اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال تحصیلی جدید صورت می‌گیرد؛

تحصیل 45 هزار دانش‌آموز در مدارس آبادان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره آموزش و پرورش آبادان گفت: امسال 45 هزار و 500 دانش‌آموز در مدارس شهری و روستایی آبادان تحصیل می‌کنند که این میزان نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

تحصیل 45 هزار دانش‌آموز در مدارس آبادان
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان شروع آموزش به نحوه مدرن در ایران با تأسیس مدرسه دارالفنون در تهران و به همت امیرکبیر رقم خورد. در دارالفنون علوم فنی، علوم طبیعی و همچنین کمی علوم انسانی توسط اساتید خارجی تدریس می‌شد، تأسیس این مدرسه باعث ترجمه آثار مختلفی از زبان‌های اروپایی به فارسی شد.
رضاشاه مسبب ایجاد تغییرات عمده‌ای در سیستم آموزشی ایران به عنوان بخشی از برنامه غربی‌سازی، مدرن‌سازی و تمرکز اداره امور، او مکتب‌خانه را برچید، مکتب‌ها جاهایی بودند که در آنها به همه دانش‌آموزان در هر سنی که بودند در یک اطاق توسط یک فرد روحانی آموزش داده می‌شد.
وی دستور داد که همه افراد جامعه، دختر و پسر، به‌صورت اجباری به مدارس دولتی بروند و اینکه محتوای کتاب‌های درسی به روز و مدرن شوند، وی محلی برای تربیت معلمان ایجاد کرد و همچنین دانشگاه تهران را بنا نهاد.
بیشتر مدرسه‌های عالی آن زمان، مانند دانش‌سرای عالی، دانشکده حقوق و دانشکده پزشکی در شمار دانشکده‌های این دانشگاه درآمدند، با تأسیس دانشگاه تهران، دانش‌آموزان توانستند، پس از به پایان رساندن دوره دبیرستان، در رشته‌های ادبیات و فلسفه و علوم تربیتی، پزشکی، حقوق، علوم طبیعی و ریاضی، علوم معقول و منقول و مهندسی به تحصیل بپردازند. بعدها دانشگاه تهران گسترش یافت و دارای دانشکده‌ها و رشته‌های درسی دیگری شد که زنجیره‌وار شبکه تعلیمی آن به دیگر شهرها و به تبع آن شهرستا‌ن‌ها انتقال یافت.
در سال‌های اخیر سازمان آموزش و پرورش ایران در پی این بوده است که تغییراتی اساسی در شیوهٔ آموزش کودکان به وجود آورد ولی این تغییرات بیشتر جنبه کمیتی داشت و کمتر به کیفیت آموزش توجه شده است.
آموزش در ایران بیشتر معلم محور بوده و کودک در جریان یادگیری بیشتر نقش انبار کننده را دارد.
اینکه آموزش و پروش برای افراد جامعه امری ضروری، مهم و مفید است موضوع تازه‌ای نیست قبل از ظهور اسلام و مسیحیت نیز دانشمندان متعددی به اهمیت آموزش و پرورش پی برده و گسترش و توسعه آن را توصیه کرده‌اند.
در ایران نیز آموزش و پرورش از نقش اساسی برخوردار بوده است و همه شعرا، اندیشمندان و صاحب‌نظران در مورد فراگیری علم و دانش توصیه‌های فراوان کرده‌اند، با گرویدن ایرانیان به دین مبین اسلام و پیروی از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) پیشرفت قابل ملاحظه‌ و چشمگیری در زمینه آموزش و پرورش داشته‌اند؛ تا جایی‌که حضرت امام علی(ع) می‌فرماید: «هر کس به من کلمه‌ای یاد داد به درستی که مرا بنده خود ساخت».
امسال نیز با داغ بودن بحث تک‌نوبته شدن مدارس و نزدیک شدن به آغاز فصل بازگشایی مدارس گفت‌وگویی با حبیب رمضانی، سرپرست اداره آموزش و پرورش آبادان انجام داده‌ که به اختصار می‌خوانیم.
 
* فارس: با توجه به اینکه تنها چند روزی به آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است چه برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی را در خصوص وضعیت کمی و کیفی دانش‌آموزان و معلمان برای سال تحصیلی جدید انجام داده‌اید؟
* رمضانی: دانش‌آموزان آینده‌سازان مملکت هستند و باید بیش از این بر روی این نسل سرمایه‌گذاری شود.، برنامه‌ریزی و اقداماتی که در طول سه ماه با عنوان پروژه مهر انجام داده‌ایم بسیار مطلوب و قابل توجه بوده است، در ابتدای کار نیروی انسانی و دبیران این اداره را سازماندهی کرده و در بخش تعمیر، تجهیز و امور زیربنایی مدارس با عنوان "طرح هجرت سه" برنامه‌های ویژه‌ای انجام گرفته است.
همه تلاش اداره آموزش و پرورش این شهر در راستای ایجاد فضایی مناسب تحصیل برای دانش‌آموزان و معلمان آبادانی است.

* فارس: در سال تحصیلی جدید چه تعداد معلم و دانش‌آموز در سطح مدارس آبادان، به تعلیم و تعلم مشغول می‌شوند؟
*رمضانی: مجموعه معلمان و دبیران این اداره نزدیک به دو هزار نیروی انسانی هستند که نقش تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را ایفا را به عهده دارند و در مدارس نیز در مقطع ابتدایی 20 هزار دانش‌آموز شهری و روستایی، مقطع راهنمایی 12 هزار و 500 دانش‌آموز و در مقاطع متوسطه و فنی و حرفه‌ای نزدیک به 13 هزار دانش آموز را به‌منظور ارائه خدمات تحصیلی داریم.

* فارس: آیا نسبت به سال گذشته تعداد دانش‌آموزان افزایش داشته است؟
*رمضانی: تعداد دانش‌آموزان در مقاطع تغییر محسوس و چشمگیری نسبت به سال گذشته نداشته است.

* فارس: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برنامه زمان‌بندی و مشخصی به دانش‌آموزان در ابتدای سال ارائه می‌شد؛ آیا در این زمینه امسال نیز اقدام خاصی صورت گرفته است؟
* رمضانی: بله امسال نیز یکی از بخش‌ها و اولویت‌های کار اداره، تنظیم برنامه هفتگی دانش‌آموزان بوده که با همکاری و تعامل هر چه بیشتر دبیران و معلمان صورت گرفت؛ به عنوان نمونه در مقطع راهنمایی حرکتی بی‌نظیر در منطقه و حتی استان با عنوان "پیک یادآور" اجرا کردیم که در این طرح دانش‌آموزان با شروع سال جدید تحصیلی با نمونه آزمون‌هایی که سال گذشته داده‌اند آشنا شوند. هدف از اجرای این طرح یادآوری مطالب و نکات آموزشی سال تحصیلی گذشته است.
در راستای اجرای طرح "پیک یادآور" در پایان سال تحصیلی نیز تستی به‌منظور ارزیابی گرفته می‌شود و این امر به‌مراتب موجب ارتقای و رشد روند آموزشی منطقه می‌شود.

* فارس: یکی از ویژگی‌های مصوبات امسال وزارت آموزش و پرورش با توجه به اجرای طرح "تک نوبته شدن مدارس"، تعطیلی پنج‌شنبه‌هاست در این خصوص چه برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار دارید؟
*رمضانی: یکی از برنامه‌ریزی‌های اساسی وزارت آموزش و پرورش اجرای تک نوبته کردن مدارس با هدف شیفت ثابت صبح به دلیل مزایا و محاسن این شیفت است زیرا در نوبت صبح دانش‌آموز با روحیه و انگیزه بالاتر و با قوایی تازه سر کلاس درس حضور پیدا می‌کند و به دنبال آن یادگیری بهتر و شرایط آموزشی مناسب‌تری فراهم می‌شود. امسال مجموع مدارس ابتدایی پنج‌شنبه‌ها تعطیل و مدارس راهنمایی، متوسطه و فنی و حرفه‌ای با تصمیم‌گیری مدیریت، شورای معلمان در مدارس به شکل دلخواه و اختیاری تعطیل خواهند بود.

* فارس: گویا در شورای آموزش و پرورش مصوبه‌ای با عنوان نحوه سرویس‌دهی به دانش‌آموزان، مهمترین بند این مصوبه چه بوده است؟
* رمضانی: با کمک مصوبه استانداری و تأکید فرمانداری این شهر، تاکسیرانی متولی اجرای "طرح تاکسی مدارس" در آبادان شد به طوری‌که از طریق تاکسیرانی سرویس مدارس ساماندهی شود.
مطمئناً با کمک انجمن اولیا و مربیان و همچنین مدیریت مدارس، دغدغه خاطر والدین و خانواده‌های دانش‌آموزان کمتر خواهد شد.
در این طرح دانش‌آموزان به تاکسیرانی معرفی و می‌توانند سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

* فارس: آیا تعریف خاصی برای مشارکت اولیای دانش‌آموزان به مدارسی که فرزندانشان در آنجا تعلیم داده می‌شوند شده است؟
* رمضانی: اولیا و مربیان مدارس و دانش‌آموزان در صورت اختیاری می‌توانند به مدیریت مدارس مشارکت خود را اعلام کنند.
هزینه‌ها تنها به‌منظور پرداخت بیمه و خرید کتاب دانش‌آموزان ملزم و ضروری است مگر اینکه انجمن اولیا و مربیان مدارس تصمیمی در خصوص ارتقای سطح فعالیت‌های آموزشگاه به‌منظور مشارکت‌های اولیا اتخاذ کنند.

* فارس: نقش انجمن اولیا و مربیان در زمینه تصمیمات مدارس چه اندازه ارزشمند جلوه داده می‌شود؟
* رمضانی: نقش ارزشمند اولیا و مربیان بسیار حساس و مهم است و به همین دلیل تصمیمات مهم دانش‌آموزان به آنها واگذار شده که خود والدین با کمک کادر آموزشی مدارس، برای فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند.

* فارس: یکی از مشکلات آموزش و پرورش آبادان در طی سالیان متمادی مواجه بودن با مدارس باقدمتی است که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارند، در تابستان امسال برنامه‌ریزی در راستای تعمیرات این مدارس انجام شد؟
* رمضانی: تنها مشکلی که در مدارس قدیمی با عنوان میراث فرهنگی داریم تعمیرات اساسی و ساخت و ساز است که ممنوع اعلام شده، در این راستا تنها توانستیم در مدارس با قدمت بالا تعمیرات جزیی و ویژه‌ای را صورت دهیم.

* فارس: چه تعداد مدرسه آبادان زیرنظر میراث فرهنگی هستند؟
* رمضانی: تقریباً یک سوم مدارس آبادان زیرنظر میراث فرهنگی قرار دارد.
از مجموع 200 مدرسه موجود در آبادان، 52 مدرسه با قدمت بالا زیرنظر میراث فرهنگی قرار دارند.

* فارس: آیا رایزنی‌های بیشتری در این خصوص انجام نشده که بتوان آن فضای آموزشی قدیمی را بازسازی کرد؟
* رمضانی: قانون میراث فرهنگی، قانون بسیار خاص و محکمی دارد که نمی‌توان تعمیرات کلی را در مدارس زیرنظر این ارگان انجام داد.
البته این امر اعتبارات خاصی را می‌طلبد که باید اداره نوسازی کل کشور به‌منظور تخصیص اعتبار برای ساخت مدارس جدید در آبادان توجه کند.

* فارس: در حال حاضر چه تعداد نیروی حق‌التدریس در آموزش و پرورش وجود دارد و آخرین ساماندهی این نیروها به چه شکل است؟
* رمضانی: خوشبختانه مجموع همکاران در بخش حق‌التدریس شاید 40 نفر باشند.
با توجه به قانون و شرایط وزارت آموزش و پرورش، امسال همه نیروهای حق‌التدریس به نیروهای رسمی تبدیل شده و هیچ حق‌التدریسی در شهر بلاتکلیف نمی‌ماند.

* فارس: آبا در مدارس روستایی نیز اقدامات ویژه‌ای به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید صورت گرفته است؟
* رمضانی: همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شهر در مدارس روستایی این منطقه نیز صورت گرفته است. با توجه به اینکه همواره محرومیت مناطق روستایی در اولویت بوده، سازماندهی نیروی انسانی را از روستاها آغاز و در بخش تعمیرات مدارس اقدامات مطلوبی ارائه شده است.

* فارس: بسیاری از افراد مشتاق و علاقمند به کار در اداره آموزش و پرورش هستند، آیا این اداره پذیرای چنین نیروهایی است؟
* رمضانی: جذب نیروی حق‌التدریس و هرگونه نیرویی در این سازمان بر اساس قانون بودجه امسال ممنوع شده مگر اینکه مجوزهای خاصی از طرف وزارت آموزش و پرورش و برگزاری آزمون برای جذب نیرو اعلام شود. در حال حاضر با توجه به بررسی‌های صورت گرفته‌ تنها در برخی دوره‌های متوسطه نیازمند نیرو هستیم.
بهر حال آغاز سال تحصیلی جدید همراه با موفقیت را برای همه دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان آبادانی آرزومندیم.
-------------------------
گفت‌وگو از مریم خبازی
-------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول