اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ایستگاه پرورش زنبور عسل جنوب کرمان خبر داد:

تولید 500 ملکه اصلاح شده زنبور عسل در جیرفت

خبرگزاری فارس: مسئول ایستگاه پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: 500 فروند ملکه اصلاح شده در سال 90 در ایستگاه پرورش زنبور عسل جنوب استان کرمان تولید شده است.

تولید 500 ملکه اصلاح شده زنبور عسل در جیرفت
عبدالله مشایخی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: 500 فروند ملکه اصلاح شده در سال 90 در ایستگاه پرورش زنبور عسل جنوب استان کرمان تولید شده است.
وی افزود: حدود 250 فروند ملکه اصلاح شده در سال 90 میان زنبورداران جنوب کرمان و سایر استان‌ها توزیع شده و 2 هزار و 650 فروند نیز جایگزین ملکه‌های زنبور عسل این ایستگاه شده است.
مشایخی تصریح کرد: این ایستگاه دارای 300 کلنی است که از این تعداد 150 کلنی زنبور عسل زیر پوشش طرح اصلاح نژاد این زنبور در سیستم بسته هستند و عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری، تولید مثل، مقاومت به آفات و بیماری‌ها روی آنها در حال انجام است.
وی بیان کرد: اثر ملکه بر صفات کلنی «تولید عسل و موم و رفتار تهاجمی و بچه‌دهی» با اثر زنبورهای کارگر متفاوت است و اغلب میان آن‌ها همبستگی منفی وجود دارد.
مشایخی بیان کرد: ممکن است، ملکه از نظر خصوصیات مربوط مانند تولید فرمون مناسب باشد، اما زنبورهای کارگری را تولید کند که از نظر صفات این زنبورها مانند شهد‌آوری مناسب نباشد.
وی گفت: برعکس ممکن است ملکه خود از نظر تولید فرمون، تخم و دیگر خصوصیات مناسب نباشد، اما زنبورهای کارگری تولید کند که از نظر جمع‌آوری شهد، طول عمر و پرورش نوزادان خوب باشند، پس در انتخاب کلنی‌ها باید تأثیر ملکه و زنبورهای کارگر در صفات کلنی مشخص شود.
مشایخی خاطرنشان کرد: برای تولید کلنی‌هایی که هم از نظر ظرفیت تولید عسل ملکه و هم ظرفیت تولید زنبورهای کارگر خوب باشند، باید از کلنی‌هایی با زنبورهای کارگر دارای صفات مناسب، ملکه پرورش داد و از آنها به صورت ملکه پدری استفاده کرد.
وی اذعان کرد: همچنین می‌توان، آن کلنی را بدون ملکه «یتیم» و پس از مدتی شاخون‌های تولید شده را خراب کرد تا زنبورهای کارگر شروع به تخم‌گذاری کنند.
مشایخی عنوان کرد: این تخم‌ها در مرحله بعد به زنبورهای نری تبدیل می‌شوند که صفات برتر زنبورهای کارگر را انتقال می‌دهند و در مرحله بعد این زنبورهای نر حاصل از ملکه‌های پدری یا کلنی‌های یتیم را با ملکه‌های دارای صفات برتر آمیزش می‌دهند و در این حالت ملکه‌ها، کلنی‌هایی تولید می‌کنند که دارای صفات مناسب مربوط به ملکه و زنبورهای کارگر هستند.
وی افزود: می‌توان بر اساس یکسان‌سازی اثر پدر ملکه‌ها و نیز ملکه پدر زنبورهای کارگر را تفکیک و با استفاده از مدل حیوانی ملکه‌های برتر را انتخاب کرد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول