اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ایران در پاکستان خبر داد:

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان به 10 میلیارد دلار

خبرگزاری فارس: سفیر ایران در پاکستان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان به 10میلیارد دلار افزایش مییابد.

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان به 10 میلیارد دلار
ماشا‌ءالله شاکری در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به سطح روابط دو کشور ایران و پاکستان اظهار داشت: سطح این روابط همواره خوب بوده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های استفاده‌ نشده بسیاری به ویژه در بخش استانی در مناسبات وجود دارد، افزود: گیلان نیز به دلیل موقعیت مطلوب جغرافیایی و جاذبه‌های گردشگری بالایی که دارد و زیرساخت‌های حمل و نقلی که ساخته شده، یکی از قطب‌های جذب گردشگر و مبادی ترانزیت کالای همسایه به کشورهای دیگر همسایه ایران است.
وی با بیان اینکه گیلان خاستگاه خاندان بزرگ گیلانی در پاکستان است که جزو زمامداران این کشور هستند، تصریح کرد: این حوزه‌ها باید در خدمت تحکیم مناسبات دو کشور قرار گیرد و مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهاد اقتصادی نامیدند و سفر نخست وزیر پاکستان به ایران نیز دارای مولفه‌های اقتصادی از جمله همکاری در زمینه کشاورزی بوده و پاکستانی‌ها در زمینه برنج جزو عمده‌ترین صادرکنندگان جهان هستند و می‌توانیم از دانش آنها در کشت برنج استفاده کنیم.
این مقام مسئول، ایران را یکی از عمده کشورهای تولید زیتون دانست و عنوان داشت: پاکستانی‌ها در این زمینه عقب هستند و می‌توانیم از این ظرفیت کشور برای صادرات استفاده کنیم.
وی پاکستانی‌ها را از صادرکنندگان عمده گوشت دانست و بیان داشت: می‌توانیم از ظرفیت آنها برای واردات گوشت استفاده کنیم بنابراین طرفیت برای توسعه بسیار بالاست.
شاکری به ارتقای توسعه تجاری ایران با پاکستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان یک میلیارد و 200 میلیون دلار است و طبق اعلام معاون اول رئیس جمهوری، برای حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان 10 میلیارد دلار در نظر گرفته شده که باید در سال‌های آینده به این رقم برسیم.
به گفته وی، گیلان به دلیل ظرفیت‌های بسیار بالای کشاورزی، حمل و نقلی، گردشگری، صنعتی، پارک علم و فناوری و تمام مولفه‌هایی که می‌تواند روابط را مستحکم کند، برخوردار است.
سفیر ایران در پاکستان با تصریح بر اینکه پویایی اقتصاد و ظرفیت‌های داد و ستد وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که وارد اقتصاد کشور می‌شود  مانند صنایع پتروشیمی ظرفیت عظیمی را به اقتصاد ما اضافه می‌کند و صنعت حمل و نقل و ترانزیت موجب رشد اقتصاد است.
شاکری درباره وضعیت خط لوله گاز ایران و پاکستان و هند، ابراز داشت: در این زمینه کشورمان به تعهدات خودش عمل کرده و بیش از یک‌هزار کیلومتر لوله‌گذاری را انجام داده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت 110 میلیون متر مکعب گاز برای صادرات به منطقه شرقی را ایجاد کردیم، یادآور شد: پاکستان نیز کارهای خوبی انجام داده و در سال 2014 میلادی باید ایران گاز خود را به پاکستان صادر کند و پاکستان متعهد است در این سال بتواند برداشت کند.
سفیر ایران در پاکستان با اشاره به اینکه کشورمان از بابت تعهدات خود جلوتر است، افزود: برای لوله‌گذاری تا مرز پاکستان تنها200 کیلومتر فاصله داریم و هر گاه پاکستان آماده برداشت باشد ما نیز آماده صادرات هستیم.
وی اضافه کرد: هند خود را از این خط لوله کنار کشید اما نیاز این کشور ایجاب می‌کند که دوباره به پیمان سه جانبه بپیوندد.
شاکری با اشاره به اینکه گاز کالایی است که امروزه همه به آن نیاز دارند، عنوان داشت: کشورهای غربی و اروپا و نیز برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز متقاضی گاز هستند و گاز چیزی نیست که ما به دنبال مشتری بگردیم بلکه مشتری باید به دنبال ما بگردد.
وی درباره مقدار تامین گاز پاکستان متذکر شد: با صادرات گاز ایران در سال 2014 می‌توانیم یک سوم مصرف گاز پاکستان را تامین کنیم و پاکستان 70 میلیون متر مکعب کمبود دارد و ما تعهد تامین 30 میلیون متر مکعب گاز این کشور را داریم.
این مسئول ادامه داد: سه سال آینده کمبود گاز 70 میلیون متر مکعب پاکستان به 90 میلیون متر مکعب می‌رسد و ما تامین 30 میلیون متر مکعب به صورت روزانه را داریم ولی ظرفیت لوله گاز ایران 110 میلیون متر مکعب گاز است.
وی بحث انرژی را یکی از پیوند دهنده محکم روابط اقتصادی امروز کشورها دانست و اظهار داشت: امروزه نوع سرمایه‌گذاری در کشورمان در بحث انرژی است.
شاکری با بیان اینکه حدود 62 هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه ما افغانستان، عراق و پاکستان نیازمند برق هستند بنابراین اقتصاد انرژی و دیپلماسی انرژی در تحکیم مناسبات همواره نقش دارد.
وی در ادامه به موضوع بیداری اسلامی اشاره کرد و افزود: تمام نمودها و خیزش‌های مردمی دارای علایم و شعارهای دینی است و مردم منطقه روزهای جمعه بعد از نماز تظاهرات می‌کنند و شعارهای الله‌اکبر سر می‌دهند و به دنبال عدالت هستند و اینها عملا مولفه‌ها و اقدام‌هایی است که از یک فرهنگ دینی نشات گرفته و بازگشت مردم به هویت واقعی و درخواست و مطالبه برای حقوق خودشان است.
سفیر ایران در پاکستان ایجاد یک دمکراسی برای رسیدن به حقوق مردم را از اهداف این قیام‌های مردمی نامید و تصریح کرد: امیدواریم کسانی که مدافع دموکراسی و مدافع مطالبه حقوق مردم هستند اجازه دهند مردم به حقوق خود برسند و سعی در فریب مردم نداشته باشند.
وی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مواضع اصولی خود از فرآیند مردم‌سالارانه استیفای حقوق مردم دفاع می‌کند.
شاکری با اشاره به اینکه پاکستان کشوری است که اقتدار سیاسی‌ا‌ش تعریف دارد، اذعان داشت: این کشور به عنوان یک عضو جامعه اسلامی و کنفرانس اسلامی نقش‌هایی را بازی کرده ولی انتظار می‌رود در حد و اندازه و ظرفیت پاکستان باشد و در راستای حرکت مردمی نقش ایفا کند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول