اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت ملی 925 اثر تاریخی گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از وجود دو ‌هزار و 300 اثر تاریخی و فرهنگی در این استان خبر داد و گفت: تاکنون 925 اثر تاریخی گیلان ثبت ملی شده است.

ثبت ملی 925 اثر تاریخی گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، امید عزیزی بعد از ظهر امروز در نخستین همایش علمی گسکر در سالن اجتماعات فارابی این شهرستان، گیلان را سرزمینی سرسبز و غنی از آثار تاریخی و باستانی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه گیلان دارای 16 شهرستان، 40 بخش و دو هزار و 901 روستا است، اظهار داشت: گیلان دارای حدود 2.5 میلیون نفر جمعیت و 40 رودخانه است.
این مسئول با اشاره به پیشینه کاوش‌های تاریخی در گیلان، ابراز داشت: از حدود 100 سال پیش کاوش‌های باستان‌شناسی و ارائه پژوهش‌های متعلق به آثار تاریخی توسط باستان شناسان در گیلان آغاز شد.
عزیزی از وجود دو هزار و 300 اثر تاریخی و فرهنگی شامل غارها، بناها، اماکن مذهبی، حمام‌ها، پناهگاه‌های سنگی، تپه‌ها و محوطه‌های سنگی خبر داد و گفت: از این تعداد، 925 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.
وی همچنین به ثبت رسیدن 60 هکتار از 120 هکتار از مجموعه شهر تاریخی گسکر را از جمله فهرست آثار ملی گیلان عنوان کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به برپایی همایش و جشنواره گسکرشناسی برای نخستین بار در سطح ملی به میزبانی صومعه‌سرا، اذعان داشت: تلاش‌ها و زحمات زیادی برای برپایی و اجرای این برنامه ملی با همکاری مردم و مسئولان صورت گرفته است.
وی، ارسال 110 مقاله علمی و شرکت 22 مقاله برتر برای حضور نهایی در همایش علمی گسکرشناسی را یکی از اقدام‌های بی‌نظیر علمی در استان دانست و افزود: بسیاری از این مقالات از دانشگاه‌های معتبر و از طرف دانشجویان برتر علمی دنیا به این همایش راه یافته است.
عزیزی از شرکت پنج کشور خارجی در همایش علمی گسکرات خبر داد و یادآور شد: از کشورهای ژاپن، ایتالیا، آلمان، کره جنوبی و هندوستان نیز مقالاتی با عنوان گسکر و محورهای پیشنهادی گسکرات در این همایش حضور دارند.
وی ارتقای ظرفیت‌های تاریخی گیلان را از محورهای اصلی برپایی این برنامه اعلام کرد و اذعان داشت: در کنار جشنواره و همایش گسکرشناسی، آداب و رسوم و سنن مردمان گیلان زمین به همگان معرفی و شناخته می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان ایجاد سایت موزه گسکر پس از پایان برنامه‌های سه روزه در منطقه گسکرات را از اقدام‌های مهم و ضروری برای شهر تاریخی مذکور ذکر کرد.
وی متذکر شد: امکانات تکمیلی برای راه‌اندازی یک سایت موزه مجهز و مناسب در شهر تاریخی گسکر پس از اجرای برنامه‌ها در اختیار متولیان آن قرار می‌گیرد.
عزیزی، معرفی صنایع دستی و فعالیت‌های ساکنان بومی و محلی، ایجاد کمپینگ‌های بومی برای اقامت مهمانان و ایجاد نمایشگاه‌هایی با کمک بخش‌خصوصی برای شناسایی دستاوردهای اهالی گسکرات و مردم گیلان را از دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره و همایش ملی گسکرات عنوان کرد.
وی با اشاره به سفرهای تابستانه مردم در گیلان و بازدید از آثار تاریخی و باستانی در این استان خاطرنشان کرد: امسال از آغاز تعطیلات تابستانه تا به امروز بالغ بر 18 میلیون و 397 هزار و 45 نفر از اماکن تاریخی و طبیعی گیلان دیدن کرده‌اند.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: این رقم نسبت به سال مشابه گذشته 38.33 درصد در روند رو به رشد سفرها و 40.67 درصد در اقامت و ماندگاری مهمانان به این استان رشد داشته است.
به گفته وی، در حدود یک میلیون و 247 هزار و 804 نفر از این مسافران در 72 ساعت گذشته به این استان سفر کرده‌اند.
عزیزی این حضور مهمانان و مسافران و اقامت بیش از 700 نفر را موجب رونق اقتصادی این استان دانست و افزود: در جشنواره گسکرشناسی نیز اولویت اصلی اقتصادی بر اساس عرضه مسقیم آثار هنری هنرمندان، صنایع دستی و قابلیت‌های وجودی منطقه گسکرات برای رونق و جهش اقتصادی در گیلان است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول