اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون هنری وزارت ارشاد:

موضوع نماز در عرصه هنر از ضعف عمومی برخوردار است

خبرگزاری فارس: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ظرفیت هنر در عرصه نماز کمتر بهره گرفته شده است و اگر کارهایی نیز شکل گرفته از یک ضعف عمومی برخوردار است.

موضوع نماز در عرصه هنر از ضعف عمومی برخوردار است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمید شاه‌آبادی بعد از ظهر امروز در نخستین جشنواره ملی فرهنگی- هنری نماز در همدان با بیان اینکه جشنواره فرهنگی – هنری نماز یکی از خلأ‌های عرصه هنری و دینی بود که اکنون در راستای آن گام برداشته شده است، افزود: نماز یکی از ارکان اصلی دین مبین اسلام است که در زندگی اجتماعی و سیره زندگی همه نقش مهمی دارد.
وی بیان داشت: تردیدی نیست که اگر خواهان جاری و ساری بودن نماز در زندگی اجتماعی خود هستیم باید از عنصر نماز غافل نبوده و بر ماندگاری نماز با ابزار هنر که رهبری نیز تأکید دارند، توجه خاصی داشته باشیم.
معاون هنری وزارت  فرهنگ و ارشاد با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل هنر در نماز اظهار داشت: بهره‌گیری از فیوضات نماز با ابزار هنر بسیار کارساز است چرا که بی‌واسطه‌ترین عنصری است که می‌تواند ما را با مفهوم نماز آشنا کند که اگر این امر تحقق یابد راه میان‌بری در این مسیر انتخاب شده است.
وی هنر را عامل ماندگاری جامع آموزه‌های دینی دانست و افزود: هنر به جایی، فراسوی زبان روزمره ما تعلق دارد به نحوی که در جایی کلمات بایستد، زبان‌ها بازگو می‌شوند و از جایی که ما از فطرت پاک برخورداریم بر زبان و روح ما می‌نشیند.
شاه‌آبادی بیان داشت: امروز برای موضوع نماز در عرصه هنر اقدامات خاصی صورت نگرفته به نحوی که از ظرفیت هنر در این عرصه کمتر بهره گرفته شده و اگر کارهایی نیز شکل گرفته است، از یک ضعف عمومی برخوردار است.
وی تصریح کرد: در تولید آثار نمایشی گاهی کارهای هنری از نوعی ساده‌سازی آغاز و از ساده‌انگاری برخوردار است چرا که برخی آثار دارای ضعف تکنیک و در بسیاری از موارد کارهای ارزشی صورت نمی‌گیرد و این امر دغدغه هنرمندان و کارشناسان هنری است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر ما برای رسیدن به اهداف مد نظر فاصله‌‌ی زیادی داریم که این اقدام نیازمند آسیب‌شناسی است چرا که ما در تولیدات هنری و دینی همچنان فاصله داریم.
وی با اشاره به اینکه دنیا به دنبال این است که منویات خود را درقالب هنر بیان کند و ما هنوز به آن توجه نداریم، بیان داشت: یک اندیشه باطل در قالب یک فیلم آن چنان پیاده می‌شود که مخاطب را مأنوس می‌کند به طوری که این اتفاق در لابه‌لای متون وجود دارد و ما نیز از آن به عنوان بهره‌بردار استفاده می‌کنیم که شاید از درستی و صحت لازم برخوردار نیست.
شاه‌آبادی با تأکید بر اینکه باید برای اندیشه‌های دینی خود تلاش کنیم، اذعان داشت: امروزه در حوزه رمان و داستان دست ما پر است اما در حوزه‌های دیگر دچار خلأ هستیم به همین علت اگر هنرمندان به دنبال خلق آثار فاخر باشند این ظرفیت افزایش می‌یابد چرا که هنرمند به جایی تعلق دارد که در آن رشد کرده است.
وی اضافه کرد: اگر هنرمند آثار تولیدی خود را با دید کارشناسانه تولید کند، می‌تواند عشق الهی را به تصویر بکشد و پرده‌ای از پرده‌های الهی را به جلوه درآورد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم تشکیل اتاق فکری برای خلق آثار هنری معنوی ابراز داشت: اگر اتاق فکری شکل گیرد می‌توان در آن به خلق آثاری توجه کرد که معارف اسلامی را در برگرفته و بر دل و جان مخاطب بنشیند.
وی خاطرنشان کرد: متولیان حوزه هنر و کارشناسان دینی و متولیان اقامه نمازی که حس می‌کنند می‌توانند این خلأ را پر کنند باید آثاری را تولید کنند که در جامعه تأثیرگذار باشد.
شاه‌آبادی اظهار داشت: اگر اتاق فکری در این زمینه ایجاد شود، هنرمندانی پرورش می‌یابند که خود در این زمینه رشد یافته و حرکت کنند تا در آینده به خلق آثار فاخر هنری بپردازیم.
وی ادامه داد: هنرمند باید در زمینه توجه به معنویات رشد کرده باشد که تربیت کارشناسان دینی با تخصص‌های دینی آشنا شوند و بتوانند در عرصه هنر تحولی ایجاد کنند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته و اتاق فکر برای نماز بیان داشت: با تشکیل کمیته و اتاق فکری برای تجلی معنویات در هنر، برجستگان هر حوزه می‌توانند در آن حضور یابند و طرح ایده‌ها و پرورش ایده‌ها با حضور هنرمندان در آن شکل گیرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول