اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

موسیقی مقامی خراسان شمالی زبانی گیرا دارد

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: موسیقی مقامی خراسان شمالی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های کشور محسوب می‌شود و به خاطر زبان گیرا جهانی شده است.

موسیقی مقامی خراسان شمالی زبانی گیرا دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حسین فرخنده پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست با فعالان فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: موسیقی مقامی خراسان شمالی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های کشور محسوب می‌شود و به خاطر زبان گیرا جهانی شده است.
وی افزود: زمانی که هنرمندان موسیقی خراسان شمالی به خارج اعزام می‌شوند، این گروه‌ها با استقبال بسیاری از هنردوستان و مردم خارج از کشور مواجه می‌شود و این به خاطر غنای موسیقی خراسان شمالی بوده که در آن نهفته است.
فرخنده موسیقی خراسان شمالی را به خاطر ویژگی‌ها در ارتباط با تمام جوامع بشری و فرهنگ‌ها را برشمرد و گفت: این صفات موسیقی مقامی این استان بوده که در یونسکو ثبت جهانی می‌شود.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان حرکت خوبی برای معرفی هرچه بیشتر موسیقی این خطه است، اظهار داشت: اکنون نیز تقاضاها و دعوت‌های زیادی برای اجرای موسیقی آیینی استان وجود داشته که حاکی اثرات موسیقی خراسان شمالی است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: بر همین اساس سازمان فرهنگی ارتباطات اسلامی و سایر مؤسسات به خاطر ویژگی‌های اخلاقی و حماسی موسیقی خراسان شمالی از این گروه‌ها دعوت داشته‌اند، لذا این فرصت خوبی برای موسیقی مقامی استان بوده تا از این محمل فرهنگی، محتواهای فرهنگی خود را صادر کند.
وی با بیان اینکه در عصر امروز به خاطر فضای مجازی فرهنگ‌های بیشتری با هم ارتباط دارند، تصریح کرد: در این راستا هرچه قدر بتوانیم از فرصت موسیقی و محتواهای اخلاقی و حماسی موسیقی مقامی بیشتر استفاده کنیم، یقیناً در معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی به سایر کشورها توفیق خواهیم یافت.
فرخنده همچنین با اشاره به اینکه در خراسان شمالی دو دسته آشیغ‌ها که سازهایی مثل قوشمه و کمانچه و بخشی‌ها که دوتار می‌نوازند، فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: در هر دو دسته موسیقی‌های کردی، ترکی و ترکمنی از سوی هنرمندان تهیه و ارائه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته دست کم 7 نفر از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی در خراسان شمالی به دیار حق شتافته‌اند، اظهار داشت: استاد حسین به‌بی از بجنورد در زمینه دایره، علی‌ یزدانی معروف به علی‌خان آبچوری در بجنورد در زمینه قوشمه، عباس پاشازاده از بجنورد در زمینه کمانچه فعالیت  موسیقی داشتند.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: همچنین مرحوم بیابان گرد در زمینه دهل از مانه و سملقان، ولی رحیمی در زمینه کمانچه از مانه و سملقان، پرویز دررود در زمینه تئاتر از اسفراین و مرحوم اسلامی در رشته تار در شیروان از جمله هنرمندان پیش کسوت بوده که سال‌های زیادی در زمینه موسیقی فعالیت داشته و همچنین در داخل و خارج از کشور به اجرای برنامه پرداختند.
وی این افراد را در ارتقای جایگاه موسیقی خراسان شمالی بسیار موثر برشمرد و اظهار داشت: اکنون نیز هنرمندان زیادی در استان در رشته‌های مختلف موسیقی فعالیت می‌کنند و در داخل و خارج از کشور خوش درخشیده‌اند.
فرخنده همچنین با اشاره به برپایی جشنواره موسیقی مقامی در شیروان، افزود: در این جشنواره هنرمندان موسیقی مقامی استان آثار خود را طی چند روز در بخش‌های مختلف ارائه کردند.
وی برپایی عصر فرهنگی در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو در بجنورد را نیز برشمرد و گفت: در این عصر فرهنگی همچنین هنرمندان موسیقی به اجرای برنامه می‌پردازند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول