اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

احیای زمین‌های بایر تاجیکستان توسط کشاورزان فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از احیای زمین‌های بایر اما مستعد تاجیکستان توسط کشاورزان این استان خبر داد.

احیای زمین‌های بایر تاجیکستان توسط کشاورزان فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در تشریح اهداف سفر هیئتی متشکل از متولیان بخش کشاورزی فارس، کارشناسان این بخش، بازرگانان فعال و تنی چند از کشاورزان پیشرو این استان برای توسعه همکاری‌های تولیدی در بخش زراعی و باغبانی به تاجیکستان اظهار داشت: بروز پدیده خشکسالی در فارس و کاهش منابع آبی این استان اثرات سوئی مانند پایین آمدن درآمد کشاورزان و افزایش نسبی بیکاری بر جای گذاشته که برای حل این مشکلات سازمان جهاد کشاورزی فارس برنامه‌های مختلفی تدوین و به مرحله اجرا درآورد که یکی از این برنامه‌ها گسترش همکاری‌های بین‌المللی است.
خرد گفت: برخی کشورها از جمله کشور تاجیکستان از منابع آبی قابل توجهی برخوردارند و این در حالیست که فعالیت‌های کشاورزی در آن کشور رشد چندانی ندارد به همین سبب در هشتمین اجلاس مشترک ایران و تاجیکستان در سال گذشته، تفاهمنامه‌ای برای ارائه خدمات کشاورزی توسط ایران و تاجیکستان در زمینه فناوری نوین کاشت، داشت و برداشت محصول زراعی و باغی و همچنین تولید نهال، توسعه بخش دام و طیور و طرح‌های حفاظتی از منابع آبی و خاکی به امضا رسید.
وی با تأکید بر توانمندی‌های فارس در این زمینه‌ها افزود: فارس هر ساله رکورددار تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور است و علاوه بر آن دیگر در زیرساخت‌های بخش کشاورزی این استان از قبیل نیروهای انسانی، متخصصان، مروجان، تشکل‌های بخش کشاورزی، توانمندی‌های آبی و خاکی، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و یا تسطیح لیزری سرآمد تمام استان‌های کشور است.
این مسئول اضافه کرد: سیستم مکانیزاسیون فارس از جمله سیستم برداشت غله به تمام استان‌های کشور خدمات ارائه می‌دهد و این توانمندی‌ها سبب شد تا در گام نخست همکاری ایران با تاجیکستان، فارس پیشگام شده و همکاری‌های خود را در بخش کشاورزی با آن کشور آغاز کند.
خرد بیان کرد: بر اساس رایزنی‌های اولیه زمین‌های مستعد تاجیکستان در اجاره پنج‌ساله کشاورزان فارس قرار می‌گیرد و کشاورزان این استان زمین‌های بایر اما مستعد آن کشور را احیا می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: محصولات تولیدی توسط کشاورزان فارس در اراضی کشاورزی تاجیکستان هم به بازار ایران صادر و هم در بازارهای تاجیکستان عرضه می‌شود.
وی اصلاح ساختار فیزیکی اراضی کشاورزی، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، انتقال خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، صدور ماشین‌آلات احداث مجتمع کشت و صنعت و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر محورهای همکاری بخش کشاورزی فارس با تاجیکستان عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ملاقات با وزیر کشاورزی تاجیکستان، ملاقات با مدیران شرکت‌های تعاونی (خواجگی‌ها) و شرکت‌های فعال کشاورزی و بازدید از اراضی مستعد کشاورزی تاجیکستان را از جمله برنامه‌های هیئت 17 نفره اعزامی از فارس به تاجیکستان برشمرد.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول