اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رقابت غلط در ساخت انیمیشن‎های مخرب مطرح می‌شود؛

رخ‌نمایی تکنولوژی در انیمیشن به جای تربیت کودکان

خبرگزاری فارس: در دنیای کنونی کارتون‌هایی که بیشتر به عرصه‎ای برای به رخ کشیدن تکنولوژی‎های برتر و میخکوب کردن بزرگسالان و نه ابزار سرگرمی، رشد و تربیت کودکان است، به فراوانی مشاهده می‌‌شود.

رخ‌نمایی تکنولوژی در انیمیشن به جای تربیت کودکان
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در انیمیشن‎ها و کارتون‎های جهان امروز خوب‎ها، زیباروها، مهربان‎ها پیروز می‌شوند و موجودات شرور و بدجنس را به سزای اعمال‌شان می‌رسانند، داستان همان داستان است که در دکورهای مجلل‌تر با صداهای جذاب‌تر روایت می‌شود، اما آیا قصه‎ای که انگار همه بر سرش در عالم خیال به توافق رسیده‎ایم، واقعی است.
آیا همیشه بدها شکست می‌خورند و خوب‎ها پیروز می‌شوند، آیا همیشه آدم‌های خوب، زیبا، قوی و خوش شانس‎ هستند.
یکی از منتقدان و پژوهشگران عرصه سینما و تلویزیون در مورد تأثیر انیمیشن‎های کنونی برای کودکان بیان داشت: نخستین تصاویر کودک از جهان، به طور عمومی از کارتون‎ها است، کارتون‎ها هستند که جهان را جایی ساده با قوانین از پیش تعیین شده و همیشگی و پر از موجودات سیاه و سفید نشان می‌دهند که بیشتر اوقات خانواده هم این نوع جهان‌بینی را تقویت می‌کنند و به خیال خودشان دنیای کودکانه‎ای را به کودکانشان هدیه می‌دهند.
میترا واسعی افزود: دنیای کودکانه‎ای که در اختیار کودکان قرار می‎گیرد، دنیایی است که کودک هیچ نقش و جایگاهی در آن حس نمی‌کند و جهانی پر از شخصیت‌های مؤنث چه حیوان چه انسان، زیبا و مذکرهایی پر زور با نیروهایی خارق‌العاده و پر از اتفاقات هیجان‌انگیز و صد در صد خیالی است.
وی با ابراز نارضایتی از اینکه کارتون‎هایی که در اختیار کودکان قرار می‎گیرد، بیش از حد خیالی است، بیان داشت: وقتی این کودکان قدری بزرگ‌تر شدند، باید آماده ورود به جامعه واقعی شوند، چه کسی باید هزینه‎های عاطفی و اجتماعی جایگزین کردن دنیای «کارتونی» با دنیای «واقعی» را بپردازد و به همین شکل جامعه پر می‎شود از آدم‎هایی که در رویاهای خود سیر می‌کنند و صدمات و خسارات مالی در مقایسه با خسارات معنوی و انسانی این جریان چندان بزرگ نیست.
این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: فردی که قصد دارد وارد اجتماع شود، باید شناختی نسبی از دنیای واقعی و روابط و ضوابط آن به دست آورد، اما این شناخت بدون کمک کارتون‎های واقعی و با آدرس غلط کارتون‎های امروزی به تأخیر می‌افتد.
وی ادامه داد: کارتون‎هایی که بیشتر به عرصه‎ای برای به رخ کشیدن تکنولوژی‎های برتر و میخ کوب کردن بزرگسالان تبدیل شده‌اند تا ابزار سرگرمی و رشد کودکان.
واسعی با بیان اینکه دیگر وقت آن رسیده که مخاطب‎های بزرگسال کارتون‌ها، هالیوود را پس زنند و به ازای برای فیلم‎های واقعی‎تر ایجاد کنند، تصریح کرد: صاحب هنران و برنامه‌سازان باید این کارتون‎ها و انیمیشن‎های رویایی که مانند شکلات‎های خوش آب و رنگ چیزی جز توهم مزه‌ شیرین در دهان کودکان باقی نمی‌گذارد را با چیزی به همین زیبایی و با شیرینی واقعی جایگزین کنند.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول