اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک:

نهانیدن فرهنگ مقابله با بیابانزایی هدف همایش بیابان‌زدایی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: نهادینه کردن فرهنگ مقابله با بیابانزایی و برانگیختن حساسیت مردم نسبت به آن از جمله اهداف این همایش است.

نهانیدن فرهنگ مقابله با بیابانزایی هدف همایش بیابان‌زدایی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، عباس ملک‌حسینی در دومین همایش ملی بیابانزدایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران افزود: روند نابخردانه صنعتی شدن، معضلات زیست محیطی زیادی را به همراه داشته که رفع این مشکلات به عنوان یکی از دغدغه‌های جهان به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: امروزه کشورهای توسعه ‌یافته با برنامه‌ریزی‌های طولانی توانسته‌اند به نتایج مطلوبی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از بیابانزایی دست یابند اما مشکل اساسی جهان کشورهای در حال توسعه هستند که با روند روبه رشد صنعتی‌شدن به تخریب محیط زیست و بیابانزایی کمک می‌کنند.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک ادامه داد: کشوری مانند چین یکی از کشورهای بحران‌زای دنیاست چرا که علاوه بر جمعیت بسیار زیاد، دارای کارخانه‌ها و صنایع بسیاری است که سبب گردیده حجم گازهای گلخانه‌ای چندین برابر شود.
ملک‌حسینی بیان کرد: ذخایر ژنتیکی، گونه‌های جانوری و گیاهی، دریاها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و جنگ‌ها سرمایه‌های ملی است و باید با تنظیم آهنگ الگوی مصرف در چشم‌انداز توسعه از هرگونه آسیب به آنها جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: ضروری است در برنامه‌ریزی جهت دست‌یابی به توسعه پایدار صنعتی، امنیت محیط زیست را در نظر گرفته و تضمین کرد، چرا که انسان در مقام خلیفه‌اللهی باید از محیط زیست و طبیعت به عنوان نشانه‌ای از خلقت خداوند حراست کند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: سرنوشت کشور ایران قرار گرفتن در کمربند بیابانی است و میزان بارندگی آن نیز تغییر نخواهد کرد، سرنوشت ما خشکی و کم‌آبی است، اما نیاکان ما تمدن ایران‌زمین را بر پایه همین اقلیم بنا نهاده‌اند و ما نیز باید روش‌های آنان را الگوی قرار دهیم.
ملک‌حسینی افزود: بنا نهادن یک شهر تنها مطرح نیست بلکه باید به ناحیه طبیعی و زیستی آن نیز توجه کرد، امروزه برنامه‌های شهرسازی و معماری در بنای یک شهر یک برنامه 500 ساله است به گونه‌ای که بتوان علاوه بر تامین نیازهای شهری، محیط زیست را نیز حفظ کرد.
وی اظهار داشت: برگزاری چنین همایشی در اراک ضروری و بایسته است چرا که حفظ تالاب کویری میقان به عنوان یک فرصت برای استان مرکزی و جلوگیری از بروز خطراتی که منجر به خشک شدن و تبدیل آن به بیابان شود به مطالعات و پژوهش‌های علمی نیازمند است و در دانشگاه آزاد اسلامی اراک با توجه به بهره‌گیری از اساتید و پژوهشگران متخصص این امکان به صورت بالقوه وجود دارد.
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در این همایش گفت: اولین فراخوان این همایش در اسفند 89 اعلام و از فروردین سال 90 ثبت نام آغاز شد که حدود 400 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال گردید و پس از داوری 295 مقاله تأیید که 30 مقاله برای سخنرانی و 265 مقاله جهت پوستر توسط کمیته علمی همایش انتخاب شد.
محمدجواد مدنی ادامه داد: دو عامل اصلی بیابانزایی در کنوانسیون بیابان، شرایط اقلیمی و آب و هوایی و عامل انسانی است که عامل دوم در تخریب اکوسیستم‌ها نقش بیشتری دارد.
وی افزود: با توجه به تغییر در ساختار محیط زیست و عدم مدیریت صحیح منابع آبی و اراضی کشاورزی و همچنین وجود تالاب کویری میقان در اراک برگزاری چنین همایشی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اراک از تصویب مصوبه شورای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان در خصوص برگزاری همه ساله این همایش خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آماده شدن زیرساخت‌های بین‌المللی این همایش از سال 91، ارزیابی میزان عملیاتی شدن دستاوردهای آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدنی تصریح کرد: در حوزه بیابان، باید تولید ثروت و رونق گردشگری به عنوان یک موضوع جدی مدنظر برنامه‌ریزان کشوری باشد تا باور مردم در خصوص خالی بودن بیابان‌ها از نظر غنای طبیعی و گردشگری اصلاح شود.
سپس در ادامه دبیر این همایش گفت: تالاب‌های کویری یکی از ظرفیت‌های منابع طبیعی مهم کشور است که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور نه تنها به آنها توجه نشده بلکه مورد تخریب نیز قرار گرفته است.
نورالله عبدی افزود: سرزمین ایران دارای محدودیت‌هایی چون کم آبی و قرار گرفتن در کمربند بیابانی و دارابودن کویر، شن‌زار و مناطق نمکی است اما باید با شناخت این محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان از آنها در جهت افزایش درآمد و تولید ناخالص ملی استفاده کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: برگزاری همایش‌های کشوری در موضوعات محیط زیست و منابع طبیعی موجب ساماندهی تحقیقات علمی می‌شود و تصمیم سازان را در مسیر صحیح قرار می‌دهد.
عباس مظفری اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با بیابانزایی اجرایی کردن مقالات چنین همایش‌هایی است به طوری که در تصمیمات کشوری و سطوح مدیریتی بالا از دستاوردهای چنین همایش‌هایی استفاده شود.
وی افزود: در بیانیه اولین دوره همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران، گسترش و حفظ گیاه قره‌داغ و پرنده درنا در تالاب بین‌المللی کویر میقان اراک مورد تاکید قرار گرفت اما تا کنون هیچ یک از بسترهای اجرایی آن فراهم نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: گسترش و حفظ گیاه قره‌داغ و پرنده درنا در تالاب بین‌المللی میقان، حساسیت مردم را به این زیست بوم بالا برده و فرهنگ حفظ محیط زیست را تقویت می‌کند.
وی گفت: امیدواریم در بیانیه امسال بار دیگر بسترهای عملیاتی شدن دو بند بیانیه سال گذشته در مورد تالاب بین‌المللی میقان مورد توجه قرار گیرد.
مظفری بیان کرد: صنعتی بودن، آلودگی هوا و توسعه نامتوازن صنعت در اراک و دیگر نقاط استان مرکزی روند تخریب منابع طبیعی را افزایش داده است در کنار این عامل، کم‌آبی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی سبب شده تا پوشش گیاهی از بین رفته و فرآیند بیابانزایی تسریع شود.
دومین همایش ملی بیابانزدایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران به همت دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اراک و با همکاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه پنج، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، دانشگاه اراک، شهرداری اراک و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و با حضور ناصر مقدسی مدیر کل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور، عباس کارگر مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور، عباس ملک‌حسینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک، مظفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، محمد درویش عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سیدمحمدجواد مدنی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اراک و جمعی از مسئولان استان مرکزی، اساتید، صاحب نظران، پژوهشگران و دانشجویان از سراسر کشور در تالار فردوسی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول