اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان اعلام کرد:

پایان مرحله نخست مرمت دیوار باروی دامغان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از پایان مرحله نخست مرمت دیوار باروی دامغان خبر داد.

پایان مرحله نخست مرمت دیوار باروی دامغان
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حمید یزدانی صبح امروز در نشست هماهنگی اجرای این طرح اظهار داشت: در مرحله نخست، حدود 100 متر از دیوار این بنای تاریخی مرمت شده است.
وی از اختصاص 240 میلیون ریال برای مرمت باروی دامغان خبر داد و گفت: مرحله نخست این طرح شامل پی‏ریزی و مرمت بخش‏های فرسوده با خشت و کاهگل و آجر فرش کناره‏های آن است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه تاریخ ساخت این بنای خشتی به اوایل دوران اسلامی یا پیش از آن می‏رسد، اضافه کرد: این بنا در دوره‏های مختلف تخریب و تجدید بنا شده و به دلیل تجدید بنا در دوره نادرشاه افشار، اکنون به «باره نادری» مشهور است.
یزدانی هدف از ساخت این دیوار را حفاظت از ساکنان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دامغان در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از نظر موقعیت جغرافیایی و استرات‍ژیک دارای اهمیت بوده و همواره مورد تهاجم قرار می‏گرفته است، دیواری با برج و باروهای بسیار در اطراف شهر ایجاد کرده بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه این دیوار در گذشته 16 کیلومتر طول داشته است، اضافه کرد: در حال حاضر و بر اثر فرسایش طبیعی، هشت کیلومتر از این بنای تاریخی به یادگار مانده است.
یزدانی گفت: دیوار باروی دامغان بعد از ارگ بم بزرگ‏ترین بنای خشتی ایران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان خاطرنشان کرد: این بنای خشتی در سال 1375 و به شماره 1799 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول