اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ‌مصباح‌یزدی ‌‌در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مؤسسه ‌امام خمینی‌ -1‌

فرمایشات رهبری فصل‌الخطاب و تبیین‌کننده وظایف است

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب، تبیین‌کننده وظایف و روشن‌کننده امور است. ‌

فرمایشات رهبری فصل‌الخطاب و تبیین‌کننده وظایف است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکر و سپاسگزاریم که ما را در دورانی آفرید که بزرگ‌ترین پدیده‌های اسلام یعنی پیروزی انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ده‌ها و صدها برکات عظیم داشت، گفت: فراهم شدن زمینه تحقق و توسعه معارف اهل بیت(ع) یکی از برکات این نظام محسوب می‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همه به اهمیت برکت‌های انقلاب آگاه هستیم ولی آنهایی این برکات را درک می‌کنند که دوران گذشته را مشاهده و شرایط را درک کرده و مقایسه کنند.
وی ادامه داد: در سایه نعمت عظیم انقلاب است که ما طلبه‌ها توانستیم موقعیت خود را در کشور، نظام و عالم بشناسیم و بفهمیم چه مسئولیت‌هایی بر عهده ماست و این مسئولیت‌ها را چگونه می‌توان انجام داد.
 
*فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب و تبیین‌کننده وظایف است
مصباح‌یزدی با اشاره به گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: گفت‌وگوها و مصاحبه‌های فراوانی در طول این ایام صورت گرفته که در راس آن فرمایشات مقام معظم رهبری است که فصل‌الخطاب همه سخن‌ها و روشن‌کننده همه مسائل و تبیین‌کننده وظایف ماست.
وی به اهمیت آموختن برخی علوم به عنوان دانشجو اشاره کرد و افزود:  لازم است به فعالیت‌هایی بپردازیم که تاکنون کمتر به آن پرداخته و روش‌هایی که کمتر استفاده کرده‌ایم به کار ببریم و رشته‌هایی که کمتر به آن توجه شده یا وجود ندارد دایر کنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه پس از آموختن اسلام باید شاخه‌ها و ابعاد مختلف اسلام را از نظر علمی روشن کنیم، اذعان داشت: لازم است درباره انتشار ابعاد مختلف اسلام اندیشیده و تبلیغ و تعلیم در آفاق مختلف جهان در نظر گرفته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نیاز است با زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر برای تبلیغ و تعلیم اسلام آشنا شویم و با توجه به فرهنگ و شرایط کشورها محتوای اسلام را به دیگر کشورها عرضه کنیم.
وی ادامه داد: در این حیطه فعالیت‌های انجام و نهادهایی تاسیس شده ولی نسبت به آنچه باید باشد فاصله داریم.
مصباح‌یزدی با اشاره به بخشی دیگر از امور ضروری برای اندیشیدن طلاب گفت: لازم است نسبت به این موضوع تفکر شود که آموختن آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت(ع) برای یک روحانی برای انجام وظیفه خود کافی است.
 
* تنها دانستن مفاهیم اسلامی کافی نیست
وی خاطرنشان کرد: شاید در برخی دوران‌ها به دلیل ارتباطات کم یادگیری آموزه‌های دینی برای طلاب کافی بود ولی امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات تنها دانستن مفاهیم اسلامی کافی نیست.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شرایط کنونی جامعه گفت: با توجه به شرایطی که اقشار مختلف، نهادهای رسمی داخل و خارج کشور، گروه‌های مختلف که آشکار و پنهان بر جوانان اثر می‌گذارند تنها دانستن علوم اسلامی کافی نیست.
وی عنوان داشت: از یک سو باید نسبت به آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد آگاه باشیم و راه مقابله با آنها را بیاموزیم و کیفیت ارتباط با جوانان را بدانیم و از سویی دیگر با فرهنگی که بر دنیا حاکم است و بر کشور ما تاثیر می‌گذارد آشنا باشیم.
مصباح‌یزدی با اشاره به رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی در دو بخش افکار، اندیشه‌ها، اعتقادات و ارزش‌ها و بخش دیگر رفتارها، انحرافات عملی، رفتاری و ناهنجاری‌ها رشد می‌کند.
 
*نباید رشد نقاط مثبت ما را از چاره‌اندیشی‌ها غافل کند
وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه به تدریج با آسیب‌های اجتماعی موجود رو به رو می‌شویم حساسیت‌ پیدا نکرده و تغییرات را درک نمی‌کنیم ولی فردی که 10 سال پیش از شهر قم به خارج کشور رفته، پس از بازگشت تفاوت‌ها را درک می‌کند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در کنار این ناهنجاری‌ها رشد نقاط مثبت را نیز شاهد هستیم ولی رشد برخی از این نقاط مثبت نباید ما را از رشد نقطه‌های منفی و چاره‌اندیشی غافل کند.
وی با اشاره به برخی از مسائل که امروز با آن مواجه هستیم و در گذشته کمتر لزوم داشته که علما و فقها به آن بپردازند، گفت: مسئله سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه و ارتباطاتی که در این زمینه با کشورهای دیگر وجود دارد، یکی از این امور است.
مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: این مسائل از چند قرن گذشته به ویژه از اوایل دوره قاجار در کشور مطرح شده و سبب شد مسائل سیاسی و بین‌المللی جدیدی مطرح شود و اوج این مسائل در دهه‌های اخیر است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول