اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع):

مسئولان به مهارت‌های زندگی توجه داشته باشند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی و مشاور دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران گفت: مسئولان فرهنگی به بحث مهارت‌های زندگی توجه ویژه داشته باشند.

مسئولان به مهارت‌های زندگی توجه داشته باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، محمدحسین توانایی پیش از ظهر امروز در همایش فرهنگی ویژه دانش‌آموزان طرح هجرت 3 شهرستان بابل اظهار داشت: مهارت زندگی که بخش‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی هر انسان را در برمی‌گیرد به طور مدام در زندگی فرد تاثیرگذار است زیرا مباحثی از جمله خودباوری، عزت نفس، خودآگاهی، حل مسائل و مشکلات زندگی، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت مشاوره با دیگران، هدف‌گذاری، تفکر خلاق و مقابله با هیجان‌های درونی مثل استرس، افسردگی، اضطراب، کنترل خشم، ارتباط موثر فامیلی و صمیمیت همسران را شامل می‌شود و این مباحث نیز برای همیشه با فرد در تمام لحظات همراه است.
وی بیان داشت: انسان به طور مداوم با خود، خدای خود، دیگران و یا با هستی در ارتباط است و مهارت زندگی همه این مباحث را پوشش می‌دهد.
عضو هیئت علمی و مشاور دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران با اشاره به اینکه برنامه ترویج مباحث مهارت زندگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگرچه مهارت زندگی در حال حاضر به کتاب درسی بچه‌ها ورود یافته ولی ضروری  است معاونان، مربیان و معلمان مدارس و اساتید معارف دانشگاه‌ها با این مباحث آشنا شده و آن را برای بچه‌ها مطرح کنند.
وی بیان داشت: ضروری است در این زمینه سمینارها و کارگاه آموزشی تخصصی برگزار شود اگرچه در حال حاضر شاهد برگزاری آن در بعضی مواقع هستیم ولی هنوز به صورت برنامه مدون اجرا نمی‌شود و نیاز است مسئولان فرهنگی به این مباحث توجه بیشتری داشته باشند.
عضو هیئت علمی و مشاور دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران به نقش اساسی طرح هجرت در پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: یکی از آسیب‌های بسیار جدی اجتماع ما که بیشتر جوانان و نوجوانان ما را درگیر کرده است بحث اعتیاد است و طرح هجرت با تلاشی که بین دانش‌آموزان جوان و نوجوان ایجاد می‌کند علاوه بر امتیازات فراوانی که در خدمت‌رسانی به مردم دارد برای خود فرد نیز عامل موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.
توانایی افزود: طرح هجرت اوقات فراغت جوان را پر کرده و این خود عالی‌ترین شیوه اوقات فراغت است که هم موجب مهارت، تخصص و تجربه فرد می‌شود وهم گامی موثر در خدمت‌گذاری به خلق خدا، همنوعان و همشهریان است.
وی اظهار داشت: هرچه مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان فرهنگی جامعه برنامه‌هایی از این قبیل برای جوانان و نوجوانان طراحی کنند و در جذب دانش‌آموزان و دانشجویان ما موفق شوند علاوه بر برکات اجتماعی موجب می‌شود تا چنان به این کار مفید مشغول شوند تا از کارهای نامفید و مضر مثل اعتیاد دوری کنند.
توانایی بیان داشت: هرچه بحث مهارت زندگی را جدی بگیریم و فراوانی آن در سطح جامعه افزایش یابد خودباوری و اعتماد به نفس را در بچه‌ها طوری تقویت می‌کند که به راحتی در برابر پیشنهادهای نادرست ایستادگی کرده و شهامت نه گفتن داشته باشند.
وی به خطر جنگ نرم اشاره و تصریح کرد: جنگ نرم بیشترین مصداق را در قالب هنری و ضدتبلیغی دارد که ما نیز باید در مقابله با آن برنامه مدون و اساسی داشته باشیم.
توانایی افزود: ما کمتر به نیازهای اساسی شهروندان پاسخ می‌دهیم و این موجب آسیب فرهنگی می‌شود در این باره نباید نقش رسانه‌ها به ویژه صداو سیما را در مبارزه با جنگ نرم نادیده گرفت زیرا می‌توان با افزایش جذابیت برنامه تلویزیونی مردم را از دیدن فیلم‌های خارجی بی‌نیاز کرد زیرا برنامه‌های ما تنوع کافی را ندارند و باید حتما یک شبکه شبانه‌روزی که فقط مختص فیلم و سریال وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه رویکرد نظام باید برای ایجاد شادی و نشاط جامعه باشد، اظهار داشت: باید تمام تلاش متصدیان و مجریان فرهنگی در هر بخش، نهاد، دستگاه و برنامه‌های آنان با رویکرد سرور و شادمان محوری انجام گیرد تا جامعه از رخوت و سکون درآید و به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها باید بیشتر جدی گرفته شود ضمن اینکه باید حد و مرز را به طور طبیعی رعایت کرد.
عضو هیئت علمی و مشاور دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران اظهار داشت: رهبر انقلاب توجه به نشاط، شادی، پویا و فعال بودن جوانان را از اولویت‌ها دانست و مسئولان مختلف دستگاه‌ها نیز باید در برنامه‌ریزی کلانشان و همچنین مجریان کارهای فرهنگی باید براساس فرمایشات رهبر انقلاب و دستور قرآن و ائمه به این امر توجه ویژه داشته باشند.
توانایی با اشاره به اینکه جوانان ما به سمت شادی‌های کاذب کشیده می‌شوند، بیان داشت: آنچه جوانان ما را به سمت شادی‌های کاذب می‌کشاند بی‌هویتی است، اگر بحث مهارت زندگی و مفاهیم قرآن به صورت ساده و روان مطرح شود و افراد جایگزینی مناسبی داشته باشند و از درون احساس خود اوری و هویت پیدا کنند لازم نیست برای تامین نیاز درونی خود به قرص‌های روان گردان و مواد اعتیادآور کاذب دیگر پناه ببرند.
انتهای پیام/ص20 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول