اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی یزد خبر داد:

ثبت آب‌انبار حاجی‌محمد ابراهیم در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از به ثبت رسیدن آب‌انبار حاجی محمدابراهیم شهرستان یزد در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت آب‌انبار حاجی‌محمد ابراهیم در فهرست آثار ملی
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، ذات‌الله نیکزاد ابه گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، ذات‌الله نیکزاد اظهار داشت: این بنا مربوط به دوران متاخر اسلامی (اواخر قاجار) است و وجه تسمیه آن نیز متاثر از نام بانی این آب‌انبار است.
وی بیان کرد: مالکیت این بنا وقفی است و با مصالح آجر، خشت، سنگ، ملاط گل و گچ و ساروج ساخته شده و دارای عناصر تزئینی به صورت آجرکاری در نماهای ورودی و گنبد است.
نیکزاد با بیان اینکه این اثر تاریخی به شماره 29978 به ثبت آثار ملی رسیده است، افزود: آب‌انبارها نه تنها نقش بسیار مهمی در ذخیره آب و بهره‌برداری از آب خنک داشته‌اند بلکه سمبل آب و شهر و آبادی نیز به حساب می‌آیند.
وی عنوان کرد: ویژگی منحصر به فردی که این بنا نسبت به بناهای مشابه دارد، داشتن دو قسمت مجزای زرتشتی و مسلمان است که کمتر جایی به این مورد برمی‌خوریم.
نیکزاد همچنین در مورد مشخصات این بنای قدیمی افزود: ورودی بنا در ضلع شرقی واقع شده و دارای ایوانی است که سقف آن ضربی با قوسی جناغی است و در نماکاری انتهای ورودی هم لچکی‌هایی به صورت خفته راسته جناغی کار شده و بعد از ایوان به محوطه ورودی می‌رسیم که سقف آن به دلیل استفاده از نور و روشنایی آب‌انبار روباز ساخته شده است.
وی ادامه داد: این بنا دارای دو قسمت مجزاست که یک طرف آن برای مسلمانان و یک طرف هم برای زرتشتیان ساخته شده و در بالای قسمت انتهای ورودی مسلمانان سنگ نوشته‌ای وجود داشته که اکنون در سر جای خود نیست و در هر دو قسمت مسلمان و زرتشتی بعد از طی 29 پله به پاشیر می‌رسیم که دارای سقف گنبدی شکل چهار بخشی است.
همچنین این بنا دارای چهار بادگیر چهار طرفه دوطرفه با پلان چهار ضلعی است که در چهار جهت اصلی احداث شده است و گنبد آب‌انبار هم دارای تزئیناتی با آجرفرش است که به صورت جناغی‌شکل، اجرا شده است.
معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد نوع بهره‌برداری اثر نیز گفت: از این آب‌انبار قبلا برای ذخیره آب مصرفی عابران به ویژه کشاورزان استفاده می‌شده است ولی هم‌اکنون بلااستفاده مانده است.
آب‌انبار تاریخی و قدیمی حاجی محمد ابراهیم در شهر یزد در محله کسنویه قرار دارد.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول