اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان:

صنایع آلاینده رودخانه کارون تغییری در روش‌های خود ندادند

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با وجود هشدارهای متعدد، صنایع آلاینده حوزه کارون تغییری در روش‌های خود نداده‌اند.

صنایع آلاینده رودخانه کارون تغییری در روش‌های خود ندادند
فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار داشت: با وجود هشدارهای مکرر اداره کل حفاظت محیط زیست به صنایع آلاینده و تخلیه کننده پساب در حوزه کارون، هنوز تغییرات محسوسی در روش کار آنها مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: آلاینده‌هایی که به طرق مختلف به صورت فاضلاب خانگی و صنعتی، پساب‌های کشاورزی و به ویژه اراضی زیر پوشش کشت‌های پرمصرف مثل نیشکر، ذرت و شلتوک کاری وارد رودخانه می‌شود مخرب است و ما را با کیفیت نامطلوب در رودخانه مواجه می‌کند.
دهکردی افزود: در حال حاضر اراضی شمال خوزستان (مناطق دزفول و شوشتر)، در شمال حوزه رودخانه کارون بیشترین مصارف بی رویه سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی دارند که آلایندگی‌های خطرناکی برای رودخانه ایجاد می‌کنند.
این مسئول با تاکید بر استفاده از روش‌های بیولوژیک در کشاورزی برای مبارزه با آفات نباتی، افزود: باید برای کنترل مصرف سموم برنامه‌ریزی و پساب‌های صنعتی و خانگی قبل از ورود به مجاری آب تصفیه شود و دارای استانداردهای مورد پذیرش محیط زیست باشد.
این مقام مسئول در مورد ادعای نیشکر مبنی بر استفاده از روش‌های بیولوژیک، گفت: این ادعا باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید این مسئله، از تمام آنها تشکر می‌کنیم و به عنوان کشاورز نمونه معرفی می‌شوند، اما بر اساس فیلم‌هایی که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از خروجی پساب‌های آنها تهیه کرده، هم اکنون در خروجی این پساب‌های صنعتی که از محل صنایع نیشکری وارد رودخانه می‌شود، آب نمی‌بینیم بلکه قیرآب و آب سیاهی با کدورت بالا مشاهده می‌شود، به طوری که نمی‌توان واژه آب را به آن اطلاق کرد؛ اگر این حاصل مبارزه بیولوژیک است باید در آن تجدیدنظر و روش‌های دیگری به کار برده شود تا از این وضعیت خارج شویم.
وی با تاکید بر اینکه نباید توسعه پایدار را که متکی بر حفظ محیط زیست است به بهانه اشتغال نادیده بگیریم، افزود: جلوگیری نکردن از ورود آلودگی‌ به رودخانه‌ها، توسعه مطمئن و پایدار را در حوزه‌های آبی با محدودیت مواجه می‌کند.
دهکردی عنوان کرد: اگر در حال حاضر نمی‌توانیم کشت مناسب را در بخش‌های جنوبی رودخانه‌هایمان داشته باشیم به دلیل اجحافی است که بعضی از مصرف‌کنندگان عمده آب با پساب‌ها و آلوده کردن این آب زلال ایجاد می‌کنند.
این مسئول ضمن تشکر از اداره کل محیط زیست به دلیل شناسایی مراکز آلاینده از این اداره کل درخواست کرد که اقدامات قانونی خود را برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و الزام تولیدکنندگان پساب‌های آلوده برای تصفیه تشدید کند تا در آینده شاهد خسارت‌های چند صد میلیاردی برای بعضی صنایع به دلیل آلودگی ناشی از فعالیت خودشان نباشیم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت کیفی رودخانه کارون از حدود 30 سال پیش و به دلیل نگرانی از وضعیت نخیلات مورد توجه سازمان آب و برق بوده، توضیح داد: مطالعات مختلف درباره معضلات ناشی از تغییرات کیفی در کارون پیش از انقلاب شکل گرفت و بعد از پیروزی انقلاب نیز با توجه بیشتری، به منظور نجات نخیلات روی پروژه‌های مرتبط با تغییرات کیفی انجام شد به طوری که طرح بزرگ آبادان و خرمشهر در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌ای از نخیلات منطقه را از هجوم آب شور اروندرود و خلیج فارس رها کرده و آب به مراتب با کیفیت تری از طریق ایستگاه پمپاژ مارد، ایستگاه پمپاژ طره بخاح بر روی بهمنشیر تامین می‌کند.
وی با بیان اینکه با توسعه اراضی کشاورزی و مصرف آب از طریق منابع آب سطحی مطمئناً جریان‌های رودخانه‌ای دیگر به صورت جریان‌های بلااستفاده و هرز رونده نیست، تاکید کرد: منابع آب باید برای توسعه اراضی کشاورزی صرف شود و نه بهبود کیفیت؛ به همین دلیل باید از ورود آلاینده‌ها به رودخانه جلوگیری شود نه اینکه آب بیشتری برای کاهش غلظت آلاینده‌ها به رودخانه تزریق کنیم.
به گفته وی، برای هر یک مترمکعب از انواع آلاینده‌ها 40 مترمکعب آب شیرین باید صرف شود.
دهکردی یادآور شد: به ویژه پساب‌های صنعتی ناشی از کارخانه‌های تولید شکر، تولید نئوپان، کاغذ و دستمال و صنایع وابسته اینها بدون تصفیه پساب را وارد مجاری آب می‌کنند و آن را با آلودگی شدید مواجه می‌کنند.
این مسئول بیان داشت: در حال حاضر بعضاً آلودگی‌های کارون را به آبگیری گتوند علیا نسبت می‌دهند، این در حالیست که از زمان آبگیری این سد هیچ‌گونه تغییرات منفی در خروجی آب سد گتوند نسبت به قبل از آبگیری مشاهده نشده، بلکه با پیگیری روزانه اطلاعات اندازه‌گیری شوری آب و جریان الکتریکی، شاهد کاهش شوری آب حدود 300 تا 400 واحد بودیم.
عضو ستاد خشکسالی استان همچنین با اشاره به صحبت‌های غیرکارشناسی و غیرتخصصی یا به دلیل عدم اطلاع در حوزه آب، گفت: با وجود کاهش 50 درصدی آوردها و تداوم خشکسالی، خوزستان در سال‌های اخیر در کشاورزی رکورددار شد که ناشی از مدیریت هماهنگ استانی منابع آب بود.
وی تاکید کرد: زمانی می‌توانیم رکورددار باشیم که دست در دست بدهیم و با گرایش‌های غیرتولیدی مباحثی نداشته باشیم که باعث شود هماهنگی زیر سوال برود چرا که دلگرمی‌ها و حمایت‌های مردمی به سردی گرایش می‌یابد.
دهکردی گفت: بسیاری از ریسک‌های گذشته به دلیل اطمینان از حمایت کشاورزان و مسئولان مرتبط بوده و نباید عده‌ای مجال پیدا کنند تا جوی ایجاد کنند که ما با محافظه کاری موجب تضرر بخش کشاورزی شویم.
این مسئول اذعان داشت: مدیران باید شجاعت ریسک داشته باشند و اگر شجاعت خطرپذیری را با یکسری بهانه جویی‌ها، اطلاعات غلط و رسانه‌ای کردن مسائلی که جایگاهی در عرصه تولید ندارد از مسئولان بگیریم مشکل و معضلش گریبان گیر کشاورزانی می‌شود که انتظار شجاعت، هماهنگی و تلاش بیشتری از مسئولان دارند.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول