کرمان اشاره و بیان کرد: رکوردهای هلال ماه در شهرستان‌های زرند و بم استان کرمان شکسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: زمینی به مساحت 170 هکتار در محل سه راهی راین بم ماهان برای احداث رصدخانه در نظر گرفته شده است که پس از خرید این زمین با قرار دادن تلسکوپ 32 اینچی این رصدخانه به عنوان دومین رصدخانه مجهز کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند.
فاطمی بیان کرد: این رصدخانه یک مرکز تحقیقاتی است که آرایه‌های آشکارسازی پرتوهای کیهانی، سیستم‌های رادیویی، نجوم اوپتیکی، افلاک‌نما برای عموم، رصدخانه‌های خورشیدی و رویت هلال ماه از جمله بخش‌های آن است.
وی با اشاره به اینکه احداث رصدخانه کرمان از محل اعتبارات فرهنگی سفر هیئت دولت به استان کرمان تامین می‌شود، اظهار داشت: تا کنون بخشی از این اعتبارات تخصیص داده شده است.
فاطمی با بیان اینکه در استان کرمان دکترای نجوم تربیت می‌شود، افزود: برای نخستین بار رشته نجوم ذره‌ای در دانشگاه شهید باهنر کرمان راه‌اندازی شد.
وی بیان داشت: مسئولان استان کرمان برای خریداری دوربین‌های مجهز برای رویت هلال ماه قول مساعد داده‌اند که با خرید این دوربین‌ها دقت و آمادگی بهتری برای رویت هلال ماه انجام می‌شود.
به گزارش فارس، چهارمین رقابت صوفی در روزهای هفتم و هشتم مهر ماه سال جاری با حضور بیش از 100 منجم کشور در استان کرمان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول